کاهش 50 تا 90 درصدي توليد کفش در تبريز

0
711
علیرضا جباریان- رئیس اتحادیه کفاشان تبریز

رئيس اتحاديه کفاشان تبريز از کاهش 50 تا 90 درصدي توليد کفش در تبريز خبر داد و گفت: به دليل پايين بودن فروش توليدکنندگان فقط براي حفظ نيروهاي خود بخشي از توليد خود را ادامه مي‌دهند به اين اميد که در آينده نزديک وضعيت بهتر شود.

اخبار صنعت چرم و کفش – عليرضا جباريان، رئيس اتحاديه کفاشان تبريز در مورد وضعيت توليد و فروش محصولات صنعت کفش در شهر تبريز گفت: کرونا مشکلات عديده‌اي براي اين صنعت در سراسر کشور به وجود آورده و توليدکنندگان شهر تبريز نيز مستثني از اين امر نبوده‌اند.

جباريان افزود: در بخش فروش نيز وضعيت به همين نحو بود به طوري که از 7-8 اسفند ماه تمامي مغازه‌ها در بازار بسته شد و اين تعطيلي ضربه سنگيني به خصوص به بخش خرده فروشي‌ها وارد کرد که تا به امروز هم ادامه دارد و تعدادي زيادي از فروشندگان به دليل اينکه نتوانسته‌اند اجاره خود را بپردازند مغازه‌هايشان را تحويل داده و رفته‌اند. وي خاطر نشان کرد: اين مشکلات با يک تصميم ناصحيح دولت در خصوص چک‌هاي برگشتي تشديد شد و باعث سوء استفاده برخي افراد گرديد.

وضعيت توليدکنندگان کفشهاي ارزان قيمت و کفشهاي ايمني  نسبتا خوب است

رئيس اتحاديه کفاشان تبريز اظهار داشت: در فروردين ماه تا بالاي 90 درصد توليدي‌ها تعطيل بودند و از ارديبهشت کم کم توليدي‌ها باز و مشغول به کار شدند.

جباريان افزود: در حال حاضر يکسري توليدي‌ها که با سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي کار مي‌کنند مثل توليدکنندگان کفش‌هاي ايمني، وضعيت‌شان بد نيست و فعاليت دارند. از سوي ديگر يک تعداد از توليدکنندگان نيز که با افغانستان کار مي‌کنند و کفش‌هاي ارزان قيمت توليد مي‌کنند وضع‌شان خوب است.  اما تعداد اين دو گروه بسيار کم است و اکثريت توليدي‌ها کاهش توليد دارند. وي با اشاره به اين موضوع که الان ميزان فروش بسيار پايين است، افزود: در حال حاضر تولیدکنندگان ما کاهش 50 تا 90 درصدي توليد کفش در تبريز دارند که اين حجم توليد نيز غالبا براي حفظ نيروهاي‌شان است اگرچه در اين صنعت هم مانند ديگر صنايع تعديل نيرو داشته‌ايم.

جباريان تصريح کرد: به طور خاص مي‌توان گفت توليدي‌هايي که کفش‌هاي ورزشي توليد مي‌کنند کاملا تعطيل هستند که عمدتا به دليل تعطيلي باشگاه‌ها است.

تورمي 60 درصدي در راه است

رئيس اتحاديه کفاشان تبريز خاطرنشان کرد: ما بعد از عيد چندين نشست داشتيم که عمدتا براي سنجش بازار و اقداماتي که مي‌توانيم براي اهالي صنعت انجام دهيم بوده است.

جباريان افزود: امروز چرمسازان، بخش مواداوليه و توليدکنندگان کفش يک درد مشترک دارند و تعاملات خوبي با هم دارند اما الان يک پاي قضيه دولت است که انتظار داريم تسهيلات کم بهره به توليدکنندگان بدهد تا بتوانند سرپا بايستند. وي در پاسخ به اين سوال که آيا نمايشگاه تبريز برگزار مي‌شود يا خير، گفت: قرار بر اين است که نمايشگاه دوم مرداد برگزار شود اما با توجه به اينکه وضعيت کرونا در حال شدت يافتن است هفته آينده ( هفته سوم تيرماه)  نظر قطعي را مي‌دهيم که برگزار مي‌شود يا نه. با اين حال در حال حاضر نيز تعداد انصرافي‌ها زياد است و برگزاري يا عدم برگزاري نمايشگاه به زودي مشخص و اعلام خواهد شد.

جباريان در پايان در خصوص پيش‌بيني آينده اين صنعت نيز گفت: به نظر من بيماري کرونا تا آخر سال با ما است و تا پيدا شدن راه درماني آن بعيد مي‌دانم وضعيت ما هم بهتر شود، بنابراين بايد با اين داستان کنار بياييم. اگرچه بر فرض اينکه کرونا هم رفع شود با دلار 20 هزار توماني، تحريم، واردات مواد اوليه و غيره مواجه هستيم. بنابراين اگر کار راه بيفتد به نظر من تورمي 60 تا 70 درصدي را تجربه خواهيم کرد اگرچه الان راکد بودن بازار اجازه نداده تورم به چشم بيايد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید