کوچکترین نقش‌بری‌های چرم جهان در نیاوران

0
594
کوچکترین نقش‌بری‌های چرم جهان در نیاوران

کوچکترین نقش‌بری‌های چرم جهان از مجموعه در نمایشگاه «موسیقی چرم» در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

به گزارش ایلنا، کوچکترین نقش‌بری‌های چرم جهان از مجموعه آثار حمیدرضا بهزادی‌نژاد هنرمند پیشکسوت هنر نقش‌بری چرم و احیاء‌کننده هنر سوخت در ایران، در نمایشگاه «موسیقی چرم» تا پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

در این نمایشگاه که به منظور معرفی هنرهای سنتی کشور برگزار شده، گزیده‌ای از آثار سوخت و جلدسازی حمیدرضا بهزادی‌نژاد حاصل تلاش ۲۸ساله این هنرمند به نمایش درآمده که شامل کوچکترین نقش‌بری‌های چرم در جهان با مضمون سوره‌های قرآنی و تعداد ۴۴ اثر هنری بر روی چرم و جلدهای تزئینی با مضامین نقوش سنتی است.

نقش‌بری بر روی چرم یکی از هنرهای سنتی و دستی است که تعداد کمی از هنرمندان به این کار مشغول هستند. در این هنر ابتدا چرم طبیعی حیواناتی نظیر گوسفند را دو پوسته می‌کنند و نقش‌ها بر روی قسمت رنگی پوست پیاده می‌شود. شکل‌گیری این هنر به دوره صفویه می‌رسد که بیشتر مورد استفاده آن جلدها بوده و در حال حاضر نیز از این هنر جهت انجام تابلوهایی با نقوش سنتی و کارهای خوشنویسی استفاده می‌شود.

حمیدرضا بهزادی‌نژاد مرمت‌کار اسناد تاریخی، نسخ خطی، آثار نقاشی، چرم، چوب و استخوان و از هنرمندان پیشکسوت هنر نقش‌بری چرم، دارنده نشان اصالت از سازمان یونسکو در زمینه نقش‌بری چرم سوخت و جلدسازی و همچنین نشان درجه ۳ هنری از سازمان ارزشیابی هنرمندان کل کشور در رشته سوخت چرم بوده و احیاء هنر سوخت در ایران الهام‌گرفته‌شده از نقش‌بری دوره صفوی و قاجار و همچنین احیاء تکنیک و تحریر خط ناخنی را در کارنامه خود دارد.

بهزادی‌نژاد تا به حال در ۴۰ نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته و در زمینه مرمت اسناد تاریخی، نسخ خطی، آثار نقاشی، چرم، چوب و استخوان نیز با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری داشته است.

شایان ذکر است در کنار آثار به نمایش درآمده، کارگاه آموزشی نقش‌بری چرم در طول مدت نمایشگاه جهت آشنایی علاقه‌مندان با پیشینه این هنر اصیل ایرانی، شناخت ابزار، طرح‌ها و مراحل کار برپا شده است.

این نمایشگاه تا روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۵ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های مربوطه در محل تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) میزبان علاقه‌مندان است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید