کارگاه های چرم همدان کمبود نیرو دارند

0
352
کارگاه چرم و کفش

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان از کمبود نیروی کار متخصص در اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان خبر داد و گفت: کارگاه های تولیدی محصولات چرم با کمبود نیروی کار مواجه هستند و امکان آموزش افراد را ندارند.

به گزارش اخبار صنعت به نقل از ایسنا، احمد گازرانی، رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان پیرامون مذاکره با جهاددانشگاهی همدان در زمینه برگزاری دوره های آموزشی ویژه بانوان و متقاضیان مشاغل خانگی، اظهار کرد: اگر مردم به دنبال این هستند که با کمترین هزینه، شغل درآمدزایی برای خود ایجاد کنند، صنعت چرم به علت تولید محصولاتی که مصرف روزمره داشته و تقاضای آنها در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد، گزینه مناسبی است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای انجام کار تولید در این صنعت، هزینه کمی دارد، افزود: موضوعی که در اتحادیه کیف، کفش و چرم با آن مواجه هستیم این است که کارگاه های تولیدی با کمبود نیروی متخصص و توانمند روبرو هستند و امکان آموزش افراد را ندارند و فقط می توانند از شیوه های استاد- شاگردی کار را به افراد بیاموزند.

گازرانی ادامه داد: شیوه استاد- شاگردی روش آموزش سنتی در کشور است که شاگرد به منظور آموزش کار از استاد خود از خردترین و کوچکترین کارهای مربوط به کارگاه را انجام می داد تا رفته رفته در انجام کارهای مهمتر و سنگین‌تر کارگاه به درجه تخصص و استادکاری می رسید و این روش امروزه مورد قبول افراد نیست و توقع دارند از روز نخست که آموزش را آغاز می کنند، کارهای مهم را انجام دهند و این امر نیز امکان پذیر نیست و استادکاران نمی توانند به آنان اطمینان کنند.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان با اشاره به ظرفیت خوبی که در سایر مشاغل مرتبط با تولید مصنوعات چرمی وجود دارد، گفت: افرادی که در خانه و در قالب مشاغل خانگی کار می کنند می توانند بخشی از کارهای تولید چرم را انجام دهند و زنجیره و فرآیند تولید محصولات چرمی را تکمیل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تقاضای بازار در صنعت چرم بسیار بیشتر از توان تولیدکنندگان استان است، اظهار کرد: یکی از تولیدی های  کفش در همدان با داشتن ۲۰۰ نیروی فعال روزانه ۱۵۰۰ تولید کفش دارد و این در حالیست که تقاضای بازار ۳۰۰۰ جفت است. در سال ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار کیف و کفش تقاضای بازار همدان است در حالیکه ۵۰۰۰ مورد در استان تولید و بیش از ۷۵۰ هزار مورد آن از طریق واردات تأمین می شود.

گازرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل صنعت کیف و کفش استان، کمبود نیروی کار ماهر، فضای مناسب و آموزش های کاربردی برای افراد است، خاطرنشان کرد: اگر فضای آموزشی تأمین شود، می توانیم آموزش هایی که منجر به تولید و سودآوری شود را برای بازار داخلی و صادرات داشته باشیم.

وی با اشاره به دوره های آموزشی که سایر دستگاه های اجرایی برگزار می کنند، بیان کرد: با برگزاری دوره های فشرده و کوتاه مدت کسی مهارت و تخصص لازم برای انجام کار را به دست نمی آورد به همین جهت از سایر دستگاه های دغدغه مند در زمینه ایجاد اشتغال می خواهیم که با سرمایه گذاری بر روی آموزش این حرفه و اختصاص دادن فضاهای خالی و سوله هایی که در اختیار دارند و بلااستفاده باقی مانده به کارگاه های آموزشی و تولیدی چرم، زمینه مساعد برای آموزش نیروی متخصص و کارآمد در این صنعت را فراهم آوردند.

گازرانی از مذاکره با سایر دستگاه های اجرایی سخن گفت و تأکید کرد: از سال ۹۱ تا کنون با اکثر دستگاه های اجرایی استان مذاکراتی در زمینه استفاده از فضاهای بلااستفاده و اختصاص آنها به کارگاه‌های آموزشی، انجام داده و پاسخ مثبتی دریافت نکرده ایم و در این بین جهاددانشگاهی به صورت پاشنه کشیده تر وارد این مقوله شده و قصد برگزاری کارگاه های آموزشی برای زنان سرپرست خانوار و متقاضیان ایجاد کسب و کار خانگی را دارد و در حال تنظیم طرح و نحوه اجرای آن است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید