تصمیم شهرداری منطقه 12 تهران یک شبه 4 هزار نفر را بیکار می کند

تصمیم شهرداری منطقه 12 تهران یک شبه 4 هزار نفر را بیکار می کند

در شرایطی که شهرداری منطقه 12 تهران با تعیین ضرب الاجل از واحدهای صنفی تولیدکننده کفش در منطقه باغ سپهسالار تهران خواسته است که هرچه سریع‌تر این منطقه را ترک کنند و به یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف تهران بروند، رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران می گوید با توجه به این که تولیدکنندگان این واحدهای صنفی قادر به جابه‌جایی سریع از منطقه باغ سپهسالار تهران نیستند، اصرار شهرداری به این نقل مکان و پلمپ کردن واحدهای صنفی تولیدی کفش در این منطقه می تواند منجر به بیکار شدن 4 هزار کارگر فعال در 600 واحد تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار شود.

اخبار صنعت چرم و کفش – باغ سپهسالار در منطقه 12 تهران واقع شده است. محله باغ سپهسالار یکی از بورس‌های اصلی تولید کفش در پایتخت به حساب می‌آید. حدود 600 واحد تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار قرار دارند. شهرداری منطقه 12 تهران اخیرا به صرافت افتاده است که تولیدی‌های کفش موجود در باغ سپهسالار هرچه زودتر به یک شهرک صنعتی در اطراف تهران نقل مکان کنند. این در حالی است که به نظر می رسد اکنون که تولیدی های کفش در آستانه تولید و عرضه محصولات نوروزی خود قرار گرفته اند، زمان جابه‌جایی واحدهای صنفی واقع در باغ سپهسالار نیست، بلکه وقت ایمن سازی ساختمان های موجود در این منطقه است.

دعوای کفاشان و شهرداری منطقه 12 تهران بر سر چیست؟

با وجود این که بیش از 50 سال از حضور واحدهای تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار در حوالی میدان بهارستان تهران می گذرد، اما چند روزی است که شهرداری منطقه 12 تهران خواستار ترک هرچه سریع تر این منطقه توسط واحدهای تولیدی کفش شده است.

در واقع، مدیریت شهری منطقه 12 تهران تاکید دارد که بر حسب آیین نامه ساماندهی اصناف و مشاغل مزاحم شهری، واحدهای تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار جزو مشاغل مزاحم محسوب می شوند که هر چه زودتر باید این منطقه را ترک کنند و به یکی از شهرک های صنعتی حاشیه تهران منتقل شوند.

ایراد مهم شهرداری به واحدهای تولیدی کفش این است که این واحدهای صنفی بخصوص آنهایی که در پاساژهای واقع در منطقه باغ سپهسالار قرار گرفته اند، از نظر ایمنی به شدت نابسامان هستند و هر لحظه در معرض بروز حادثه‌ای مشابه آتش سوزی ساختمان پلاسکو قرار دارند.

به همین دلیل، از دو سال قبل شهرداری منطقه 12 تهران اخطاریه‌هایی را به برخی پاساژهای واقع در این منطقه از جمله پاساژ مبصر ارائه کرده و از آنها خواسته است که علاوه بر اصلاح شرایط ایمنی واحدهای صنفی خود، به رفع خلافی ساختمان نیز بپردازند. این در حالی است که در همین یک مورد پاساژ مبصر، شهرداری منطقه 12 مدعی است که از مسئولان این پاساژ بابت عدم رفع خلافی حدود 86 میلیارد تومان طلبکار است.

در این میان اگرچه به لحاظ قانونی، شهرداری حق دارد که از واحدهای صنفی تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار تهران بخواهد که این منطقه را ترک کنند، اما دولت هم وظیفه دارد که به گونه ای از این واحدهای صنفی حمایت کند که آنها بتوانند بدون داشتن دغدغه مالی، محلی را در یکی از شهرک های صنعتی اطراف تهران برای تداوم کسب و کار خود دست و پا کنند.

فعالیت حدود 600 واحد تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار

این نکته ای است که رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: ما بارها به مسئولان شهرداری اعلام کرده ایم تا زمانی که زیرساخت های لازم برای راه اندازی واحدهای صنفی تولید کفش در مکانی مشخص در خارج از شهر تهران برای ما فراهم نشود، امکان ترک کردن منطقه باغ سپهسالار توسط کفاشان دست دوز وجود ندارد.

وی افزود: هم اکنون حدود 600 واحد صنفی در منطقه باغ سپهسالار تهران فعال هستند و در مجموع حدود 4 هزار نفر در واحدهای تولیدی کفش این منطقه فعالیت می کنند. بنابراین در چنین شرایطی، شهرداری تهران نمی تواند با تعیین ضرب الاجل کوتاه مدت بخواهد که به صورت ناگهانی، تمام واحدهای صنفی موجود در این منطقه نقل مکان کنند.

پلمپ 60 واحد تولیدی کفش در باغ سپهسالار تهران

شجری با بیان این که اخیرا 60 واحد از 600 واحد تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار تهران از سوی شهرداری منطقه 12 تهران پلمپ شده است، اظهار داشت: ما بارها به شهرداری تهران اعلام کرده ایم که نمی توانیم در کوتاه مدت اقدام به نقل مکان تمام واحدهای صنفی موجود در منطقه باغ سپهسالار کنیم، اما متاسفانه مسئولان شهرداری هفته گذشته بدون توجه به صحبت های ما و بدون توجه به تبعات کارشان، 60 واحد صنفی را که در آن بیش از  400 کارگر فعالیت می کردند، پلمپ کردند.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران تاکید کرد: تولیدکنندگان کفش در پایتخت حدود دو سال است که با سخت ترین مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و شیوع کرونا اوضاع اقتصادی آنها را به شدت دشوار کرده است. بنابراین تولیدکنندگان ما پول زیادی در چنته ندارند که بتوانند برای ساخت و ساز یک واحد صنفی در یکی از شهرک های صنعتی اطراف تهران هزینه کنند.

اختصاص تعداد اندکی زمین به کفاشان در شهرک صنعتی قرچک

البته آن طور که شجری می گوید، اخیرا سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران (زیر نظر وزارت صمت) تعدادی زمین به واحدهای صنفی تولیدی کفش منطقه باغ سپهسالار در شهرک صنعتی قرچک ورامین واگذار کرده است، اما این زمین ها به هیچ وجه برای نقل مکان تولیدکنندگان کفش تهران به آن شهرک صنعتی کافی نیست.

زیرا به گفته رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران، در زمین هایی که در شهرک صنعتی قرچک به تولیدکنندگان کفش واگذار شده است، مجموعا فقط می توان 70 واحد صنفی ایجاد کرد و این در حالی است که واحدهای صنفی موجود در منطقه باغ سپهسالار تهران، تنها تولیدکنندگان کفش تهران نیستند و در مجموع بیش از 6 هزار واحد تولیدی کفش در پایتخت فعال هستند.

وی در توضیح بیشتر گفت: سازمان شهرک های صنعتی وعده داده است که در آینده تعداد بیشتری زمین برای نقل مکان واحدهای تولیدی کفش به شهرک صنعتی قرچک و دیگر شهرک های اطراف تهران اختصاص دهد. اما مسئولان شهرداری باید توجه داشته باشند که حدود 600 واحد صنفی تولیدی کفش فقط در منطقه باغ سپهسالار تهران فعالیت می کنند و تا وقتی تعداد زمین کافی به این واحدها داده نشود، نمی توان از همه آنها خواست که در مدت زمان کوتاهی جابه‌جا شوند.

فعالیت 50 تا 60 هزار کارگر در تولیدی های کفش تهران

شجری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: قطعا خروج از منطقه باغ سپهسالار و دیگر مناطق شهری تهران به نفع واحدهای تولیدکننده کفش است، اما تا زمانی که زیرساخت های لازم برای این جابه‌جایی فراهم نشود و دولت حمایت های مالی مربوطه را انجام ندهد، به هیچ وجه امکان نقل مکان تولیدکنندگان کفش وجود ندارد؛ زیرا در حال حاضر بیشتر این واحدها نه پولی برای ساخت و ساز واحدی جدیدتر دارند و نه زمین مشخصی در شهرک های صنعتی اطراف تهران در اختیار آنها قرار داده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در صورت تداوم اصرار شهرداری به خروج تمام واحدهای تولیدی کفش از تهران، اگر زیرساخت های لازم برای نقل مکان این واحدهای صنفی به شهرک های صنعتی اطراف تهران فراهم نشود، قطعا 50 تا 60 هزار کارگر که در بیش از 6 هزار واحد تولیدی کفش فعال در پایتخت فعالیت می کنند، از کار بیکار خواهند شد و دولت نباید اجازه دهد که در شرایط حاضر، هزاران نفر به آمار بیکاران کشور اضافه شود.

شهرداری منطقه 12: تولیدی های کفش ایمنی ندارند و به ما بدهکارند

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که شهرداری منطقه 12 تهران به دو علت خواستار ترک هر چه سریع تر منطقه باغ سپهسالار توسط واحدهای صنفی تولید کفش شده است؛ علت اول، این است که حضور این واحدها در نزدیکی منطقه مسکونی براساس آیین نامه ساماندهی اصناف و مشاغل مزاحم تهران غیرمجاز تلقی می شود و علت دوم هم این است که اصول ایمنی در بخش زیادی از واحدهای تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار تهران رعایت نشده و در صورت وقوع آتش سوزی در یکی از این واحدها، احتمال سرایت آن به واحدهای دیگر و بروز فاجعه ای بزرگ در قلب پایتخت وجود دارد.

امیر یزدی، شهردار منطقه 12 تهران نیز اخیرا با اشاره به اختلافات شهرداری تهران با یکی از پاساژهای تولیدی کفش در منطقه باغ سپهسالار به نام پاساژ مبصر گفته است: «پاساژ مبصر دارای پنج طبقه شامل زیرزمین، همکف و سه طبقه روی همکف است که هم اکنون طبقه زیرزمین با کاربری مجاز پارکینگ، مرتکب تخلف به صورت کارتن سازی و طبقه همکف تجاری نیز مرتکب تخلف احداث نیم طبقه در بیشتر واحدهای تجاری شده است؛ همچنین طبقات اول تا سوم با تغییر کاربری به تولیدی کفش دست دوز در حال بهره برداری غیرمجاز هستند.»

وی با تاکید بر این که ساختمان پاساژ مبصر، مشکلات ایمنی زیادی نیز دارد، توضیح داده است: «شهرداری تهران با وجود تذکرات متعدد در مورد رفع خلاف به مالکان پاساژ مبصر و بی توجهی آنان در این مورد، ناچار به ارسال پرونده تخلفات شهرسازی به کمیسیون ماده صد شده است که در نتیجه آن و طبق رای این کمیسیون، مالکان باید ضمن رفع خلاف، جریمه‌ای بالغ بر 86 میلیارد تومان در سال 99 پرداخت می کردند؛ اما متاسفانه تا کنون اقدامی از سوی آنان برای رفع تخلفات و پرداخت جریمه انجام نشده است.»

شهردار منطقه 12 اخیرا درباره پلمپ کردن تعدادی از واحدهای صنفی واقع در این منطقه نیز گفته است: «به علت ادامه بی توجهی های مالکان پاساژ مبصر، شهرداری با وجود آن که موظف به پلمپ کردن ساختمان بود، نسبت به نیمه مسدود کردن ورودی پاساژ اقدام کرده است تا پرونده مجددا از جنبه رای ماده صد تعیین تکلیف شود.»

همچنین آن طور که روابط عمومی شهرداری منطقه 12 تهران اعلام کرده است، پاساژ مبصر با توجه به تغییر کاربری های صورت گرفته به تولیدی های غیرمجاز کفش، جزو پاساژهای ناایمن در تهران شناخته می شود که با وجود تذکرات مکرر و برخی اقدامات انجام شده، هنوز موفق به اخذ تاییدیه آتش نشانی نشده است و احتمال بروز حوادث بسیار خطرناک در آن وجود دارد.

وضع ایمنی بازار بزرگ، بسیار بدتر از تولیدی های کفش منطقه 12

در این میان اما با وجود این اظهارات مسئولان شهرداری منطقه 12 تهران و با تایید این مساله که هیچ شکی در اولویت داشتن ایمن سازی تمام واحدهای صنفی موجود در منطقه باغ سپهسالار از جمله واحدهای تولیدی کفش وجود ندارد، باید توجه داشت که در هفته گذشته، صرف نظر از پاساژ مبصر، برخی واحدهای صنفی دیگر نیز پلمپ شدند که این واحدها، خارج از پاساژ مبصر قرار داشتند و سطح ایمنی آنها چندان پایین تر از عمده واحدهای تجاری موجود در تهران نبود.

همچنین باید توجه داشت که عمده واحدهای صنفی بازار بزرگ تهران نیز که در منطقه 12 واقع شده است، شرایط ایمنی بسیار نامناسبی دارند و اولویت رسیدگی به ایمنی این واحدها قطعا بیشتر از واحدهای تولیدی کفش واقع در منطقه باغ سپهسالار تهران است. بنابراین اگر شهرداری منطقه 12 تهران می خواهد که واحدهای واقع در پاساژ مبصر و سایر تولیدی های کفش این منطقه به شهرک های صنعتی اطراف تهران نقل مکان کنند، این نهاد باید از تمام پاساژهای موجود در منطقه 12 نیز که وضعیت مشابهی دارند، همین خواسته را داشته باشد.

دولت و سازمان بازرسی به ماجرا ورود کنند

نکته مهم دیگر نیز این است که متاسفانه شهرداری تهران با وجود اصراری که بر لزوم ترک منطقه باغ سپهسالار تهران توسط واحدهای تولیدی کفش دارد، خود را مسئول ارائه زمین های جایگزین به این واحدها نمی داند و کفاشان برای پیدا کردن زمین جهت ساخت واحدهای جدید باید دست به دامان نهادهای دولتی مختلف شوند. البته در این شرایط ورود سازمان بازرسی برای پیگیری ریشه اختلافات کفاشان و شهرداری منطقه 12 تهران و ارائه راه حلی برای این مساله می تواند راهگشا باشد.

همچنین در وضعیت موجود دستگاه اجرایی نیز قطعا وظیفه دارد که از طریق مقامات بالادستی به مساله ورود کند و مانع آن شود که در ایامی که واحدهای تولیدی باید محصولات ویژه نوروز خود را تولید و عرضه کنند، هزاران کارگر فعال در واحدهای تولیدی کفش در منطقه 12 و دیگر مناطق تهران، از کار بیکار شوند. بنابراین به نظر می رسد اکنون زمان جابه‌جایی تولیدی های کفش واقع در منطقه باغ سپهسالار تهران نیست، بلکه زمان ایمن سازی ساختمان های موجود در این منطقه است.

منبع: رکنا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید