نقش بانوان در طراحی کفش کمرنگ است

0
223
نقش بانوان در طراحی کفش کمرنگ است

هنر طراحی کفش را باید از آن دست هنرهایی دانست که تنها افراد علاقمند و با پشتکار فراوان می‌توانند به آن روی آورند. کفش پوشش قلب دوم هر فرد و نیاز ضروری همه انسان‌هاست و لذا طراحی و تولید آن دشواری‌ها و در عین حال ظرافت‌های خاص خود را دارد. بسیاری از افرادی که در زمینه طراحی کفش ورود پیدا کرده‌اند، پس از مدت کوتاهی از ادامه راه انصراف داده و نتوانسته‌اند سختی‌ها و چالش‌های این حرفه را تحمل کنند. از طرفی، هستند افرادی که با عشق و علاقه و با پشتکار و کوشش، طراحی کفش را به عنوان یک حرفه انتخاب کرده و اکنون به عنوان یک طراح موفق در صنعت کفش فعالیت می‌کنند.

الهه بسطامی یکی از طراحان جوان و خوش‌ذوقی است که کار خود را از حسابداری در یک شرکت تولیدی کفش آغاز کرده و سپس با علاقه‌ای که به صنعت کفش و طراحی کفش داشته، به دنیای طراحی کفش وارد شده است. با او گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

چه شد که از حسابداری وارد رشته طراحی کفش شدید؟
من در رشته کارشناسی آی‌تی تحصیل کرده‌ام و پس از پایان تحصیلاتم در یک شرکت تولید کفش به عنوان حسابدار مشغول کار شدم. در طول ۸ سالی که در این شرکت فعالیت می‌کردم،‌ اشتیاق فراوانی برای یادگیری فوت و فن تولید کفش داشتم. در همین دوران نیز با برادر مدیر شرکت، ازدواج کردم و همین امر باعث شد تا رفته رفته و با حمایت مدیر مجموعه و سایر همکارانم با این حوزه آشنایی پیدا کنم. سپس دوره‌‌های آموزشی لازم را نزد استاد حسن‌نژاد گذراندم و تصمیم گرفتم که فعالیت خود را در رشته طراحی کفش ادامه دهم. به این ترتیب و در ابتدای راه چندین نمونه از مدل‌‌های کفش را طراحی و دراختیار مدیر شرکت گذاشتم که با استقبال مشتریان روبرو و باعث شد علاقه و اشتیاق من برای ادامه این مسیر بیشتر شود.

بیشتر چه نوع کفشی طراحی می‌کنید؟
من انواع کفش‌های اسپرت را طراحی می‌کنم. طراحی کفش اسپرت نیز بستگی به سلیقه مشتریان و بازخوردهایی که آنها از طرح‌های قبلی ارائه می‌دهند دارد.گاهی متقاضی طراحی را به اختیار خودم می‌گذارد و من با ایده و خلاقیت خودم طرحی را ترسیم می‌کنم. در مواقعی نیز با تغییراتی که بر روی یک نمونه خارجی اعمال می‌کنم، طرح جدیدی را ارائه می‌دهم. اما به طور کلی طراحی کفش بستگی به سلیقه و نیاز مخاطب داد.

به نظر شما حرفه یا صنعت طراحی کفش با چه چالش‌هایی روبرو است؟
در کشور ما صنف کفش یک صنف کاملا مردانه است و با وجود اینکه در سال‌های اخیر تعداد خانم‌های شاغل در این صنف خیلی بیشتر شده اما همچنان خانم‌ها برای کارکردن در این حرفه با مشکلات زیادی مواجه هستند و به عبارتی دست کم گرفته می‌شوند.این در حالی است که کفش یک اثر هنری است و طبیعتا روحیه لطیف و هنرمندانه زنان می‌تواند آثار بسیار درخشانی را خلق کند. مهم‌ترین چالشی که برای خانم‌های علاقمند به این حرفه وجود دارد این است که شرایط کار کردن در محیط‌های کفاشی برای آنها فراهم نیست. در واقع پس از آنکه دوره‌‌های آموزشی متعددی را می‌گذرانند اما هیچ شرایطی برای بروز استعداد و هنرشان وجود ندارد.

کمی در مورد شیوه طراحی کفش توضیح دهید.
ابتدا باید بگویم کسی که عاشق کفش و دنیای کفش باشد تمام تلاش خود را می‌کند تا هر روز اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهد. این اطلاعات کمک می‌کند تا طرح‌های زیبا و جذابی خلق شود. در حال حاضر مردم بیشتر کارهای ساده و باکیفیت را می‌پسندند و لذا طراحی‌ کفش هم به سمت ترسیم طرح‌‌های ساده پیش می‌رود. من ابتدا طرح مورد نظر را به صورت دستی بر روی کاغذ طراحی می‌کنم و سپس همکارانم طرح را در رایانه به صورت دیجیتالی بازطراحی می کنند. در نهایت هم طرح نهایی به صورت سه بعدی در نرم‌افزار مخصوصی قابل مشاهده است و اگر مورد تایید قرار بگیرد برای تولید به تولیدکننده سپرده می‌شود.

چه هدف و برنامه‌ای برای آینده در نظر دارید؟
واقعیت این است که دوست دارم شخصا یک تولیدی راه‌اندازی کنم و تمامی کارکنانم بانوان خلاق و هنرمند باشند تا بتوانم به نوبه خودم راهی را برای دوستداران این هنر باز کنم. امیدوارم من و همه بانوان هنرمند سرزمین که به این حرفه و صنف علاقه هستند تلاش کنیم تا در آینده ناممان در کنار یا حتی بالاتر از آقایون برده شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید