نگاهی به فعالیت قدیمی ترین کارخانه چرم در همدان

0
772
تولید چرم سبک و سنگین

شهر همدان از دیرباز از جمله شهرهای مهم تولید و صادرات چرم در ایران است. به همین دلیل سابقه طولانی در تولید چرم، به شهردباغ خانه‌ها معروف شده است.

در همین راستا، «ساسان شهباز»، در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: کارخانه چرم شهباز در سال ۱۳۵۷ به همت مرحوم حاج محمد شهباز با تولید سالامبور (چرم خام) فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ پس از اجرای طرح توسعه و اخذ پروانه بهره برداری به شماره ۶۶۹ از سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان، به عنوان اولین کارخانه چرم صنعتی استان همدان با تولید انواع چرم تکمیل شده سبک و سنگین شروع به فعالیت کرد.

شهباز افزود: کارخانه چرم شهباز با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا و با بیش از ۵۰ نوع انواع ماشین آلات چرمسازی که در کشور کم نظیر است اقدام به تولید چرم می‌کند، استفاده مداوم از تکنولوژی روز دنیا با کمک تکنسین‌ها و کارشناسان خارجی و با دعوت از آنها به حضور در کارخانه و همچنین خلاقیت‌ها و نوآوری‌های پرسنل سبب شده تا این کارخانه همواره جزء بهترین‌ها در کشور مطرح باشد.

مدیر کارخانه شهباز اشاره‌ای به سابقه کاری خود داشت و گفت: از دوران نوجوانی به تولید چرم و کارهای چرمی علاقه داشته و تا کنون در حدود ۴۰ سال است که در حوزه چرم تکمیل شده فعالیت دارد.

 وی افزود: چرم را از پوست تا چرم تکمیل شده (قابل استفاده برای تولید مصنوعات چرمی) تولید می‌کند و به تازگی فاز جدیدی را راه اندازی کرده است که در زمینه تولید البسه چرمی فعالیت داشته و اولین واحد تولیدی در استان همدان است.

این واحد تولیدی چرم که از دباغی پوست تا تولید چرم را به صورت صفر تا صد انجام می‌دهد در کشور دومین واحد تولید چرمی است که از پوست تا تولید پوشاک چرم را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه کار تولید البسه چرمی کاری بسیار تخصصی بوده و نیروهای شاغل در این حوزه حدود ۲ ماه آموزش می‌بینند گفت: این کارخانه تا چند ماه آینده برنامه ایی برای تولید با تیراژ بالا در دستور کار خود ندارد و تا پایان سال جاری، به صورت کارگاهی عمل کرده و از اوایل سال آینده تولید البسه چرمی را به شکل صنعتی آغاز خواهد کرد.

مدیر کارخانه چرم شهباز استان همدان افزود:کارخانه چرم شهباز توانسته برای ۱۵ الی ۲۰ نفر به صورت پایلوت اشتغال زایی کند که امیدواریم تا سال آینده با رونق کارخانه زمینه اشتغال برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر فراهم شود.

شهباز عنوان کرد: تنوع تولید چرم در کارخانه شهباز بسیار بالا است و می‌تواند چرم‌هایی با کیفیت در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت تولید کند که برای هر نوع مصنوعات چرمی همچون کیف، کفش، لباس و زیورآلات چرمی قابل استفاده است.

وی خاطر نشان کرد: چرم‌های تولید شده در این کارخانه عبارتند از، «انواع وت بلو گاوی بزی و گوسفندی»، «انواع کراست و دای کراست گاوی، بزی و گوسفندی»، «انواع چرم تکمیل شده بزی، دستکشی، کیفی، آستری، روبه ایی و لباس»، «انواع چرم تکمیل شده گاوی، کیفی لباسی و رویه ایی»، «انواع چرم گوسفندی، کیفی و لباسی» و «انواع چرم جیر، نبوک، فانتزی (با سفازش)».

وی در خصوص بازار هدف کارخانه چرم شهباز گفت: سه بازار هدف برای این واحد تولیدی در نظر گرفته شده است، «بازار استان»، «بازار چرم کشور» و «بازار صادرات به کشورهای دیگر» است،گفتنی است این کارخانه تا کنون کالاهای تولیدی خود را به ارزش ۷ میلیون دلار به ایتالیا، ترکیه، هند، پاکستان و اتریش صادر کرده است.

شهباز اشاره ای به سوابق و حضور خود در نمایشگاه‌های ملی و بین‌‌المللی داشت و گفت: حضور در نمایشگاه کیف، کفش و چرم تبریز از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۵ بصورت مداوم، حضور در نمایشگاه کیف، کفش و چرم تهران در چندین دوره، حضور در نمایشگاه خارجی هنگ کنگ، چین، ترکیه، ایتالیا، حضور در نمایشگاه کیف، کفش و چرم همدان و تبریز از سال‌های ۹۴ تا ۹۸ ودریافت تقدیرنامه از سازمان صنعت معدن و تجارت استان همدان در سال ۱۳۸۸٫

مدیر کارخانه شهباز با بیان اینکه به مدت ۳ دوره ۴ ساله عضو هیات مدیره چرم ایران بوده است گفت: کشور ایران سالانه، ۱۵ میلیون جلد پوست گوسفندی را صادر می‌کند که اگر این عمل به صورت خام صورت گیرد ۴۰ میلیون دلار ارزش ارز آوری برای کشور در برخواهد داشت، گفتنی است تولید هر هزار جلد چرم خام برای ۷ نفر اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر ایران هر ۱۵ میلیون جلد پوست چرم گوسفندی را به صورت چرم تکمیل شده و آماده برای مصارف کارگاهی تولید کند، ۲۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته و زمینه اشتغال ۳۷ نفر را فراهم می‌کند.

شهباز خاطر نشان کرد: اگر همان ۱۵ میلیون جلد را به صورت مصنوعات چرمی مانند کیف، کفش، لباس و … صادر کند برای کشور ۷۰۰ میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید