چالش محصولات چرمی با کمبود و گرانی پوست

0
608
صنعت چرم و کفش

تاثیر کمبود دام زنده بر صنوف تولیدی

براساس آخرین آمار منتشر شده، در حوزه چرم ایران ۱۰۰ هزار نفر در واحدهای صنفی و ۱۵ هزار نفر در واحدهای صنعتی مشغول به‌کار هستند که در مجموع اشتغالی ۱۱۵ هزار نفری را ایجاد کرده است.
این آماری است که سال گذشته صادق نجفی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ارائه کرده بود. با این حال به‌واسطه مشکلاتی که برای گوشت پیش آمد، بازار محصولات چرمی ایران نیز دچار زیان شدیدی شد. تا جایی که درحال‌حاضر با کمبود و گرانی پوست برای تامین محصولات چرمی روبه‌رو هستیم و نتیجه اینکه اگرچه در چند سال گذشته استقبال ایرانیان به محصولات چرمی بیشتر شده بود اما حالا فروشندگان محصولات چرمی بازار کسادی را تجربه می‌کنند.
استقبال مردم از محصولات چرمی در چند سال گذشته به‌ علت افزایش آگاهی و اعتماد مصرف‌کننده نسبت به تضمین سلامت فردی با استفاده از کالاهایی مانند کفش چرمی بود.
از سوی دیگر، تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان ایرانی قانع شده بودند که با خرید کالایی گران اما با کیفیت، مصرفی بلند‌مدت‌تر خواهند داشت. اما با گرانی مواد خوراکی، دوباره خرید محصولات چرم به آرزوی طبقه متوسط و ضعیف جامعه تبدیل شد.
از دیگر سو، محصولات چرمی نیز به ‌واسطه گرانی و کمبود چرم و پوست خود افزایش قیمتی را تجربه کردند که موجب شد بازار این محصولات باز هم کوچک‌تر شود. حال این که کسب و کار ۱۱۵ هزار نفر ایرانی که بیشتر آنها فعالان صنفی هستند به خطر افتاده است. افرادی که تخصصی حرفه‌ای داشته و به‌راحتی می‌توانند از طریق کسب و کاری شرافتمندانه که تلفیقی از هنر و کارگروهی ایرانیان است، برای کشور ارز‌آوری داشته باشند.

مسعود بنابیان
مسعود بنابیانرئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی

نیازمند بروزرسانی استاندارد‌ها
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی درباره بازار چرم ایران گفت: بهم ریختگی بازار گوشت بر صنوف و صنایع وابسته به چرم نیز آسیب‌هایی جدی وارد آورده و منجر به افزایش نرخ پوست شده است.
مسعود بنابیان اظهار کرد: میزان زیادی از دام‌ها از کشور خارج شده است و در مقابل فقط گوشت وارد می‌شود. در واقع در واردات به پوست توجهی نشد و در نهایت کمبود دام و پوست در کشور منجر به افزایش نرخ پوست خام شد. به عبارت دیگر، هر فوت‌مربع پوست خام در ۶ ماه گذشته از ۸ هزار تومان به ۱۴هزار تومان رسید.
وی بیان کرد: درحال‌حاضر تقاضا برای پوست و چرم ایرانی در بازارهای داخلی وجود دارد، بازار جهانی نیز متقاضی پوست و چرم است اما با وجود اینکه نرخ پوست خام در جهان کاهش داشته است، به‌واسطه کمبود دام نرخ این محصول در ایران افزایش یافته و ما قدرت رقابت را از دست داده‌ایم.
بنابیان ادامه داد: از سوی دیگر، واردات پوست نیز با مشکلاتی روبه‌رو است. تامین ارز برای این محصول به‌راحتی انجام نمی‌شود. از جمله مشکلات دیگری که در واردات پوست خام داریم این است که با قوانین و استانداردهایی قدیمی روبه‌رو هستیم.
براساس استانداردهای ملی پوست خام باید وت‌بلو (wet blue) شود اما این روش که با استفاده از کروم انجام می‌شود در جهان منسوخ شده است. این در حالی است که درحال‌حاضر نیاز به چرم گیاهی داریم یا دست‌کم آن این است که باید اجازه دهیم تا چرم‌ساز خودش انتخاب کند که وت‌بلو می‌خواهد یا که خیر.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم سال رونق تولید است به این معنا است که دولت باید از بعضی سودهایش بگذرد تا بتوانیم به رونق تولید دست یابیم. باید قوانین واردات پوست تسهیل شود تا بتوانیم چرم را با نرخ مناسب در اختیار تولید‌کنندگان محصولات چرمی از جمله کفش، کیف، کمربند و… قرارداده و از صادرات آنها نیز بهرمند شویم.
وی بیان کرد: با توجه به تنوع چرم نمی‌توان نرخ مشخصی برای آن در نظر گرفت. به عنوان نمونه، چرمی که برای کفش تابستانی و زمستانی به کار می‌رود متفاوت است و نمی‌توان نرخ مشخصی برای آن ذکر کرد اما به طورکلی هر فوت مربع بین ۱۵تا ۳۵هزار تومان است. نرخ هر فوت مربع پوست خام هم در ۶ ماه گذشته از ۸ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده است.
بنابیان گفت: ما انتظار داریم که دامپزشکی تسهیل‌کننده قوانین واردات پوست خام باشد و از سوی دیگر استاندارد درجه کروم وت‌بلو که مربوط به استانداردهای ۴۰ سال پیش است لغو شده، دریافت مالیات ارزش‌افزوده آن نیز لغو شود تا بازار پوست و چرم به‌عنوان بازار مواد اولیه صنایع چرمی رونق یابد.

سعید حیاتی، رئیس اتحادیه لوازم کفش
سعید حیاتی – رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران

رونق تولید به صادرات و واردات چرم کمک می‌کند
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی و لوازم کفش تهران نیز در این‌باره گفت: باتوجه به نامگذاری امسال به‌نام رونق تولید، امیدواریم تولیدات چرم بتواند در زمینه توسعه صادرات و واردات رونق پیدا کند.
سعید حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم درباره تحقق رونق تولید در این صنف گفت: باتوجه به نامگذاری امسال به‌نام رونق تولید، امیدواریم تولیدات چرم بتواند در زمینه توسعه صادرات و واردات رونق پیدا کند که البته زیرساخت آن جزو اولویت‌ها در این صنف به‌شمار می‌آید.
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم با بیان اینکه بسیاری از تولیدات چرم در داخل تامین می‌شود، افزود: البته نباید فراموش کرد که این صنف نیازمند حمایت از سوی مسئولان ذی‌ربط است.
وی تصریح کرد: درحال‌حاضر، چرم به‌عنوان کالای لوکس شناخته شده و به‌دلیل نرخ بالای آن، در طراحی مد جایی ندارد و باید نسبت به پوشاک دیگر نرخ معقول‌تری داشته باشد تا مردم بخرند.
حیاتی با بیان اینکه مواد خام چرم در این صنف، صادر می‌شود، گفت: برای صادرات دو مولفه مهم وجود دارد، جنس باکیفیت و بازار رقابتی که به سایر کشور این جنس را صادر کرده و برای آن بازاریابی کنیم و به رشد برسانیم.
حیاتی با بیان اینکه (در این صنف) ۸۰۰ واحد صنفی در تهران مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: حدود یک‌سال است بازار چسب کفاشی رونق گرفته و نرخ آن نسبت به گذشته کمتر شده است.
وی بیان کرد: اگر بخش خصوصی و دولت، حمایتی از صنف پارچه داشته باشند به‌طور قطع، شرایط برای تولید کالاهای با کیفیت برای تأمین ارز و رقابت با همتای خارجی فراهم خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان چرم ابراز امیدواری کرد که با پیش‌بینی تمهیدات لازم، نرخ تمام شده چنین محصولاتی با کاهش هر چه بیشتری همراه شود و قطعا با تحقق این امر، جامعه هدف این محصولات با دامنه هر چه بیشتری همراه خواهد شد.
افزایش تقاضا برای محصولات هر صنعت و حوزه تولیدی، امری نوید بخش و عنصری نجات‌بخش در اقتصاد کشور به‌شمار می‌رود. حیاتی همچنین گفت: امیدواریم امسال بازار چرم بتواند مانند سال‌های گذشته به تولید خود ادامه دهد.

سخن پایانی
در تولید محصولات چرمی ایران، زیرساخت‌ها، توانمندی‌های فردی و گروهی، سواد، تجربه، خوشنامی، شناخت کافی از بازارهای جهانی، کارگاه‌ها و کارخانه‌های کافی دارد. همه چیز فراهم است تا اینکه رونق تولید در صنف و صنعت محصولات چرمی اتفاق بیفتد. به نظر می‌رسد، بیشترین نیاز این صنف و صنعت نیاز، تامین پوست و چرم کافی است.


خرنگار: مژده پورزکی، صمت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید