چگونه از چرم نگهداری کنیم؟

0
200
چگونه از چرم نگهداری کنیم؟

چرم یکی از موادی است که برای ساختن انواع لباس‌ها و کیف و کفش از آن استفاده می‌شود، اما در صورتی که به خوبی از آن نگهداری نشود ممکن است زیبایی و براقیت آن در طول مصرف کم شود و یا از بین برود. استفاده از چرم در ساخت ساک ورزشی، مچبند و کمربند بدنسازی چرم شرافیت ما را بر آن داشت تا نحوه نگهداری از این ماده اصیل و کلاسیک را به شما آموزش دهیم.

 چگونه از چرم نگهداری کنیم ؟

 فرقی نمی‌کند که چرم مصنوعی باشد یا طبیعی، در هر صورت رعایت نکات زیر برای مراقبت و افزایش طول عمر آن ضروری است.

  1. چرم مصنوعی و یا طبیعی نباید در معرض مستقیم و طولانی مدت تابش نور خورشید قرار بگیرد. وقتی چرم در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد، کم کم دچار پوسته پوسته شدن و پارگی خواهد شد.
  2. محل نگهداری چرم مصنوعی و یا طبیعی باید محیطی کاملا خشک و خنک باشد. رطوبت چرم را دچار کپک و خرابی می‌کند.
  3. در صورتی که مدتی نمی‌خواهید از وسیله چرمی خود استفاده کنید آن را داخل کیسه پلاستیکی و فضای سربسته نگهداری نکنید. چرم برای سالم ماندن نیاز دارد تا در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.
  4. چرم در مقابل اجسام تیز و برنده مقاوت خیلی کمی دارد و متاسفانه در صورت آسیب دیدن و پارگی با اجسام تیز قابل ترمیم نیست و خراب می‌شود.
  5. کشیدگی چرم باعث خرابی آن می‌شود و حالت کشسانی و براقیت آن را از بین می‌برد. این موضوع را در مورد ساک ورزشی چرم خود رعایت و آن را بیش از حد پر نکنید تا رویه چرم مصنوعی آن دچار کشیدگی و خرابی نشود.
  6. برای حفظ رطوبت وسیله چرمی خود را با روغن مخصوص نرم کنید تا دچار خشکی و شکنندگی نشود. در صورتی که روغن مخصوص را در اختیار نداشتید می توانید از روغن زیتون اصل و مرغوب استفاده کنید.
  7. هر چند وقت یکبار با دستمالی نمدار وسیله چرمی خود را از آلودگی ها پاک کنید. این عمل را دو بار در هفته انجام دهید تا عمر چرم افزایش یابد.
چرم مصنوعی و یا طبیعی نباید در معرض مستقیم و طولانی مدت تابش نور خورشید قرار بگیرد. وقتی چرم در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد، کم کم دچار پوسته پوسته شدن و پارگی خواهد شد.
  •  برای خشک کردن وسیله چرمی خود که خیس شده است تنها آن را با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید و اجازه دهید خودبه‌خود و به مرور زمان خشک شود. استفاده از حرارت زیاد به هر طریقی برای خشک کردن چرم باعث شکندگی و خرابی آن می‌شود. به عنوان مثال مچبند و کمربند بدنسازی چرم شرافیت خود را در صورت شستن در معرض اتو یا وسایل گرمایشی خشک نکنید.
  • وسیله چرمی و براق خود را با واکس چرم مخصوص پس از تمیز کردن آلودگی‌ها با پارچه نمدار تمیز، برق بیندازید. همچنین در صورتی که مدت زمان طولانی نمی‌خواهید از آن استفاده کنید بهتر است آن را واکس بزنید و کنار بگذارید.
  • وقتی قرار نیست از وسایل چرمی خود استفاده کنید آن را به گونه ای نگهداری کنید تا تحت فشار نباشد و یا خمیده و تا نشود.

نکات مهم در نگهداری ساک ورزشی چرم

از آنجا که کوله ورزشی و یا ساک ورزشی چرم مصنوعی شرافیت خود را که برای باشگاه رفتن استفاده می‌کنید ممکن است در طول مسیر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرد، بهتر است از همان روز اول پس از بازگشت به خانه آلودگی هایش را با یک دستمال نمدار و تمیز پاک کنید تا دیرتر خراب شود. همچنین ساک ورزشی خود را بیش از حد پر و سنگین نکنید زیرا چرم روی آن دچار کشیدگی و ترک خواهد شد.

نکات مهم در نگهداری کمربندهای بدنسازی

نکات مهم در نگهداری کمربندهای بدنسازی

کمربندهای بدنسازی برای انجام بهتر حرکات ورزشی و احتمال پیش آمدن آسیب کمتر در حرکات ورزشی سنگین استفاده می‌شوند. این کمربندها از چرم طبیعی ساخته می‌شوند، مانند کمربند بدنسازی چرم گاوی و گاومیش شرافیت که ضدحساسیت بوده و عرق را به خود جذب نمی‌کند. علاوه بر این تمیز کردن آن‌ها نیز راحت‌تر از کمربندهای ساخته‌شده با سایر مواد است.

کمربندهای خود را همواره تمیز نگهداری کنید و سعی کنید همیشه قبل از تماس با آن، دست‌های خود را تمیز کنید. بعد از هر بار استفاده آن را در محیط آزاد و در تماس با هوا، محیط خنک و خشک نگهداری کنید تا عمر آن طولانی‌تر شود.

کمربند بدنسازی چرم شرافیت خود را با واکس چرم مخصوص پس از اینکه کاملا آلودگی‌های آن را با یک پارچه نمدار تمیز کردید به آرامی با پنبه آغشته کنید. این کار باعث نرم شدن و کاهش احتمال آسیب و شکستگی آن می‌شود.

نکات مهم در نگهداری مچبند بدنسازی

مچبندهای بدنسازی در انواع چرمی و کشی ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مچبند بدنسازی شرافیت به دلیل داشتن روکش چرم، از ایجاد پینه در قسمت‌های داخلی دست که در انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کند.

نکات مهم در نگهداری مچبند بدنسازی

روش‌های نگهداری مچبند چرم نیز مانند سایر روش‌های فوق برای کمربند است که در صورت رعایت آن‌ها احتمال آسیب دیدن آن کمتر می‌شود و طول عمر آن افزایش می‌یابد.

 نکات مهم در شستن چرم

یکی از راه‌های تمیز کردن چرم، پاک کردن مداوم و هر روزه آن با یک پارچه نمدار تمیز است تا آلودگی‌ها بر روی آن باقی نماند. شستشوی دستی چرم بهترین نحوه شستن چرم است و دمای آبی که برای شستشوی آن استفاده می‌کنید نباید بیشتر از 30 درجه سانتی‌گراد باشد.

در صورتی که برای شستشوی چرم از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، روش شستشوی دستی آن را انتخاب کنید و دمای آب را روی بالاتر از 30 درجه قرار ندهید. به هیچ وجه از قابلیت خشک کردن ماشین لباسشویی برای چرم استفاده نکنید زیرا باعث آسیب رساندن به آن خواهد شد.

به طور کلی سعی کنید مچبند و کمربند بدنسازی چرم شرافیت خود را با تمیز کردن هر روزه با همان پارچه نمدار تمیز نگهدارید تا نیازی به شستشوی آن با مواد شوینده نباشد.

محلول خانگی تمیز کننده چرم 

برای تمیز کردن لوازم بدنسازی چرم خود می‌توانید از یک محلول پاک کننده خانگی استفاده کنید که به شکل زیر تهیه می‌شود:

یک پیمانه آب ولرم، یک قاشق مربا خوری شامپو بچه و 2 تا 3 قطره سرکه سفید را در ظرفی با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک پارچه یا اسفنج این محلول را به آرامی روی سطح چرم بکشید. دقت کنید که پارچه یا اسفنج را پس از آغشته‌کردن به محلول کاملا فشار دهید تا حدی که تنها نم داشته باشد، سپس بر روی چرم بکشید. سپس با یک پارچه نمدار محلول را از روی چرم پاک کنید و آن را خشک کنید. دقت کنید که برای خشک شدن تنها آن را در مجاورت هوا قرار دهید و از نزدیک کردن آن به وسایل گرمایشی و یا اتو کردن آن خودداری کنید.

سخن آخر

چرم به عنوان یک ماده مقاوم، کلاسیک و زیبا در ساخت لباس، کیف و کفش و همچنین لوازم بدنسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرم به کار رفته در این وسایل برای اینکه عمری طولانی داشته‌باشد و مثل روز اول سالم بماند و دچار ترک نشود نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.

مهم‌ترین نکته در تمیز نگهداشتن مچبند و کمربند بدنسازی چرم شرافیت پاک کردن سطح آن‌ها با یک پارچه نمدار و به آرامی است. به این صورت آلودگی‌هایی که در طول روز ممکن است روی آن‌ها بنشیند به راحتی پاک می‌شود و نیاز به شستشوی آن‌ها با مواد‌شوینده از بین می‌رود. برای کسب اطلاعات در مورد لوازم بدنسازی چرم شرافیت و خرید آن می‌توانید به سایت sherafit.com مراجعه کنید.    

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید