نمایشگاه آیسف؛ حضور پررنگ ایرانی‌ها

0
850
افشین شادی مهر- مجله اخبار صنعت چرم و کفش- نمایشگاه آیسف

بعد از 20 سال، شصت و یکمین نمایشگاه آیسف (ماشین‌آلات و مواد اولیه کفش و چرم استانبول AYSAF) ترکیه را نیز پشت‌سر گذاشتیم. موضوعی که امسال در این نمایشگاه مطرح بود، همزمان شدن برگزاری این نمایشگاه با روز کارگر و مشکلات اقتصادی در ترکیه بود. سطح نمایشگاه امسال به نسبت خوب بود و استقبال ایرانی‌ها نیز از نمایشگاه قابل توجه بود. از همدان نیز گروهی از تولیدکنندگان برای بازدید از نمایشگاه حضور داشتند. با چند نفر از بازدیدکنندگان نمایشگاه گفت و گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چرم‌سازان ایرانی دسترسی به مواد اولیه مرغوب ندارند

محمد اسکندری مدیرعامل کفش جکال یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه آیسف بود وی می‌گوید:‌ نمایشگاه خوب است. در بخش زیره نیز مدل‌های جدیدی به نمایشگاه آورده‌اند. البته سطح قیمت‌ها بالاست و امیدواریم کسانی که به نمایشگاه می‌آیند توان خرید هم داشته باشند. برای مطرح شدن باید کیفیت کار را بالا برد و برای افزایش کیفیت نیز باید هزینه کرد. با توجه به امکاناتی که در اینجا شاهد آن هستیم، در حقیقت کار ایرانی‌ها با وجود نبود امکانات نوعی شاهکار به‌شمار می‌‌رود. چراکه با توجه به مواد اولیه و دستگاه‌هایی که در ایران وجود دارد، نمی‌توان بیشتر از این از تولیدکنندگان ایرانی انتظار داشت.
‌ چرم‌های ارائه شده در نمایشگاه بسیار عالی بود و قابل مقایسه با چرم‌های داخل ایران نیست. البته شاید به این دلیل باشد که چرم‌سازان ما دسترسی به مواد اولیه مرغوب ندارند نه به این معنا که قادر به تولید نیستند. در کل چرم‌سازان ما دسترسی به مواد اولیه ندارند و از سوی دیگر ماشین‌آلات به‌روزی هم در اختیار ندارند.
وی در ادامه تاکید کرد: هم‌اکنون دنیای ارتباطات است و اگر در نمایشگاه‌ها شرکت نکنیم از آخرین دستاوردها مطلع نخواهیم شد. شرکت در نمایشگاه از ملزومات کار و تولید به شمار می‌‌رود. نمایشگاه تهران و مسکو همین گونه است و باید از آنها بهره گرفت.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بخش ماشین‌آلات نمایشگاه چگونه بود، عنوان کرد: بخش ماشین‌آلات نمایشگاه هم به نسبت خوب بود. البته ماشین‌آلات جدیدی عرضه نشده بود. در کل موضوع این است که دسترسی این کشورهای مطرح در حوزه چرم وکفش به لوازم یدکی راحت‌تر است. در حالی که اگر بخواهید در تهران یک دستگاه را تجهیز کنید، به خاطر نبود برخی قطعات کار پیش نمی‌رود و در این صورت باید به کشورهای مطرح مانند ترکیه و ایتالیا وابسته بود. این در حالی است که دسترسی راحت به لوازم یدکی تولید را آسان‌تر می‌کند. یک بیابان را که نمی‌توان با ایجاد چهار خط و جاده، شهر صنعتی قلمداد کرد برای ایجاد شهرک صنعتی باید تمام تجهیزات آن مهیا باشد و این تسهیلات را باید دولت‌ها به تولیدکنندگان ارائه بدهند.

سطح نمایشگاه آیسف بسیار عالی بود

مهدی غفاریان مدیرعامل چرمیران یکی دیگر از بازدیدکنندگان در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه آیسف را چگونه دیده است، عنوان کرد: سطح نمایشگاه آیسف بسیار عالی بود و سازندگی، توسعه و پیشرفت در آن به چشم می‌خورد و جدای از زبان‌ها، نژاد و دین هر پیشرفتی قابل ستایش است. بسیاری از ماشین‌آلات نمایشگاه تخصصی شده‌اند. تنوع و کیفیت محصولات نیز بالا رفته است.
غفاری در پاسخ به این پرسش که از سالن چرم بازدید داشتید، عنوان کرد: در قسمت چرم شرکت‌های بسیار خوبی حضور داشتند. ما در زمینه چرم با معضلاتی روبه‌رو هستیم از مواد خام گرفته تا تولید. امروز چرم خام به صورت قاچاق به اینجا می‌آید کارخانه‌دارها در ایران چرم را گران می‌فروشند و ماشین‌آلات خود را به‌روز نکردند.
وی ادامه داد: یکی از اتفاق‌های خوبی که در نمایشگاه شاهد آن بودیم این بود که کسانی که سرمایه عمری و مالی خود را گذاشته بودند، بهره گرفته‌اند و به رسالتی که به عهده صنعتگران کفش در ایران است، پاسخ داده‌اند. البته این رسالت بر دوش ما نیز است که پرچم کشورمان را در این صنعت بالا بگیریم.
غفاری بخش زیره را نیز عالی برشمرد و عنوان کرد: در این بخش کارهای خوبی دیده می‌شد.

فرودگاه جدید استانبول

نکته قابل توجه در نمایشگاه آیسف امسال فرودگاه جدید استانبول بود. تقریبا حدود دو ماه است که دولت ترکیه اقدام به بازگشایی فرودگاه جدیدی کرده است. این فرودگاه به موازات آتاتورک اما در ۴5 کیلومتری آن قرار گرفته است. فرودگاه بسیار بزرگی همپای فرودگاه‌های فرانسه و دوبی که فاز نخست آن راه‌اندازی شده است. البته هنوز مترو آن راه‌اندازی نشده و با اتوبوس می‌توان از این فرودگاه تا مقصد تردد کرد.
در طبقه پایین این فرودگاه محل بزرگی برای اتوبوس‌ها دایر شده است. لاین ۱۲ و ۱۳ برای ینی کاپی اتوبوس دارد که از آنجا می‌توان سوار مترو شد که همان خط آکسارای است یعنی ایستگاه ینی کاپی یک ایستگاه بعد از آکسارای است. ینی‌کاپی محلی است که می‌توان از فرودگاه جدید با اتوبوس‌ به مترو و از آنجا به آتاتورک و نمایشگاه رفت. برگشت هم به این صورت است و هر نیم ساعت یک اتوبوس به سمت فرودگاه دارد.
اتوبوس‌های دیگری هم دارد که به راحتی می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد که بابت آن ۱۵ تا ۱۸ لیر از هر نفر دریافت می‌شود. این در حالی است که تاکسی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیر تا استانبول می‌گیرد. البته خود نمایشگاه اتوبوس‌های رایگان گذاشته بود که بسیاری از آن اتوبوس‌ها استفاده می‌کردند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید