چرم ماهی دريچه‌ای به صنعت مد و سازگار با محيط زيست

0
712
چرم ماهی دريچه‌ای به صنعت مد

آنچه مي‌خوانيد ترجمه‌اي خلاصه از متن مصاحبه با خانم اليزا پالومينو طراح مد و مدرس اسپانيايي و استاد دانشگاه در رابطه با “چرم ماهی دريچه‌ای به صنعت مد دنيا” است.

اخبار صنعت چرم و کفش – خانم اليزا پالومينو طراح و مدرس اسپانيايي به عنوان هدايت‌گر صنعت مد در مرکز سنت مارتينز در دانشگاه هنر لندن در سال 2012 منصوب شد. وي به تازگي بورس معتبر فول برايت Fulbright را در ايالات متحده به اتمام رسانده است، هم اکنون مدرس ارشد برنامه BA Fashion Print در سن مارتينز مرکزي لندن است و سخنراني و کارگاه هاي آموزشي زيادي در سراسر جهان براي الهام بخشيدن و آموزش طراحان، خالقان و مصرف کنندگان در مورد چرايي آينده صنعت مد در چرم ماهي داشته است.

اليزا پالومينو بعداز 25 سال کار با برندهاي معروف معتقد است که امروزه کار بسيار مهم و با ارزش؛ با هدف قرار دادن زباله هاي غذاهاي دريايي براي تهيه محصولات چرمي شيک ايجاد شده است.

چرم ماهی

چگونه شما به پوست ماهي براي استفاده در  صنعت مد علاقه مند شديد؟

اين علاقه در پي انجام يک پروژه تحقيقاتي در سال 2002 با طراحي و توليد پوشاک و لوازم جانبي از چرم ماهي در جان گاليانو و کريستين ديور پديدار شد.

خواص پوست ماهي چيست و چرا جايگزيني مناسب و سازگار با محيط زيست براي توليد  چرم است؟

چرم ماهي يک محصول فرعي در صنعت غذاهاي دريايي است و بازيافت زباله باعث دفع زباله مي شود و منابع را براي استفاده طولاني تر نگه مي دارد. چرم ماهي بر خلاف ديگر چرم ها نيازي به منابع ندارد، و از گونه هاي در معرض خطر که مي تواند تنوع زيستي را تهديد کند، استفاده نمي کند. بعلاوه به دليل چيدمان متقاطع الياف آن؛ استحکام  9برابري در مقايسه با استحکام چرم هاي معمولي از جمله گاو با ضخامت مشابه دارد.

من از ژوئن تا آگوست امسال بورس تحصيلي آمريكايي فولبرايت در انگلستان را براي تهيه يك طرح تحقيقاتي آموزشي با عنوان «لباس بومي از پوست ماهي مردم  قطب شمال و تأثيرات فرهنگي و زيست محيطي بر آموزش عالي مد» دريافت كردم. من خوش شانس بودم که با ويليام فيتزهو، مدير مرکز مطالعات قطب شمال در موزه ملي تاريخ طبيعي موسسه اسميتسونيان و تيمش همکاري کردم تا از اهميت فرهنگي، زيست محيطي، اجتماعي ، معنوي و فناوري پوست ماهي آگاهي يابم.

من در دوره حضورم در ايالات متحده، دو کارگاه آموزشي در زمينه چگونگي استفاده از پوست ماهي در توليد مصنوعات چرمي  را برگزار کردم.

يافتن راه هايي براي بازگشت به تجربه جوامع قطب شمال که دانش پوست ماهي به آنها تعلق دارد براي من از اهميت بالايي برخوردار است. اين کارگاه ها به عنوان آغاز گفتمان مداوم و گسترده در مورد آينده کاربا پوست ماهي پيش بيني شده است. بيشتر شرکت کنندگان از پوست ماهي استفاده کرده و از يادگيري تکنيک هاي جديد دباغي کردن، رنگ آميزي و چاپ براي آميختن در تمرين خود لذت بردند.

با وجود شيک بودن و سابقه ديرينه ديگر چرمها در بين مردم  چطور ميتوانيد بگوييد پوست ماهي گزينه اي مناسب در آينده صنعت چرم ميباشد؟

به دليل تغيير جهان در رژيم غذايي سالم و جايگزيني با گوشت ماهي و توسعه آبزي پروري يا پرورش ماهي طي يک دهه گذشته ، بيش از 50 درصد ماهي‌هايي که براي مصرف انسان صيد شده‌اند دور انداخته مي‌شوند و در نتيجه تقريباً 32 ميليون تن زباله به وجود مي‌آيد که مقدار قابل توجهي ازآن  پوست است و  استفاده بهتر از محصولات جانبي ماهي مي‌تواند به افزايش تقاضا براي غذاهاي دريايي بدون استرس بيشتر به اکوسيستم کمک کند. پوست ماهي نسبت به پوست‌هاي معمولي براي توليد نياز به انرژي و منابع کمتري دارد و دفن زباله را به حداقل مي رساند..

آيا تصديق پوست ماهي را در کارهاي دانشجويان يا طراحان نوظهور مشاهده ميکنيد؟

در اين کارگاه‌ها تکنيک‌ها و روش‌هاي مبتني بر دانش ارائه شده است که مي تواند به آموزش پايداري در دوره هاي مد در مؤسسات عالي کمک کند. در نتيجه ، دانش آموزاني که در  خانه هاي مد کار مي‌کنند مي‌آموزند تا پوست ماهي را به عنوان يک ماده پايدار جايگزين در نظر بگيرند.

آينده را در زمينه استفاده از ضايعات ماهي چگونه پيش بيني ميکنيد؟

من در حال حاضر در دانشگاه هنر لندن مدير يک پروژه با بودجه  اتحاديه اروپا ، تحت عنوان پوست ماهي “FishSkin؛ جهت  توسعه استفاده از پوست ماهي به عنوان يک ماده اوليه پايدار براي صنعت مد هستم . هدف ما اين است که با تأکيد بر اصول اقتصاد پايدار همراه با فناوري پيشرفته و تغيير سليقه مصرف کننده ، فرضيه هاي موجود مد را براي يک بازار مصرف چرم ماهي در مقياس صنعتي به چالش بکشيم.

ايسلند، که در صنعت ماهيگيري پيشگام است، در حال توسعه طيف گسترده اي از کاربردهاي ديگر براي ضايعات ماهي است: آنزيم ها ، داروهاي دارويي، مکمل‌هاي غذايي، مواد آرايشي. باندهاي مورد تأييد FDA که باعث کاهش التهاب و تسريع در بهبود زخم‌هاي مزمن از طريق اسيدهاي چرب امگا 3 و کلاژن مي شوند. منسوجات آغشته به ويتامين‌ها و قدرت درماني از پوست ماهي هاي دور ريخته شده حاوي نوع کلاژن و پروتئين کراتين که پوست انسان را تشکيل مي دهد بوده که اين خصوصيات آرايشي و درماني مي تواند در درمان پوست انسان بسيار موثر باشد. فولبرايت مشهورترين و معتبرترين برنامه مبادله بين المللي در جهان است که بيش از نيم قرن توسط مردم آمريکا از طريق تخصيص سالانه کنگره ايالات متحده و توسط مردم کشورهاي همکار پشتيباني مي شود.

Jackie Mallon

Tuesday, 05 November 2019

مترجم : محسن بابايي، کارشناس شيلات و محيط زيست

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید