راحتی و آرامش قلب دوم بدن با کفی‌ های نانویی

0
1059
راحتی و آرامش قلب دوم بدن با کفی‌های نانویی

یکی از پوشیدنی‌های بسیار مهم و پرکاربرد کفش‌ها هستند و با توجه به اهمیتی که برای سلامت بدن دارند، باید از مواد و شیوه ساخت متناسب با استانداردهای سلامت بهره ببرند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از فناوری‌هایی که توانسته با قابلیت‌هایش، تحولی را در دنیای پیرامون به همراه بیاورد و نقشی جدی در سلامت جامعه ایفا کند، نانوفناوری است. این حوزه توانسته پای خود را به عرصه های مختلفی از جمله پوشیدنی‌ها باز کند و قابلیت‌های تازه‌ای مانند انعطاف‌پذیری بیش‌تر، پاکیزگی، قابلیت‌ خاص شست‌وشو و عاری بودن از آلودگی‌های میکروبی و ویروسی را به ارمغان بیاورد.

نوآوری در مسیر تولید پوشیدنی‌ها

یکی از پوشیدنی‌های بسیار مهم و پرکاربرد کفش‌ها هستند و با توجه به اهمیتی که برای سلامت بدن دارند، باید از مواد و شیوه ساخت متناسب با استانداردهای سلامت بهره ببرند. پا تا جایی اهمیت دارد که از آن به‌عنوان قلب دوم یاد می‌کنند و در این میان کفی کفش که در تماس مستقیم با پای انسان قرار دارد، حائز اهمیت بالایی است.

بنابراین کفی کفش نقش مهمی در حفظ سلامت پا دارد. در طراحی کفی کفش عوامل مختلفی همچون اندازه، حالت انحنای کف پا، قابلیت جذب ضربه، قابلیت کنترل رطوبت و مقابله با بو و باکتری در نظر گرفته می‌شود. عرق کردن پا علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و آزاردهنده، موجب رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در میان انگشتان و بیماری‌های عفونی می‌شود.

یکی از شرکت‌ها با کمک نانوفناوری راهی برای این موضوع یافته است و با استفاده از نانوذرات نقره کفی‌های کفش آنتی‌باکتریال را عرضه کرده است. این کفی‌ها علاوه بر انعطاف پذیری، دارای قابلیت‌های آنتی‌باکتریال هستند که استفاده از آن برای جلوگیری از رشد قارچ و عوامل بیماری‌زا بسیار موثر است. در این کفی‌ها از نانوذرات نقره استفاده شده که توانایی از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری مختلف را دارا است.

با توجه به اهمیت سلامت پاها، روش‌های مختلفی همچون استفاده از نانوذرات در ساخت کفی کفش، مورد توجه قرار گرفته است. این‌گونه کفی‌ها واکنش آلرژیک ایجاد نکرده و ضرری برای بدن انسان ندارند. نانوذرات در اثر واکنش با غشای خارجی باکتری، موجب تغییرات ساختاری داخل باکتری و در نهایت نابودی آن می‌شود.

با تولید و عرضه کفی‌های کفش حاوی نانوذرات ضمن حفظ سلامت پا، بوی نامطبوع به حداقل رسیده و سطح زیر پا به دلیل نرم بودن کفی، دچار خستگی و آسیب به کف پا، زانو و کمر نمی‌شود.

این کفی‌های نانویی از ویژگی‌هایی نظیر ضدحساسیت، سهولت کاربرد، ممانعت از ایجاد و رشد باکتری‌ در جوراب و کفش، جلوگیری از تعرق پا و بوی بد و خواص آنتی‌باکتریال برخوردار هستند.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور فعال در حوزه نانوفناوری، از نوآوری‌ها  و محصولات فناورانه این حوزه در مسیر تولید و تجاری‌سازی حمایت می‌کند.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید