نیاز به پاویون تخصصی صادراتی برای چرم داریم

0
502
نیاز به پاویون تخصصی صادراتی برای چرم داریم

یکی از صنایعی که طی چند سال گذشته قادر به رشد شده، صنعت چرم‌سازی است. این صنعت به خوبی با ارتقای کیفیت خود می‌تواند جایگاه بهتری در بازارهای بین‌المللی کسب کند، جایگاهی که همچنان مغفول مانده است. البته فعالان این حوزه معتقدند که برای معرفی چرم ایران باید با تمام توان در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشت و این صنعت را بیش از پیش در سطح بین‌المللی معرفی کرد.
موسی باستانیان شاهگلی مدیر و صاحب چرم‌سازی شهریار چرم یکتا تبریز در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: امسال در نمایشگاه APLF دوبی حضور داشتیم. این نمایشگاه از نظر تنوع شرکت‌کننده و بزرگی نسبت به سایر نمایشگاه‌ها بسیار قابل توجه است. در این نمایشگاه به غیر از کشورهای چین و ویتنام سایر کشورها نیز حضور دارند، به‌ویژه کشورهایی همانند هند، پاکستان، برزیل، ایتالیا و فرانسه با تمام قوا در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.

قیمت چرم داخلی

وی درباره قیمت‌های چرم ایران در سطح بین‌المللی عنوان کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، قیمت‌های چرم ایران به ویژه در حوزه چرم گاوی بسیار پایین است. در زمیه چرم بازارها در دو سطح قابل بررسی هستند، یکی سطح شرق آسیاست و یک سطح شرکت‌های اروپایی است که چرم ایران در هر دو سطح می‌تواند قدرت رقابت داشته باشد.
شاهگلی درباره قیمت چرم‌های مختلف عنوان کرد: چرم بز به نسبت بقیه قیمت پایین‌تری دارند، چرم گاوی نیز به نسبت قیمت پایینی دارد، اما از نظر کیفیت چرم ایرانی بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد از کشورهایی همانند هند و پاکستان بالاتر است، ولی نسبت به کشورهای اروپایی کیفیت پایین‌تری دارد، البته در اروپا شرکت‌ها بسیار به‌صورت تخصصی کار می‌کنند و برخی شرکت‌ها با انجام کارهای تخصصی روی چرم در حقیقت سبب ارتقای کیفیت محصول می‌شوند. یا برخی شرکت‌ها نیز چرم‌های گیاهی تولید می‌کنند. ما نیز چرم‌های گیاهی در نمایشگاه ارائه کرده‌ایم که از نظر قیمت، قیمت پایین‌تری دارد، اما از نظر کیفیت همچنان جا دارد که به کیفیت چرم‌های گیاهی اروپایی برسد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت چرم به یکباره افزایش یافته است، گفت: بالا رفتن قیمت چرم طی سال گذشته چند علت داشته، یکی اینکه قیمت مواد شیمیایی مرتبط با چرم در دنیا با افزایش قیمت همراه شد و در ایران نیز به همان اندازه و تا حدی بیشتر قیمت‌ها افزایش یافت، این در حالی است که بسیاری این افزایش قیمت را از چشم چرم‌ساز می‌دیدند و واقع‌بینانه به آن نگاه نکردند.

میزان کشتار در داخل کاهش نیافته است

این فعال حوزه چرم در ادامه توضیح داد: به دلیل دور زدن تحریم‌ها ما با واسطه مواد اولیه شیمیایی و اولیه را وارد کشور می‌کنیم و این دور زدن تحریم‌ها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت‌ به همراه دارد. از سوی دیگر سال گذشته پوست خام داخلی نیز به یکباره با صد درصد افزایش قیمت همراه شد. تمام این عوامل روی قیمت‌ها تاثیرگذار بود، عواملی که به هیچ وجه در حیطه اختیار ما قرار ندارد.
شاهگلی در ادامه یادآور شد: البته باید یادآور شوم که به هیچ وجه سال گذشته میزان کشتار در داخل کاهش پیدا نکرده بود و حتی براساس آمار رسمی نسبت به سال گذشته، حتی بیشتر نیز شده است. با این وجود قیمت پوست خام در داخل دوبرابر شد. بنابراین با دو برابر شدن پوست خام در داخل و هم گران شدن مواد شیمیایی وارداتی، در نتیجه شاهد گران شدن محصولات چرم در بازار بودیم.
وی افزود: البته باید یادآور شوم که تولیدکنندگان همه به نوعی متوجه موضوع هستند و با استعلام گرفتن قیمت از کشورهای همسایه مانند ترکیه متوجه افزایش قیمت‌های جهانی هستند. این نکته نیز قابل یادآوری است که با این گران شدن قیمت‌ها، بیشترین ضرر را چرم‌سازان متحمل شده‌اند، چراکه هزینه‌های تولید چرم‌سازان بسیار افزایش یافته و آنها نیز برای فروش بیشتر باید سود خود را کاهش بدهند.

وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱

این فعال حوزه چرم در پاسخ به این پرسش که گمان می‌کنید، در سال ۱۴۰۱ وضعیت بازار چرم ایران چگونه خواهد بود، عنوان کرد: به نظر می‌رسد که وضعیت چرم در سال‌جاری همانند سال ۱۴۰۰ باشد و حتی ممکن است تا حدی با رکود همراه باشد، زیرا توان خرید مردم محدود شده است.
شاهگلی در ادامه با اشاره به این موضوع که فروش‌های آنها به صورت نقدی نیست، گفت: ما تنها به صورت نقدی فروش نداریم، بلکه به صورت نسیه و چکی نیز فروش انجام می‌دهیم. یکی از مشکلات صنعت چرم و کفش آن است که سیستم مشخصی برای فروش آن وجود ندارد و خرید و فروش بیشتر به صورت باز انجام می‌گیرد، به عبارتی چندان قانونمند نیست. زمانی که فروش به‌صورت چکی انجام می‌شود، افراد به تعهدهای خود در زمینه چک متعهد نیستند. البته ما به عنوان تامین‌کننده این موضوع را رعایت می‌کنیم، زمانی که مواد خام را خریداری می‌کنیم، چک‌های خود را به‌صورت دو تا سه ماهه پرداخت می‌کنیم، اما تولیدکنندگان پایین‌دست ما این موضوع را رعایت نمی‌کنند و معمولا بین تامین‌کننده و تولیدکننده مشکلاتی ایجاد می‌شود. از این رو باید بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم و به‌صورت اعتباری مدت بدهیم تا سوءاستفاده‌ها کمتر شود.

تخصص ما صادرات است

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات چرم چگونه خواهد بود، عنوان کرد:‌ گمان می‌کنم در زمینه صادرات در سال ۱۴۰۱ وضعیت بهتر از سال گذشته خواهد بود. حوزه این بازار بسیار بزرگ است و در زمینه چرم و تولید کفش این اندازه رشد کرده‌ایم که بتوانیم در سطح بین‌المللی رقابت داشته باشیم.
شاهگلی در ادامه یادآور شد: ما کار خود را با صادرات آغاز کردیم و با توجه به تجربه ۲۵ ساله، حدود ۱۵ سال به میزان ۸۰ درصد از محصولات خود را به صادرات اختصاص داده‌ایم و در حقیقت تخصص ما صادرات است و در کشورهای مختلف از جمله روسیه، ترکیه و … دفتر داریم. در سال ۱۴۰۰ نیز به چین صادرات انجام داده‌ایم. در حقیقت هدف‌گذاری ما این است که بخش بیشتری از تولیدات خود را به صادرات چرم اختصاص بدهیم.

نیاز به پاویون تخصصی صادراتی برای چرم داریم

وی در ادامه یادآور شد: پیشنهاد من این است که تولیدکنندگان این حوزه با یکدیگر یک پاویون تخصصی تشکیل بدهند تا تولیدکنندگان چرم و کفش در ایران را به دنیا معرفی کنند. این در حالی است که با وجود این همه پیشرفت در صنعت چرم و کفش، ایران در نمایشگاه اکپسو حتی یک نماینده تولیدی در این نمایشگاه نداشت و جای خالی این صنعت در این نمایشگاه بزرگ بین‌المللی به خوبی احساس می‌شد.
این فعال حوزه چرم در پایان تاکید کرد:‌ خواهش من از همکاران آن است که در نمایشگاه‌ها غرفه بگیرند و صرف بازدید در نمایشگاه حضور نداشته باشند تا به دنیا اعلام کنیم که ما نیز تولیدکننده چرم هستیم. در برخی نمایشگاه‌ها شاهد هستیم که بعضا خارجی‌ها توانمندی‌های ما را می‌شناسند.
موضوع آن است که آنها ما را باور دارند، اما ما توانایی‌های خود را باور نداریم. ما نیز با حضور در نمایشگاه‌ها می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، چراکه به وضوح می‌توان مشاهده کرد که ما از کسانی که در نمایشگاه حضور دارند، چیزی کم نداریم، اما متاسفانه ما برای دور زدن در نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنیم، در حالی که باید به صورت تخصصی پای کار ایستاد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید