۹۰درصد از واحدهای تولید کیف و چمدان مشهد دچار ورشکستگی شده اند

0
532
۹۰درصد از واحدهای تولید کیف و چمدان مشهد دچار ورشکستگی شده اند

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد گفت: ما در مشهد بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی و ۴۵۰ تا ۵۰۰ واحد تولیدی کیف و چمدان داریم که با این وضعیت متاسفانه در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از آنها دچار بحران ورشکستگی شده اند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، با شیوع بیماری کرونا در این یک سال اخیر متاسفانه خیلی از صنوف دچار بحران مالی و مشکلات صنفی زیادی شده اند که صنف سراجان هم از این قاعده مستثنی نیستند. در همین خصوص حسین اصغر ثابتی گفت: صنف  سراجان که تا چندی پیشتر در رقابت با بازار واردات بی رویه ی کیفهای ساخته شده چین دست و پنجه نرم میکرد وتازه توانسته بود با ارائه کارهای با کیفیت  مشتریان را جذب بازار داخل کند تا جایی که دیگر مشهد می توانست به قطب کیف وحرف اول را در رسته کیفهای مدرسه ای وکوله جات بزند و می رفت که ۵۰ درصد از نیاز کشور را در این خصوص تامین کند و حتی این توانایی را به دست آورده بود که ۱۵ تا ۲۰ درصد از تولیداتش را به کشورهای عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر کند با شیوع ویروس کرونا متاسفانه مشکلات این صنعت اوج گرفت.

وی ادامه داد: سال۹۹با تعطیلی های پی درپی و محدودیت های کرونایی، مجازی شدن مدارس، محدودیت های مجالس و مسافرت ها همه و همه دست به دست هم دادند تا صنف سراج را فلج کند. و دراین میان تهیه مواد اولیه مزید بر علت شد و مشکلی بر مشکلات همکاران من اضافه کرد.

ثابتی افزود: این مشکلات تا جایی پیش رفت که باعث شد اکثر تولید های ما تعطیل شوند. این میان برخی از کارخانه ها و عمده فروشی ها به جای هر گونه همکاری به خاطر منافع شخصیشان قیمت مواد اولیه را بالا و بالاتر بردند و هر روز بیش از پیش پا بر گلوی صنف سراجان گذاشتنه و همکاران ستخت گوش من را در این صنف مجبور به تعطیلی کردند.

وی در توضیح وضعیت صادرات کیف و چمدان توضیح داد: در شرایط کنونی که مواداولیه گران و مدارس تعطیل هستند تنها راهکار مناسب برای حفظ بازار می توانست صادرات کیف و چمدان به کشورهای همسایه باشد که متاسفانه آنهم میسر نیست و نشد مگر با نظارت بر کارخانه ها وشفاف سازی قیمت ها ورساندن مواداولیه با قیمت  مناسب به دست تولیدکنندگان که در صورتی که این مراتب انجام شود ما می توانیم با بازار چیت رقابت داشته باشیم.

ثابتی اضافه کرد:ما در مشهد بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی و ۴۵۰ تا ۵۰۰ واحد تولیدی کیف و چمدان داریم که با این وضعیت متاسفانه در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از آنها دچار بحران ورشکستی شده اند. این صنعت که تا پیش از شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی را به دوش می‌کشید، اکنون وارد بحران بسیار جدی‌تری شده‌ که اگرباز هم توجهی به معضلات این صنعت نشود، مطمئنا بزودی شاهد از بین رفتن چرخه صنعت سراج خواهیم بود

رئیس اتحادیه سراجان مشهد در توضح تاثیرات تعطیلی ها و محدودیت های اخیر بر این صنف افزود: به نظرم با توجه به اینکه درهای ورودی مغازه‌ها برای ورود و خروج مشتری باز است و تجمع مشتری وجود ندارد و جابه‌جایی هوا حتی بهتر از محیط‌های اداره‌ها خواهد بود تعطیلی بازار و اصناف آسیب‌پذیر تاثیر چندانی بر روند کاهشی این بیماری ندارد و این تعطیلی ها صرفاً فشار مضاعفی را بر اصناف ایجاد خواهد کرد …              

وی تاکید کرد :در شرایط کرونا با توجه به مجازی شدن مدارس دانش آموزان نیازی به تهیه کیف وکوله مدارس نداشته و حتی با توجه به متوقف شدن سفرها و مهمانی‌ها نیز هم نیازی به تهیه کیف مجلسی و چمدان سفر هم نیز دراین ایام از بین رفته است و تولید کنندگان و فروشندگان با چک‌های برگشتی بازار، دپو شدن کیف‌ها در انبارها، قبوض، اجاره مکان، مالیات،   عوارض، بیمه کارگران، حقوق کارگران از کارمانده و بدهی به بانک‌های عامل و…متاسفانه روزهای سختی را پشت سر می گذرانند.

وی گفت: همچنین  با ادامه شیوع کرونا در جهان، صادرات و واردات برای اکثر محصولات در جهان از جمله کیف و چمدان ایرانی هم صورت نمی گیرد که این موارد شامل مواد اولیه موردنیاز صنعت سراجی هم هست که به نظرم با توجه به عدم پیش‌بینی درخصوص ادامه شیوع این ویروس در جهان و خالی ماندن انبارها، امکان ادامه کار برای برخی از کارگاه‌ها عملا تا زمان بهبود اوضاع وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت در وضعیت کنونی چه حمایتهایی از این صنف داشته است گفت: با توجه به وضعیت کنونی تولیدکنندگان و فروشندگان این صنف دولت اکیداً ازصدورهرگونه کارت کاربرای اتباع خارجی جلو گیری و باابطال کارتهای گذشته امیدی برای این قشرزحمت کش ایجاد آورند. با در اختیار گذاشتن بسته‌های حمایتی و ارائه تسهیلات طولانی مدت باکارمزد پایین، ارائه معافیت مالیاتی به خصوص برای سال مالی ۹۸-۹۹ که عملا جز ضرر چیز دیگری نداشته‌ امیدی برای فعالان این قشر زحمت‌کش ایجاد کند. بنابراین اگر دولت توجه بیشتری به صنعت سراجی که روزگاری سرآمد بازار بوده می‌کرد شاهد تعطیلی این تعداد از کارگاه‌ها در سطح استان نبودیم.

قدس آنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید