برگشت پذیری به طبیعت در طراحی خودروهای مفهومی ولوو

0
502
برگشت پذیری به طبیعت در طراحی خودروهای مفهومی ولوو

ولوو در خودروی مفهومی ریچارج به دنبال استفاده از مواد اولیه برگشت‌پذیر به طبیعت در ‌تریم داخل خودرو است.

اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از دنياي اقتصاد، نوردیکو چرم جدید جایگزینی است که ولوو با استفاده از مواد کامپوزیتی زیستی و مواد قابل بازیافت از جنگل‌های سوئد و فنلاند خلق کرده است. اوایل تابستان گذشته، ولوو از خودروی مفهومی [در حد طراحی که هنوز به تولید انبوه نرسیده] ریچارج (‌ Concept Recharge‌) رونمایی کرد. هنگام رونمایی هم به این نکته اشاره کرد که این خودرو به نوعی الگوی آینده این برند است و در آن راهبردهای طراحی خود را به نمایش گذاشته است. تا حدودی این طراحی نگاه به گذشته را هم در خود دارد و شباهت زیادی به ولووی استیشن ۳۰ سال پیش دارد. البته در ماه ژوئن، وقتی این خودرو رونمایی شد، جزئیات زیادی در مورد فضای داخل کابین ارائه نشد و آنچه بیشتر جلب‌توجه می‌کرد، ظاهر بیرونی آن بود.

حالا با انتشار این خبر، جزئیات بیشتری از‌ تریم داخلی آن معرفی شده است. مهم‌ترین موضوع در جزئیات منتشر شده این است که ولوو در تودوزی و پوشش‌های داخلی از پشم سوئدی استفاده کرده که به شیوه مسوولانه [کمترین آسیب به محیط زیست و با توجه به بازگشت به طبیعت] استفاده کرده است. در توصیف آن هم گفته است که این مواد نرم، گرم و عاری از مواد افزودنی است. همچنین مواد مورد استفاده در صندلی‌ها و تکیه‌گاه سر روی صندلی‌ها از جنس نوردیکو است. در بخش‌های دیگر‌ تریم داخلی از تاروپود حاوی تنسیل استفاده شده که از سلولز به دست می‌آید و از گیاه سقز و کتان فرآوری می‌شود. حتی سپرهای جلو و عقب این خودرو از مواد کامپوزیتی حاصل از الیاف کتان تولید می‌شوند.  لیسا ریوز، رئیس طراحی داخل خودرو در ولوو می‌گوید: «با خودروی مفهومی ریچارج، ما یک فضای خانوادگی کاربردی و راحت خلق کرده‌ایم. کابین خودرو شکل‌های پیچیده‌ای پیدا کرده چون مواد طبیعی با بافت و تنالیته هارمونیک [هماهنگ] در آن به کار رفته که بازتابی از شکوه ابدی طراحی ممتاز اسکاندیناوی است.»

استفاده از مواد برگشت‌پذیر به طبیعت حتی در ساخت تایرهای پیرلی هم گسترش خواهد یافت که ۹۴ درصد از آن عاری از مواد فسیلی است و حاوی رایون ‌[سلولز استخراج شده از پشم] لاستیک ‌استخراج شده از مواد بازیافتی، سیلیکای به دست آمده از مواد زیستی bio-silica و رزین زیستی bio-resin است. این خودروساز همچنین توجه زیادی به آیرودینامیک به خرج داده است که آن را می‌توان در سقف کوتاه‌تر و بخش پشتی این خودرو به خوبی مشاهده کرد، البته این روش در کراس‌اوورهای جدید کمتر مشاهده می‌شود؛ اکثر کراس‌اوورهای جدید سقفی شبیه به کوپه پیدا کرده‌اند. ریچارج قطعا فلش‌بک به استیشن‌های ولوو را در ذهن متبادر می‌کند که در دهه ۱۹۹۰ از جمله مدل‌های ۹۶۰ و ۸۵۰ مشاهده شده بودند. آون ردی،‌ رئیس طراحی راهبردی و برند ولوو می‌گوید: «هر چقدر به عصر خودروهای برقی وارد می‌شویم، افزایش پیمایش به ازای هر بار شارژ از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود. آسان‌ترین راه اضافه کردن باتری است، اما این کار به سادگی بزرگ‌تر کردن باک بنزین نیست، افزودن باتری، به وزن خودرو می‌افزاید و به نوبه خود ردپای کربنی را بالا می‌برد. به جای این کار بهتر است بازدهی کلی برای پیمایش بهتر، بهبود پیدا کند. در خودروی ریچارج، طراحان بین دوراهی افزایش بازدهی و حفظ فضا‌ و راحتی و تجربه خوب رانندگی قرار گرفته‌اند.» جالب اینجا است که این مفهوم ربطی به قوای محرکه ندارد و ولوو حتی در انتشار جزئیات این خودروی مفهومی، صحبتی از قوای محرکه به میان نیاورده است. به احتمال قوی هم منطقی‌ترین کاری که ولوو می‌تواند انجام دهد به کار بردن قوای محرکه XC۴۰ در ریچارج است. ولوو هنوز هیچ خبری را در مورد زمان تولید انبوه ریچارج منتشر نکرده است. این را می‌دانیم که سال آینده، جایگزین خودروی XC۹۰ به بازار خواهد آمد که علاوه بر شکل بنزین‌سوز، ورژن برقی آن هم به بازار خواهد آمد. بعید نیست برخی از عناصر طراحی ریچارج سر از جایگزین XC۹۰ در آورد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید