آیسف؛ تکرار دوره‌های گذشته

0
596

شصت و دومین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و مواد اولیه چرم و کفش آیسف از 29 آبان تا 2 آذرماه سالجاری در مرکز نمایشگاهی CNR EXPO استانبول ترکیه برگزار شد. این نمایشگاه که سالانه دو بار برگزار می‌شود، در فضایی بالغ بر 60 هزار مترمربع پذیرای مهمانانی از سراسر دنیا بود. در این دوره نیز مثل همیشه ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش حضور داشت و از نزدیک هر آنچه که در این نمایشگاه رخ داد را مورد بررسی و رصد قرار داد.
به گفته افشین شادی‌مهر مدیر مسئول ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش، این دوره از نمایشگاه آیسف به نوعی تکرار دوره‌های قبل بود و تفاوت چندانی با گذشته نداشت. به طوری که در بخش چرم مصنوعی هرآنچه که در نمایشگاه عرضه شد اکثرا کارهای قدیمی بود و شرکت‌کنندگان کار جدیدی ارائه نداده بودند. البته این رویه در دیگر قسمت‌ها نیز قابل مشاهده بود. به عنوان مثال در بخش زیره و قالب نسبت به سال گذشته تغییری نکرده بود و کارهای چندان جدیدی به چشم نمی‌خورد. به گفته شادی‌مهر شاید این امر ناشی از این باشد که شرکت‌های مستقل ترکیه‌ای که با تیراژ بالا کار می‌کنند اصولا کارهایشان را در این نمایشگاه ارائه نمی‌دهند و به دلیل اینکه تولیدات‌شان انحصاری است از عرضه آن در نمایشگاه‌ها خودداری می‌کنند.
با این وجود در بخش چرم طبیعی کارهای جدیدی وجود داشت که البته عمدتا این نوع کارها با طرح‌هایی که در ایران کار می‌شود سنخیت چندانی ندارند چرا که ترکیه‌ای‌ها اصولا کارهایشان را به کشورهای آفریقا، اروپا و روسیه صادر می‌کنند و در نتیجه چرم‌های تولیدی معمولا طبق سلیقه مشتریان‌شان در این کشورها است.

عرضه رنگ‌هایی مطابق با فرهنگ آفریقا، روسیه و اروپا
با توجه به اینکه هر کشور و هر فرهنگی رنگ مورد علاقه خودش را استفاده می‌کند، در این نمایشگاه نیز رنگ‌بندی کارهای ارائه شده غالبا مطابق سلیقه مشتریان کشور ترکیه بود. به عنوان مثال شاهد بودیم که رنگ‌های براق و درخشان در این نمایشگاه زیاد به چشم می‌خورد و همانطور که می‌دانید این دسته رنگ‌ها اصولا مدنظر کشورهای آفریقایی است. از سوی دیگر رنگهایی همچون مشکی، قهوه‌ای، رنگ‌های چاپ‌دار و غیره نیز که مطبوع مشتریان روسیه‌ای و ایتالیایی است در این نمایشگاه زیاد عرضه شده بود. همچنین در بخش یراق‌آلات نیز کار جدیدی ندیدیم و تقریبا همان یراق‌آلات نمایشگاه قبل در این نمایشگاه نیز در معرض نمایش قرار داده شده بود. با این تفاسیر به نظر مدیر مسئول ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش در شصت و دومین دوره از نمایشگاه آیسف هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده و افرادی که در این نمایشگاه حضور نداشتند چیزی را از دست نداده‌اند.

درد و دل‌های یک طراح خبره ایرانی در آیسف
در نمایشگاه آیسف یک دوست ایرانی را ملاقات کردیم که با سرمایه شخصی خود در مدرسه‌ای در ایتالیا درس خواند و سپس به ایران آمد اما صنعت کفش ایران علم و تخصص وی را درک نکرد. حال وی پس از سال‌ها که در ایران زحمت کشید به ترکیه رفته و یک شرکت هولدینگ معتبر ایشان را جذب کرده است.
وی معتقد است علیرغم اینکه در بخش کفش قالب بسیار اهمیت دارد اما ایران در قالب ماهیچه کفش بسیار ضعیف است. همچنین ایران در بحث زیره نیز ضعیف است به طوری که شاید بتوان اینگونه گفت که زیره‌های چندسال قبل ترکیه الان در ایران استفاده می‌شود! همچنین به گفته وی دیزاین و طراحی در ایران بسیار پیش پا افتاده است و در بحث طراحی نیز از لحاظ تکنیکالی چندان قوی نیست چرا که در ایران هیچ دانشگاه یا موسسه مُدی وجود ندارد و آنچه که به طراحان آموزش داده می‌شود عمدتا توسط افرادی است که خود نیز کار را به صورت سنتی فراگرفته‌اند.

کار طراح خلق طرح و کار فروشنده جا انداختن طرح است
از سوی دیگر روند کار شرکت‌های معتبر به این گونه است که طراح، طرح را خلق می‌کند و فروشنده طرح را جا می‌اندازد اما این زنجیره در ایران وجود ندارد. خوشبختانه در شرکت ترکیه‌ای که الان در آن مشغول هستم این زنجیره به طور کامل وجود دارد. نکته جالب توجه در این نوع شرکت‌های حرفه‌ای این است که هرکس کار خودش را به درستی انجام می‌دهد و وارد حیطه دیگری نمی‌شود. به همین دلیل من در اینجا به عنوان یک طراح کفش تنها کارم طراحی تکنیکی، ساخت الگو و ساخت یک نمونه است. به علاوه اینکه یک مجموعه از کارم را نیز می‌سازم و دیگر کاری به بقیه کارها ندارم. البته مجموعه مورد نظر بر اساس پیش‌بینی برای سال آینده ساخته می‌شود؛ یعنی باید یک مجموعه را طوری بسازیم که سال آینده در کشورهای مدنظرمان جا داشته باشد. از سوی دیگر یک مجموعه تقریبا بطور میانگین شامل 200 تا 300 مدل و سه رنگ است و معمولا ساخت آن 2ماه طول می‌کشد. پس از آن با توجه به اعتمادی که به طراح می‌شود و با علم به اینکه طراح تمام المان‌های فرهنگی کشور مورد نظر را از لحاظ طرح، رنگ و غیره درنظر گرفته است، مجموعه برای بازاریابی به کشور مورد نظر ارسال ‌می‌شود و پس از آن برای ساخت و تولید انبوه آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد. برای شناخت فرهنگ‌های مختلف دیگر کشورها یکی از کارهای بسیار مفید برای یک طراح این است که در انواع نمایشگاه‌های مربوطه شرکت کند و تمام ریزه‌کاری‌های فرهنگی جوامع مختلف را از نزدیک بسنجد. به همین دلیل بنده شخصا در اغلب نمایشگاه‌های ترکیه، روسیه و ایتالیا حضور دارم و این کار برای من همیشه کمک کننده بوده است.

داشتن صداقت در کار جزو فرهنگ شرکت‌های حرفه‌ای است
از دیگر نکات جالب توجه در کار کردن با شرکت‌های معتبر و حرفه‌ای این است که این شرکت‌ها شامل یک زنجیره بسیار محکم هستند که فقط و فقط با هم کار می‌کنند؛ یعنی اگر به عنوان مثال یک مشتری بیاید و نمونه‌ای که فلان شرکت می‌فرشد را مثلا 5 برابر سفارش بدهد هیچوقت آن کارخانه به خاطر چند سری اضافه‌تر سفارش‌دهنده اصلی را دور نمی‌زند چرا که در این شرکت‌ها اصولا صداقت در کار بسیار زیاد است. این امر در واقع نشات گرفته از یک فرهنگ است که امیدوارم در ایران نیز جا بیفتد. درحقیقت ما در اینجا به یک اصل اساسی ایمان داریم و آن این است که انسان در زندگی همیشه دنبال لیاقت‌اش بوده است یعنی وقتی خودمان و توانایی‌هایمان را بشناسیم به دنبال بهترین‌هایمان خواهیم رفت.

 

از راست به چپ- مهندس عقیل نظری- مهندس محمد مهدی کاردان
از راست به چپ؛ مهندس عقیل نظری- مهندس محمد مهدی کاردان

توسعه، تحقیقات و نوآوری رمز موفقیت در آینده است

در نمایشگاه آیسف در غرفه ماهنامه اخبار صنعت چرم و کفش پذیرای محمد مهدی کاردان مدیرعامل ماشین‌سازی کاردان، بودیم و گفت‌و‌گویی کوتاه با وی در خصوص کیفیت برگزاری نمایشگاه و همچنین شرایط کاری‌شان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد مهدی کاردان در خصوص نمایشگاه آیسف گفت: نمایشگاه نشان می‌دهد که صنعت چرم ترکیه به اصطلاح در حال تکان خوردن و تغییر کردن است چرا که امیدوار هستند با تکنولوژی‌های جدید از حالت به اصطلاح رخوت و سکون خارج شوند و رو به جلو حرکت کنند. این موضوع می‌تواند برای ما نیز خوشایند باشد چون به حرکت در آمدن صنعت چرم ترکیه در ایران نیز تاثیر می‌گذارد. وی درخصوص وضعیت ماشین‌سازی کاردان نیز گفت: ما نیز مشغول فعالیت هستیم و مثل سابق کارهای قدیمی‌مان را غالباً درست می‌کنیم از جمله ماشین‌آلات «رنگ پاش، رولرکوتینگ، کانوایر، اندازه‌گیری‌های متفاوت و غیره» را تولید می‌کنیم.
کاردان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بحث خدمات‌مان را نیز هنوز انجام می‌دهیم که همانطور که می‌دانید بخش خدمات در دوران رکود تاثیر بسیار مثبتی دارد و ما چون از پایه و اساس شرکت‌مان خدماتی بوده است و از خدمات به تولید رسیده‌ایمایمایم در نتیجه آن پایه را حفظ کردیم و هنوز خدمات ارائه می‌دهیم.
وی با بیان این موضوع که اخیرا پسرم نیز در ماشین‌سازی به ما ملحق شده است، افزود: تزریق نیروی جوان در کار ما تاثیرگذار است و به همین دلیل چون پسرم نیز علاقمند به این حرفه است و مشتاق است که بتواند ایده‌های جدیدی را وارد کار کند تا کارمان را رشد دهد وارد مجموعه‌مان شده است. بنابراین امیدواریم که یک نسل دیگر از کاردان‌ را در این صنعت داشته باشیم.
کاردان در پایان خطاب به خوانندگان نیز گفت: در قدیم یک ضرب‌المثل وجود داشت که می‌گفتند «در خشکسالی باید یک چاه زد». به این معنا که وقتی کارها کمی آرام و ملایم می‌شود باید به فکر انجام کارهای جدید باشیم؛ یعنی وقت‌مان را بیشتر صرف توسعه، تحقیقات و نوآوری کنیم تا زمانی‌که بازار خوب شد چیزی برای گفتن داشته باشیم. به همین دلیل ما نیز در شرایط فعلی از همین روش استفاده می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید