پی واکس؛ از پينه‌ دوزی تا توليد ملی واکس

0
411
پی واکس؛ از پينه‌ دوزی تا توليد ملی

رسول رنجبر توليدکننده واکس طبيعی با برند پی واکس است. او متولد سال 1361 در ملاير است که در سطح کارشناسی زبان انگليسی تحصيل کرده است. رنجبر به همت دوست و شريکش يک کارگاه توليد واکس در ملاير راه‌اندازی کرده است.
رسول رنجبر در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: توليد واکس ما بر پايه مواد غيرنفتی و غيرپارافينی است. من به کمک شريکم (محمدرضا آذريون) اين کار به اين مرحله رسانده‌ام.
دوستم از سال 1376 در کار کفش و پينه‌دوزی مشغول به کار بود، من به کمک او در سال 1394 اين کار را به‌صورت تخصصی شروع کردم. من ابتدا در کار چاپ مشغول به کار بودم، اما اين کار در خور خودم نمي‌ديدم. تا اينکه به کمک دوستم اين محصول را توليد کرده و به‌دنبال صنعتي کردن آن هستيم. رنجبر در ادامه خاطرنشان کرد: شريک من درباره اينکه مردم با واکس زدن و مسائلي چون بوي بد واکس و اين موضوع که واکس چرم را به‌جاي نرم کردن خشک مي‌کند، مشکل دارند با من صحبت کرد. از همين رو ما به‌صورت مشترک روي اين موضوعات تحقيق کرديم تا به فکر ساخت اين کار بکر افتاديم که واقعا مي‌تواند جايگاه خودش را پيدا کند. وي ادامه داد: با توجه به اين موضوع که فرد ريسک‌پذيري هستم، براي اين کار دل به دريا زدم و در آن زمان با سرمايه 60 تا 70 ميليون کار را شروع کردم و يقين داشتم که موفق خواهيم شد.

رسيدن به فرمول توليد واکس
اين توليدکننده واکس در پاسخ به اين پرسش که فرمول آن را از کجا به‌دست آورديد، عنوان کرد: با آزمون و خطاي بسيار و از خواهرم که مهندس شيمي است، مشاوره گرفتيم تا به توليد اين واکس رسيديم. ما به‌صورت شبانه‌روزي کار کرديم و هم‌اکنون به ايده‌آل خود نزديک‌ شده‌ايم و تنوعي از محصولات را در سبد توليد خود داريم.

بازاريابي مويرگي براي رسيدن به بازار دلخواه
رنجبر در پاسخ به اين پرسش که چگونه به بازار مناسب خود دست يافتيد، گفت: ما در سال 1395 در نمايشگاه ايمپکس شرکت کرديم و اين آغاز اوليه براي کار ما شد. در آن زمان بازاريابي‌هاي لازم را انجام مي‌داديم. بيشتر به سمت بازار عمده‌فروش‌ها در مرکز استان و شهرها پيش رفتيم و به‌صورت مويرگي بازاريابي انجام مي‌داديم. هم‌اکنون نيز مشتريان به ما اعتماد دارند.

انواع توليدات واکس
اين توليدکننده واکس با تاکيد بر اين موضوع که هدفگذاري کنوني ما گرفتن نيروهاي تحصيلکرده بالا با حقوق شرافتمندانه است، گفت: در حال حاضر عمده توليد واکسي که ما توليد مي‌کنيم، تويوپ‌هاي 65 ميلي است. عمده کار ما برای مصرف‌کننده نهايی به عنوان مکمل کار از طريق کفش‌فروشي‌ها انجام مي‌شود. در حقيقت دو طيف محصول داريم که يک طيف آن کرم واکس است که نرمي بيشتري دارد و به‌صورت تک‌رنگ و بي‌رنگ توليد مي‌شود. يک طيف ديگر نيز سوپر شاين است که براقيت بيشتري دارند که آنها را در سه رنگ مشکي، قهوه‌اي و بي‌رنگ توليد مي‌کنيم. رنجبر در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نيز قصد داريم يک خط توليد جديد راه‌اندازي کنيم و آن واکس‌هاي تستر اشانتيوني است که در اين کار تا آخرين قطره مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بدون آنکه خشک شود، ولي مردم بيشتر به واکس‌هايي با بسته‌بندي قديم که در بازار موجود است، عادت کرده‌اند. از آنجا که اين کار، کار جديدي است تصميم ما بر اين است که اگر اين واکس‌ها را در قالب اشانتيون بتوانيم به مصرف‌کننده نهايي برسانيم، بدون شک بالاي 85 درصد از بازاري که آن را آزمايش کرده‌اند را مي‌توانيم در دست بگيريم. در حقيقت سختي کار به اين اولين‌باري است که مصرف‌کننده مي‌خواهد استفاده کند. اين اشانتيون‌ها را با کمترين قيمت ممکن عرضه مي‌کنيم.
وي در ادامه يادآور شد: در نظر بگيريد که ارزان‌ترين محصولات چرمي بالاي 400 تا 500 هزار تومان قيمت دارد، از اين رو اين محصول ارزشمند، نياز به مراقبت دارد. در حقيقت کار ما يک مکمل تخصصي است که مي‌تواند ارزش‌افزوده خوبي براي چرم ايجاد کند. رنجبر با اشاره به قيمت اين محصول عنوان کرد: اين کار حدود 4 هزارتومان قيمت دارد که کفش‌فروش‌ها مي‌توانند با مارک خودشان اين اشانتيون را همراه کفش قرار دهند.

توليد انواع ابر واکس
اين توليدکننده واکس همچنين درباره ابرهاي به کار گرفته در واکس عنوان کرد: اين ابرها حاصل چندين سال تلاش است که يک ابر باکيفيت خوب با يک دانستيه بالا در نظر گرفته‌ايم تا چسب‌کاري خوبي داشته باشد که به‌راحتي کنده نمي‌شود. ابرها دو تکيه ساخته شده است، اين براي فرهنگ‌سازي است، چراکه عموم مردم معمولا روي گرد و غبار قبلي واکس بعدي را مي‌زنند، از اين رو دو ابر براي آن در نظر گرفته‌ايم که يکي براي گردگيري و ديگري براي واکس زدن است. يا از اين دو ابر مي‌شود يکي براي کفش‌هاي مشکي و ديگري براي ساير کفش‌ها استفاده کرد.

برنامه‌هاي آينده، صادرات فراگير است
اين توليدکننده واکس عنوان کرد:‌ در اندازه کمتر اين واکس‌ها را به اروپا نيز صادر کرده‌ايم، هدف ما صادرات بيشتر و مستمر براساس بازاريابي حرفه‌اي است. البته محصول جديد ما در زمينه ابرهاي جديد است که حدو 5 ماه است روي مواد آن تحقيق کرده‌ايم که کيفيت آن در حد واکس‌هاي ترک است. مورد بعدي ما واکس‌هاي دستگاه‌هاي ادارات است که بر پايه آب ساخته شده که بدون پارافين و نفت است که تا دو سه روز سبب براق ماندن کفش مي‌شود. رنجبر در پايان تاکيد کرد:‌ اگر هزار بار از محصولات ما به چرم زده شود، به هيچ عنوان نه چرم را خشک مي‌کند و نه عمر آن را کاهش مي‌دهد. لازم به ذکر است مديران پي واکس به عنوان کارآفرين برتر سال 1395استان همدان معرفي و در حال حاضر نيز عضو پارک علمي و فناوري استان همدان هستند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید