پای رونق توليد در صنعت کفش

0
304
جایگاه ایران در صادرات کفش جهان

کفش ايراني از جمله کالاهايي است که در سلامت جامعه و کاهش هزينه‌هاي درماني نقش به سزايي دارد و مي‌توان گفت که صنعت کفش جزو صنايع استراتژيک در کشور به شمار مي رود. صنعت کفش مقام چهارم در اشتغال کشور را دارد و قطب‌هاي فعال و مهمي در استان‌هاي مختلف از جمله تهران، تبريز، کرمانشاه، زنجان، قزوين، قم و مشهد در اين صنعت مشغول به فعاليت هستند.
ايران در زمينه توليد کفش، جايگاه دوازدهم را در جهان به خود اختصاص داده و سالانه 177 ميليون جفت کفش در ايران توليد ‌مي‌شود، به‌‌طوري‌که سهم ايران از توليد جهاني 0/8 درصد است. ميزان مصرف کفش در ايران 227 ميليون جفت در سال برآورد شده که سهم ايران از مصرف جهاني 1/1 درصد بوده و سهم واردات از مصرف نيز 22/4 درصد است.
ميزان واردات کفش در کشورهاي جهان در سال 2018، معادل 11 ميليارد جفت برآورد شده و ميزان صادرات نيز 12/8 ميليارد جفت بوده است. ايتاليا با 48/15 دلار بالاترين متوسط قيمت کفش صادراتي را داراست و کنيا با 0/86 دلار پايين‌ترين نرخ را دارد. متوسط قيمت کفش صادراتي ايران نيز 6/06 دلار است. آمريکا، آلمان، بريتانيا، ژاپن و فرانسه در صدر فهرست برترين واردکنندگان کفش در جهان قرار دارند. چين با توليد 13هزار و 523 ميليون جفت کفش در سال مقام نخست توليدکنندگان را به خود اختصاص داده و سهم آن از توليد جهاني 57 درصد است اين درحالي است که به عقيده کارشناسان کشور ايران توانايي فراواني براي رقابت با اين کشورها و گسترش صادرات کفش دارد.
امسال سال رونق توليد ملي از سوي رهبر انقلاب نامگذاري شد و در همين راستا ايشان در ديدار با توليدکنندگان بر اين موضوع تأکيد فراوان داشتند. محمد عرب، از توليد کنندگان انواع کفش‌ که در مراسم ديدار رهبر معظم انقلاب با 2 هزار و 500 نفر از توليدکنندگان، کارآفرينان و فعالان اقتصادي به عنوان يکي از سخنرانان حضور داشته است در خصوص اهميت صنعت کفش ايران مي‌گويد: با طرحي جامع از طرف متخصصين کشور و با داشتن دانش و زيرساخت‌ها، مواد اوليه و نيروهاي کار متخصص مي‌توان ايران را به ترمينال کفشي خاورميانه جهت توليد و صادرات تبديل کرد.

رونق توليد کفش ايراني با وجود تحريم‌ها
با وجود تحريم‌ها در کشور به گفته کارشناسان صنعت کفش ايران نه تنها با رکود مواجه نشده است بلکه با رونق همراه بوده است، سعيد حياتي، رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش در گفت‌وگو با روزنامه رسالت با اشاره به رونق کفش ايراني در سال‌هاي اخير مي‌گويد: افزايش دلار در کشور باعث شده است که ورود کالاهاي خارجي مثل کفش حتي به صورت غيرقانوني کمتر شود براي همين اين فرصت براي توليدکنندگان کفش فراهم شد تا آن‌ها با راه‌اندازي برخي از کارگاه‌هاي تعطيل شده به توليد کفش روي بياورند. کفش‌هایي که در کشور توليد مي‌شوند به دليل کيفيت چرم آن‌ها و تجهيزات قابل رقابت با نمونه‌هاي کشور ترکيه است.
وي با اشاره به رونق کارگاه‌هاي توليدي در ماه‌ها آخر سال و نزديک شدن به بازار شب عيد خاطرنشان کرد: هميشه با نزديک شدن به آخر سال فروش کفش به صورت تصاعدي و جهشي بالا مي‌رود از الان پيش‌بيني مي‌شود که شاهد رونق توليد کفش در شب عيد باشيم اما بايد مواد اوليه براي کار‌گاه‌هاي کفش تأمين شود به ويژه براي توليد کفش زمستاني بايد مواد اوليه به دست توليد کنندگان برسد.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش، با تأکيد بر حمايت مسئولان از صنعت کفش در کشور عنوان کرد: با توجه به شرايط موجود در کشور و افزايش قيمت بنزين لازم است که از توليدکنندگان کفش در کشور حمايت شود و مواد اوليه توليد کفش به راحتي در اختيار آن‌ها قرار داده شود براي همين وزارت صمت و گمرگ و بانک‌‌ها با ايجاد تسهيلات براي توليدکنندگان موجب رونق اين صنعت در کشور شوند که کمتر از صنعت خودرو سازي در کشور نيست.
حياتي ادامه داد: با توجه به گران شدن بنزين احتمال افزايش برخي از مواد اوليه که در توليد آن‌ها بنزين نقش مهمي دارد وجود دارد البته اين موضوع در حد يک پيش بيني است و نمي‌توان قضاوت کرد. به عنوان مثال براي توليد استون و چسب مورد نياز براي توليد کفش از بنزين استفاده مي‌شود هنوز کارخانه‌هاي چسب در زمينه افرايش نرخ بنزين گزارشي اعلام نکرده‌اند اما لازم است که مسئولان در اين زمينه تدبيري داشته باشند و براي اين کارخانه‌ها سهميه‌اي در نظر بگيرند تا قيمت‌ها افزايش پيدا نکند.
وي با اشاره به مشکلات توليدکنندگان کفش و لزوم حمايت از آن‌ها گفت: بعد از افزايش نرخ دلار وضعيت توليد کفش به دليل عدم ورود کفش‌هاي خارجي بهتر شد اما از لحاظ رکورد بازار قيمت خريد مصرف‌ کنندگان کاهش يافته است و بيشتر توليدکنندگان که سابق بر اين از چک استفاده مي‌کردند بايد براي تهيه مواد اوليه به صورت نقدي کار کنند براي همين لازم است که مورد حمايت قرار بگيرند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش با اشاره به گسترش صادرات کفش ايران به ويژه در کشورهاي منطقه گفت: صادرات کفش ايران به عراق در طول سال‌هاي گذشته وجود داشته است و همچنين دمپايي‌هاي ايراني به کشور افغانستان صادر مي‌شود اما با توجه به ظرفيت‌هاي که صنعت کشور دارد مي‌توان  صادرات کفش را گسترش داد و به جايگاه‌ ويژه و ممتازي در جهان دست يابيم.


تأمين مواد اوليه مهم‌ترين عامل رونق کفش
اکبر سيد صالحي، از توليدکنندگان صنعت کفش و رئيس سابق اتحاديه چرم و لوازم کفش که بيش از 60 سال از عمر خود را در صنعت کفش ايران سپري کرده‌ است، با تأکيد بر حفظ جايگاه صنعت کفش ايران در جهان مي‌گويد: بيشترين مشکل فعلي صنعت کفش ايران تهيه مواد اوليه براي توليد است و لازم است که مسئولان در اين زمينه به صورت اساسي چاره انديشي کنند.
اين توليدکننده کفش ايراني با اشاره به افزايش قيمت دلار در کشور و عدم ورود کفش‌هاي خارجي به کشور گفت: هرچند که اين موضوع تا حدي مي‌تواند منجر به رونق توليد کفش در ايران شود اما بايد مشکل صنعت کفش ايران به صورت ريشه‌ اي حل شود و در اين مسير بايد مسئولان با صداقت وارد عرصه شوند.
سيد صالحي با اشاره به راهکارهايي براي افزايش رونق توليد صنعت کفش در کشور خاطرنشان کرد: مواد اوليه بايد به صورت مستقيم در اختيار توليدکننده قرار بگيرد چرا که در اين صورت تنها افرادي که سرمايه بيشتري در اختيار دارند توانايي خريد مواد اوليه را دارند و ساير توليد کنندگان با مشکل مواجه خواهند شد.


لزوم حمايت مسئولان از صنعت کفش ايران
رسول شجري، رئيس اتحاديه کفش دست دوز تهران در خصوص وضعيت بازار صنعت کفش در کشور گفت: صنعت کفش در ماه‌هاي پاياني سال رونق بهتري را نسبت به رکود اول سال دارد به شرط اينکه توليدکننده در ماه‌هاي پاياني سال از نظر مواد اوليه مورد حمايت قرار بگيرد.
وي با بيان اينکه بازار توليد کفش براي مصرف‌کنندگان همواره با رونق همراه بوده است، خاطرنشان کرد: طي سال‌هاي اخير به دليل مشکلات اقتصادي قدرت خريد مصرف‌کنندگان نيز کاهش يافته است اما با اين وجود بازار فروش کفش همواره جايگاه خودش را در بين مصرف کنندگان حفظ کرده است.
رئيس اتحاديه کفش دست دوز تهران، ترکيه را به عنوان تنها رقيب اصلي ايران در منطقه در زمينه توليد کفش دانست و گفت: کشورهاي ديگر در منطقه قدرت رقابت با ايران را در زمينه صنعت کفش ندارند با توجه به اينکه کيفيت کفش ايران افزايش يافته است و در زمينه طرح و مدل نيز شاهد تحولات چشمگيري بوده است اگر شرايط مهيا شود مي‌توانيم صادرات خوبي را به کشورهاي جهان داشته باشيم.
شجري با تأکيد بر فراهم آوردن مواد اوليه براي توليد کفش در کشور و حمايت مسئولان در اين رابطه گفت: توليدکنندگان صنعت کفش براي توليد اين کالا بايد تا 6 ماه مواد اوليه آن را در اختيار داشته باشند تا بتوانند با آرامش خاطر اين محصول را توليد کنند براي همين لازم است مسئولان نسبت به تهیه مواد اوليه براي توليد کفش توجه کنند تا در چرخه اقتصادي توليد کفش با مشکل مواجه نشويم.
وي با اشاره به شرايط اقتصادي کشور در سال‌هاي اخير و مشکلاتي که در زمينه تهيه مواد اوليه وجود داشته است، عنوان کرد: بعد از دو سال فراز و نشيب و ثابت شدن نرخ ارز به ثبات رسيده بوديم و اتفاقات اخير و افزايش قيمت بنزين نباید بر روي روند توليد صنعت کفش که بخش زيادي از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است تأثير منفي بگذارد همه بايد دست به دست هم بدهند تا شاهد اتفاق خوبي در اين عرصه باشيم.
رئيس اتحاديه کفش دست دوز تهران، با اشاره به فعاليت بيش از 5 هزار کارگاه توليد کفش در استان تهران خاطرنشان کرد: اين کارگاه‌ها از جمله توليدکنندگان کوچک و بزرگ در صنعت کفش هستند که از 10 تا 100 نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند. بايد مواد اوليه آن‌ها تأمين شود و مشکلات نقدينگي آن‌ها براي توليد حل شود. اميدوار هستيم بازار صنعت کفش به‌گونه‌اي هدايت شود که مردم در تهيه اين کالا با مشکلي مواجه نشوند.

روزنامه رسالت

‌معصومه شمسيني غياثوند‌

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید