پوست دپو شد، چرم گران

0
103
پوست دپو شد، چرم گران

چرم از نخستین روزهای پاییز امسال شروع به گران شدن کرد. اوج این گرانی در آذر رقم خورد. چرم در بازار به اندازه تقاضا نبود که چرم‌سازان دلیل این امر را کمبود پوست می‌دانند. برخی از تولیدکنندگان کفش عنوان می‌کنند علت کمبود چرم در بازار ممکن است به صادرات و قاچاق پوست و کراست (پوست فر‌آوری‌شده و آماده برای تبدیل به چرم) برگردد. آنها می‌گویند با وجود افزایش کشتار دام در امسال اما به‌دلیل سرما برخی سوداگران این پوست‌ها را خریداری و دپو کرده‌اند. با گرم شدن هوا این پوست‌ها با نرخ بالا در اردیبهشت به بازار عرضه خواهد شد. در کنار چرم، برخی اقلام موردنیاز کفش مانند زیره هم افزایش نرخ داشته و این موضوع در کنار گرانی چرم، بازار شب عید کیف و کفش چرمی را به‌طور قطع تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وضعیت تولید چرم
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز درباره وضعیت بازار چرم و تاثیر آن بر تولیدات چرمی گفت: حدود ۲ ماه است بازار چرم نابسامان شده است. پس از سرد شدن هوا عنوان شد پوست خام در بازار، موجود نیست. خام‌فروشان با اعلام کمبود پوست، نرخ محصول را دو برابر کردند.
او افزود: در این مقطع زمانی محصولات کارخانه‌های پتروشیمی هم تا حدودی گران شد. البته افزایش نرخ مواد شیمیایی خیلی در گران شدن چرم تاثیر ندارد. وی ادامه داد: مهم‌ترین ماده اصلی کفش، چرم بوده و ماده اصلی چرم هم پوست است. با کمبود پوست، مواد اولیه موردنیاز چرم‌ساز نایاب شد و در ادامه با کاهش تولید چرم، تولیدکنندگان کیف و کفش با افزایش نرخ مواد اولیه (چرم) مواجه شدند. رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز با اشاره به آمار کشتار دام در امسال، گفت: برای پیگیری کمبود پوست در بازار، اتحادیه کفاشان دستدوز از مرکز آمار ایران درخواست اعلام آمار کشتار دامی را داشت که در این‌باره اعلام شد ذبح دام امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. او یادآور شد: خوراک دام قابل تامین نبود، از این‌رو کشتار دام افزایش یافت. به‌عنوان مثال، اردیبهشت ۱۳۹۹ گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ۷۹ هزار لاشه به وزن ۱۷ هزار و ۱۶۴ تن در کشور وجود داشت در حالی که این رقم در اردیبهشت امسال به ۱۲۴ هزار لاشه به وزن ۲۵ هزار و ۵۵۵ تن رسید. او در ادامه توضیح داد: تبدیل پوست به چرم از کشتار تا انتها دارای چند مرحله سالامبور، کراست و… بوده و با وجود کمبود پوست در مهر ماه اوج گرانی در آذر رقم خورد. این مقام مسئول گفت: به این ترتیب، سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش کشتار دامی داشتیم و کمبود پوست جای بسی تامل دارد.

اقدامات در دست انجام
شجری با بیان اینکه صادرات پوست و چرم اجحاف در حق مصرف‌کننده است، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم حق آنها نیست که کفش دچار این نوسان قیمتی شود. رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات پوست سنگین قانونی است، گفت: اگر پوست سنگین از کشور خارج شود، غیرقانونی بوده و به شکل قاچاق صادر می‌شود. سوداگران هرجا سود باشد، حضور فعال دارند. وی ادامه داد: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اتحادیه کفاشان دست‌دوز پیگیر واردات کراست بوده و اقداماتی در این راستا انجام شده است. امیدواریم با این امور بازار به وضعیت عادی برگردد. به این ترتیب، مانع گرانی بیش از این در بازار چرم و محصولات چرمی شویم. او یادآور شد: با واردات کراست بسیاری از اقدامات سوداگران در بازار خنثی می‌شود.

نوسان نرخ در بازار مواد اولیه
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز ادامه داد: فراموش نکنیم نوسان در بازار مواد اولیه کشور بالاست، زیرا امسال شاهد افزایش نرخ چسب، نخ، زیره و… هم بودیم. به‌عنوان مثال، نرخ چسب در پاییز نسبت به ابتدای سال تا ۴۰ درصد گران‌ شد. در واقع آغاز گرانی مواد اولیه کیف و کفش از پایان شهریور و شروع مهر بود. البته تاثیر گرانی این مواد اولیه نسبت به نرخ چرم که دو برابر شد، خیلی چشمگیر نیست.

سخن پایانی
بنابراین گزارش بازار محصولات چرمی در ۳ ماه پایان سال روزهای سختی خواهد داشت و افزایش نرخ مواد اولیه کیف و کفش نرخ تمام‌شده محصولات را افزایش داده است. به این ترتیب، باید دید این مسئله بازار شب عید تولیدکنندگان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و پس از دو سال تعطیلی فروش به‌دلیل پاندومی کرونا امسال تولیدکنندگان بازار خوبی خواهند داشت یا خیر.


روزنامه جهان صنعت ،8 دی ماه 1400

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید