واردات مواد اولیه و بازسازی ماشین آلات از نیاز بازار کفش

0
661

اکبر زاهدی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی مداکس و نساجی اصفهان با اشاره به آمارهای ارائه شده درباره تواید کفش در کشور اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی‌های به عمل آمده در دبیر خانه جامعه صنعت کفش ایران تعداد واحد‌های تولیــدی صنفی زنجیره ارزش تولید چرم ، کیف ، کفش ، ملزومات و صنایع وابسته که مجوز فعالیت خود را از اتحادیه های صنفی دریافت کرده‌اند به حدود۱۱۹۶۸ واحد رسیده است که استان‌های تهران ، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۳۶ ،۱۸ ، ۷ و ۵ درصد در رتبه‌های اول تا چهارم کشور هستند.

وی ادامه داد: این آمار برای واحدهای تولیدی صنفی کفش به عدد ۸۷۱۷ واحد تولیدی می رسد که استان تهران در رتبه اول ، آذربایجان شرقی در رتبه دوم و استان های اصفهان در رتبه سوم قرار دارند.

زاهدی بیان کرد: اگر مسئولان تنها پنج درصد بر صنعت پوشاک و کفش تمرکز کنند شرایط بهتر می‌شود و امروز بسیاری از تولیدکنندگان ترکیه، ایرانی‌های مهاجر هستند که سود خود را در آن کشور دیده‌اند، چرا که توجه مسئولان ترکیه بر صنعت پوشاک است.

وی درباره مشکلات پیش روی صنعت کفش در ایران متذکر شد: بیشترین مشکلات ما در تامین مواد اولیه کفش است، چرا که با نوسانات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه ثابت نیست و تولیدکننده برای تولید اجناس امنیت ندارد و نمی‌تواند به قیمت‌ها اعتماد کند، زیرا هر روز شاهد تغییر و نوسان است.

گران شدن مواد اولیه وارداتی برای تولید کنندگان

رئیس اتحادیه کفاشان با اشاره به گرانی مواد اولیه تولید کفش عنوان کرد:مواد اولیه وارداتی، گران به دست تولیدکنندگان می‌رسند و مواد اولیه داخلی نیز تحت تاثیر نرخ ارز و نوسانات آن دچار التهاب هستند و از طرفی پایین آمدن قدرت خرید مردم نیز بر رکود بازار کفش زده است.

وی درباره رتبه‌بندی تولید در کشور گفت: خوشبختانه اصفهان توانسته تا در تولید کفش چرم مصنوعی رتبه اول را از آن خود کند و حتی به صادرات در این حوزه بپردازد.

زاهدی رقابت با بازارهای بین‌المللی را امر بدیهی ندانست و در این خصوص خاطر نشان کرد: اگر از ابتدا بخواهیم با بازرهای بین المللی اروپایی و برندهای مطرح رقابت کنیم قطعا موفق نخواهیم بود و بایستی در رابطه با تولید به منظور صادرات گام به گام پیش برویم.

رئیس اتحادیه کفاشان واردات برخی از مواد اولیه را از ضرورت تولید دانست و در این رابطه افزود: یکی از ضرورت های تولید در هر جامعه تامین نیازهای اولیه آن است خوشبختانه در ایران مقدار بالایی از مواد اولیه تولید کفش در داخل تهیه می شود، اما دسترسی به برخی از مواد اولیه به دلیل عدم توان تولید داخلی غیر ممکن است و باید وزارت صمت برای حمایت از تولید کنندگان واردات این مواد را تسهیل کند.

وی عنوان کرد: این نوع واردات نه تنها ضرری به تولید وارد نمی کند بلکه با ورود این مواد اولیه با فرآوری و تبدیل آن به کالای نهایی می توان ارزش افزوده بالایی را ایجاد کرد و حتی در خصوص صادرات تصمیمات جدی‌تر گرفت.

زاهدی فرسودگی دستگاه‌های تولید را از مشکلات تولید بیان کرد و متذکر شد: متاسفانه سال‌های سال است دستگاه‌های تولید صنایع کفش و چرم در ایران از رده خارج شده و به همین منظور بهره وری در تولید پایین آمده و قدرت رقابت را با بازارهای بین المللی کاهش داده است؛ بایستی مسئولان امر در این حوزه تدابیر جدی برای تولید یا ورود دستگاههای مدرن بیاندیشند در غیر اینصورت صنعت کفش حتی توان رقابت با برندهای بی کیفیت وارداتی را هم ندارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید