آدیداس سرانجام برند ریبوک را به ABG فروخت

0
465
آدیداس سرانجام برند ریبوک را به ABG فروخت

سرانجام آدیداس پس از گذشت ماه‌ها از شایعات واگذاری ریبوک، رسما اعلام کرد که ریبوک را به مجموعه گروه برندهای اصلی ABG (Authentic Brands Group) خواهد فروخت.
اخبار صنعت چرم و کفش – در سال 2005 شرکت آدیداس، توانست با قراردادی به ارزش 3.8 میلیارد دلار ریبوک را به مالکیت خود درآورد. در این قرارداد ریبوک بخشی از فعالیت‌های محدود شده خود را با همان نام سابق خود ادامه می‌داد و شرکت آدیداس از ظرفیت‌های تجاری این برند که مورد نظرش بود استفاده می‌کرد.
با این قرارداد آدیداس امتیاز تولید لباس‌های NBA که قراردادی یازده ساله با ریبوک را داشت به دست آورد و علاوه بر آن بیشتر تیم‌های فوتبال که تا آن روز از لباس‌های ریبوک استفاده می‌کردند به برند آدیداس یا برندهای‌ دیگر روی آوردند.
مهمترین تیمی که پس از ده سال لباس‌های ریبوک را کنار گذاشت و از برند آدیداس استفاده کرد باشگاه لیورپول بود.
لباس‌های ریبوک نیز به مرور از گستره حضور در عرصه تامین پوشاک تیم‌های ورزشی حذف شد. در سال 2010 ریبوک که حال زیر نظر غول آلمانی اداره می‌شد به عرصه ورزش‌های انفرادی تحت همکاری با شرکت کراس فیت راه پیدا کرد و اقدام به تولید کفش و پوشاک مخصوص رشته‌های تناسب اندام کرد. در این زمان لوگوی جدید دلتای ریباک متولد و جایگزین لوگوی خاطره انگیز قبلی شد.

سرانجام آدیداس پس از گذشت ماه‌ها از شایعات واگذاری ریبوک، رسما اعلام کرد که ریبوک را به مجموعه گروه برندهای اصلی ABG (Authentic Brands Group) خواهد فروخت.


ریبوک در سال ۲۰۱۷ امتیاز قرارداد تامین لباس و تجهیزات لیگ هاکی روی یخ آمریکا NHL را نیز از دست داد و آدیداس با قراردادی ۷ ساله این امتیاز استراتژیک را هم از آن خود کرد تا حضور ریباک به عنوان تامین کننده لباس رویدادهای بزرگ کمرنگ تر از قبل شود.
شرکت در ماه نوامبر ۲۰۱۹ لوگوی قدیمی را بار دیگر بازیابی و در عمده محصولات خود مورد استفاده قرار داد، با این وجود لوگوی دلتا همچنان روی برخی خطوط تولید خصوصا پوشاک و تجهیزات تناسب اندام باقی ماند.
در حال حاضر AGB با امضای قراردادی به ارزش 2 میلیارد و 460 میلیون دلار که بخش زیادی از آن به صورت نقدی پرداخت می‌شود، ریبوک را از آدیداس خریداری خواهد کرد و به مجموعه برندهای خود خواهد افزود. این در حالی است که آدیداس برای تصاحب برند ریبوک 3 میلیارد و 800 میلیون دلار هزینه کرده بود و اکنون پس از 15 سال در ازای رقمی 35 درصد پایین تر از قیمت خریداری شده آن را به فروش رسانده است. البته لازم به ذکر است که در این مدت سود بسیاری را از ریبوک به دست آورده بود.
مجموعه ABG مالک بیش از ۵۰ برند مصرفی عمدتا شناخته شده است که از جمله آنها می توان به امتیاز بهره برداری نام هایی چون محمدعلی کلی، الویس پرسلی، شکیل اونیل و مرلین مونرو اشاره کرد.
آدیداس در طی این سال ها لاین کاری ریبوک را به سمت ورزش‌های تناسب اندام هدایت کرد به گونه‌ای که دیگر اثری از این برند در فوتبال به چشم نمی‌خورد. از این رو هنوز مشخص نیست که ABG بخش فوتبالی ریبوک را احیا خواهد کرد یا این برند قدیمی در همان حوزه تناسب اندام به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
انتظار می‌رود که در سه ماهه اول سال جدید میلادی 2022 این معامله به اتمام برسد. آدیداس قصد دارد اکثر درآمد نقدی دریافت شده را با سهامداران خود به اشتراک بگذارد.
مدیرعامل آدیداس همچنین اظهار کرد ریبوک بخشی ارزشمند از آدیداس بوده است. با این تغییر در مالکیت ما امیدوار هستیم که برند ریبوک از موقعیت‌های خوبی برای موفقیت در آینده برخوردار شود. در مورد آدیداس نیز ما همچنان با استراتژی‌های تعریف شده تا سال 2025، سهم بازار را به دست خواهیم آورد و ارزش پایداری را برای همه ذینفعان خود ایجاد می‌کنیم.
جیمی سالتر بنیانگذار، رئیس و مدیرعامل ABG نیز گفت: برای ما افتخاری است تا میراث بزرگ ریبوک را پیش ببریم و این نقطه عطفی برای ما محسوب می‌شود. ما به حفظ یکپارچکی، نوآوری و ارزش‌های ریبوک پایبند هستیم و امیدواریم بتوانیم موفقیت‌های این برند را تقویت کنیم.

منبع: بلومبرگ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید