ادامه روند فعلی باعث ورشکستگی تولیدکنندگان کفش می شود‌

0
286
ادامه روند فعلی باعث ورشکستگی تولیدکنندگان کفش می شود‌

کمبود و گرانی مواد اولیه،‌ نوسانات نرخ ارز، ‌عدم نظارت بر تولید و توزیع کنندگان مواد اولیه به یکی از مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان کفش تبدیل شده است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بنابر رسالت حرفه‌ای خود با مدیرعامل شرکت کفش کیاک به گفت‌وگو نشسته است. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید چند سال است مشغول به کار هستید

مجید حلاجی،‌ مدیرعامل تولیدی کفش کیاک هستم. از سال 68 وارد این شغل شده و از سال 74 نیز تصمیم گرفتم تا برای خود به طور مستقل تولید داشته باشم. خوشبختانه امروز حدود 70 پرسنل مستقیم  و تعدادی نیز نیروی غیرمستقیم با شرکت کیاک همکاری می‌کنند.

آیا تولیدات کیاک صادر می‌شود؟

ما به کشور پاکستان، اوکراین،  آذربایجان و عراق صادرات داشتیم؛ اما در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود صادرات نداشته و تمام هم وغم خود را برای تولیدات داخلی به کار گرفته‌ایم.

مشکلات موجود در صنعت کفش چیست؟

کمبود و گرانی مواد اولیه،‌ نوسانات نرخ ارز،‌ عدم نظارت بر تولید و توزیع کنندگان مواد اولیه، همین طور بروکراسی اداری از جمله سازمان مالیاتی، تامین اجتماعی، بانک،‌ گمرک، تجمیع این مشکلات باعث سردرگمی و بی انگیزه شدن تولیدکننده می‌شود؛ ما به عنوان تولیدکننده باید هر روز با این مشکلات دسته و پنجه نرم کنیم و عملا بیشتر انرژی ما صرف پیدا کردند راه حل می شود.

256

میزان تولیدات سالانه شما چند جفت کفش است؟

سالانه 60 تا 70 هزار جفت کفش تولید می‌شود؛ اگر همتی با وجود مشکلات پیش روی تولیدکنندگان باشد، ما قادر خواهیم بود 2 تا 3 برابر این میزان در سال تولید داشته باشیم. متاسفانه بروز چنین مشکلاتی باعث شده تا همین تعداد تولید نیز با مشکل انجام شود. چرا که مشکلات موجود باعث شده بسیاری از همکاران، کارگاه‌های خود را تعطیل کنند.

 چرا باید سازمان تامین اجتماعی برای نیرو کاری بالا 5 نفر هزینه بیشتری دریافت کند. این کار حمایت است؟ اگر قرار باشد اشتغال آفرینی کنیم، معضل نرخ بیمه عملا مانع کار خواهد شد. این در حالی است که شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مانع زدایی عنوان شده است. با این مشکلات هیچ انگیزه ای برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند. هزینه های سرسام آور تولید در کنار هزینه‌های جاری نسبت به هزینه های بلوکه شده در کارخانه و دستگاه‌ها به هیچ عنوان قابل قیاس و توجیه نیست؛‌ اگر این مشکلات وجود نداشت به جرات می توان بگویم کفش ایرانی با تنوع و کیفیت خوب می‌تواند شانه به شانه بازارهای خارجی رقابت کند و باعث ارزآروی شود که متاسفانه این چنین نیست حتی در ایام کرونا نیز طبق وعده های داده شده از سوی مسئولان هیچ گونه حمایتی از تولید انجام نشده است. امیدوارم دولت و نمایندگان محترم مجلس با دقت و جدیت بیشتر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان را مرتفع سازد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید