چرمشهر، نباید حتی یک ساعت به کار خود ادامه دهد

0
533

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، گفت: با این وضعیت چرمشهر از نظر قانون نباید حتی یک ساعت به کار ادامه دهد.

به گزارش اخبار صنعت به نقل از اعتماد آنلاین، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، در کارگروه احیای کشف‌رود که در استانداری برگزار شد، در خصوص عدم توجه به مسائل محیط‌زیستی در حوزه اقتصاد، گفت: ما محیط‌ زیست را فانتزی تلقی کردیم و ضوابط محیط زیست را تا جایی که ممکن بود زیر پا گذاشته‌ایم و به نوعی پیشگیری را انجام نداده‌ایم و با هزینه چندین‌برابر باید درمان صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: من از استاندار خراسان رضوی می‌خواهم که حتماً در موازات توسعه استان مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شود و همچنین کسانی که زندگی مردم را با آلوده‌کردن محیط‌زیست به تمسخر می‌گیرند، برخورد جدی شود؛ یعنی از زندگی مردم کوتاه نیایند و به بهای تولید صدمتر مربع چرم اضافی یا در کارخانجات دیگر اجازه ندهید این اتفاق بیفتد. ما اجازه نداریم به بهانه تولید اقتصادی زندگی مردم را با خطر روبه‌رو کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص وضعیت چرم‌شهر و ورود فاضلاب آن به کشف رود، تصریح کرد: امروز که دادستان و رئیس دادگستری خراسان رضوی دستور توقف کار چرم شهر را نمی‌دهند فقط برای این است که تعدادی شاغل بی‌کار نشوند. با این وضعیت چرم‌شهر از نظر قانون نباید حتی یک ساعت به کار ادامه دهد.

کلانتری گفت: ما در تیرماه نتوانستیم قانون را اجرا کنیم؛ چراکه باید تهران به دلیل اوزون سطح پایین، 11 روز به طور کامل تعطیل می‌شد، چراکه کارخانجات خودروسازی استانداردها را رعایت نمی‌کنند. این اوزون نه رنگ و نه بو دارد، اما زندگی مردم را به خطر می‌اندازد و خطرناک‌ترین سم است و این فقط به خاطر این است که اگر کارخانه‌ای را تعطیل کنیم، 10 هزار کارگر بیکار می‌شوند اما در صورت عدم تعطیلی زندگی میلیون‌ها نفر با مشکل مواجه می‌شود.

وی در خصوص وضعیت جنوب تهران بیان کرد: ما مشابه مورد کشف‌رود در جنوب تهران داشتیم و در سال 1367 شاه‌ عبدالعظیم تقریباً وضعیت کشف‌رود را داشت؛ به اضافه اینکه فلزات سنگین تاسیسات نیروهای نظامی که مسؤول تولید اسلحه در زمان جنگ بودند در داخل رودخانه ریخته می‌شد. در آن‌جا خیلی تلاش شد اما هنوز باقی است و اکنون بعد از 30 سال مسأله جنوب شهر تهران هنوز حل نشده است.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: تصور کنید کشف‌رود در تهران است و 70 درصد سبزیجات شهر تهران را تامین می‌کند. اولین جایی که آلودگی‌های میکروبی و فلزات سنگین می‌نشیند در ساقه و برگ است. ترکیب استاندار خراسان رضوی و شهردار مشهد من را امیدوار می‌کند که ظرف این مدتی که از دولت باقی مانده است، کشف‌رود یک سر و سامانی بگیرد. ما در تهران موفق نشدیم، چون همچین انسجام و تفکری وجود نداشت.

کلانتری افزود: من دو سال است که بنابر دستور رئیس جمهور و مقام معظم رهبری پیگیر معضل جنوب تهران هستم اما هرجا دست می‌گذاریم می‌گویند که 500، 1000 و یا 2000 کارگر بیکار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز حفظ محیط زیست را شوخی تلقی می‌کنیم و در حد چند جانور وحشی و پارک ملی و منطقه حفاظت شده می‌دانیم. یک سری قوانین ما در حوزه آب و محیط زیست باید تغییر پیدا کند. مسائل زیربنایی را از سیاسی‌کاری و سیاسی‌نگری باید خارج کنیم. همین الان که من با شما صحبت می‌کنم صنایع آب‌بر در وسط کویر احداث می‌شوند. هر کارخانه یک میلیون تنی فولاد سالیانه فقط 15 میلیون متر کعب آب را بخار می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: منطقه ای در شهر ری ده‌ها میلیون تن زباله وجود دارد و به نوعی کوه زباله است. از پنجاه سال پیش زباله‌ها آن‌جا جمع شده است و امروز اگر آن‌جا بروید وحشت می‌کنید. به ارتفاع 60 متر، کوه زباله است و خانه‌های مردم به این کوه زباله چسبیده است که جابه‌جایی این کوه زباله یک میلیارد دلار هزینه می‌برد.

کلانتری در خصوص قانون آب بیان کرد: ما امروز برمبنای قانون آبی زندگی می‌کنیم که در زمان نگارش، کشور هیچ مشکل آبی نداشت. این قانون آب در سال 61 که کشور حداقل مشکلات آبی را داشت، تصویب شده است و همان قانون برای کشور با جمعیت 33 میلیونی تبدیل به قانونی برای کشور با جمعیت 83 میلیونی و همچنین کاهش 20 درصدی بارندگی شده است.

وی افزود: این قانون آب را فقط هیدرولوژیست‌ها تدوین کردند اما آب یک مسأله فرابخشی است. یک‌سری قوانین امروز کارایی خود را از دست داده‌اند. در اصفهان می‌خواهند با قانون شیخ بهایی زاینده‌رود را مدیریت کنند. زمان شیخ بهایی اصفهان، حداکثر 300 هزار نفر جمعیت داشت.

رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور برای مسائل زیست محیطی وقت می‌گذارند و در حد توان کمک می‌کنند. رییس جمهور 1.3 میلیارد دلار در قانون بودجه برای پسماندهای‌ شمال گذاشتند اما در مجلس آن‌ را برداشتند و به جای دیگری دادند.

کلانتری اضافه کرد: در شهرهای شمالی رودخانه‌هایی که از البرز سرچشمه می‌گیرند و به خزر می‌ریزند در 20-30 کیلومتر آخر به خاطر شیرابه‌هایی که به آن‌ها وارد می‌شود، رودخانه‌های مرده هستند.

وی در خصوص وضعیت زباله در کشور ادامه داد: امروز کشور ما با مصیبت محیط‌زیستی روبه‌روست. شهرهای‌ زیادی در زیر زباله مدفون می‌شوند. شاید اگر به ظاهر کثیف زباله عادت کنیم مشکلی نباشد اما عواقبش زندگی مردم را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص پروژه انتقال آب غرب کشور تصریح کرد: در پروژه انتقال آب غرب کشور یک صفحه مطالعه و ارزیابی محیط زیستی انجام نشده است. مهندس مشاور برای بخش‌های مختلف این پروژه صدها میلیارد تومان پول گرفته است. این پروژه از سال 75، 76 شروع شده و اکنون در مراحل نهایی خود است و اکنون می‌گویند که مجوز زیست محیطی بدهیم.

کلانتری بیان کرد: از سیلاب‌ها باید پیشگیری شود. من فکر می‌کنم که در بودجه سال جاری حدود 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه برای آبخیزداری در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است تا از سیلاب‌ها جلوگیری شود و این پول خوبی است.

وی اضافه کرد: بستر رودخانه‌ها باید پاکسازی شود؛ چرا که بستر رودخانه‌ها به دلیل خشکسالی‌ها که همچنان پیش‌بینی می‌شود ادامه داشته باشد مورد تجاوز قرار گرفته است و حتی در قانون بودجه سال 94 مجلس تصویب کرده بود که بستر رودخانه‌های خشک واگذار شود یعنی رودخانه‌ها مدام کوچک‌تر شدند حال وقتی سیل می‌آید باید در جایی جاری شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید