موضع‌گیری صنعت جهانی چرم در برابر مواد جایگزین

0
976
موضع‌گیری صنعت جهانی چرم در برابر مواد جایگزین

نمایندگان صنعت جهانی چرم با انتشار بیانیه‌ای در برابر مدعیان استفاده از مواد تجدیدپذیر جایگزین چرم موضع‌گیری کردند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، گروهی از سازمان‌های فعال در صنعت چرم از جمله شورای بین‌المللی چرم‌سازان، کنفدراسیون انجمن‌های ملی دباغی اروپا، شورای بین‌المللی پوست و اتحادیه فروشندگان چرم به نمایندگی از صنعت جهانی چرم، پیرامون استفاده روزافزون از مواد جایگزینی که به جای چرم اصل به بازار عرضه می‌شود، بیانیه‌ی مشترکی صادر کردند.

در متن این بیانیه آمده است: « روزانه مواد جدید و بیشتری در صنعت مد، طراحی و اثاثه یا لوازم داخلی، حمل و نقل و بازارهای داخلی با هدف جایگزینی در صنعت چرم ظاهر می‌شود. این مواد معمولا با ادعای بهبود پایداری و حفظ محیط‌زیست ظهور پیدا می‌کند.

اگرچه تلاش برای حفظ محیط زیست یک امر ضروری است، اما ادعای اینکه چرم یک محصول ناپایدار و مضر برای محیط زیست است، هرگز ثابت نشده چرا که چرم یک ماده قابل تجزیه، زیست‌پذیر و با دوام است و از باقیمانده محصول یک صنعت دیگر تولید می‌شود. به ویژه هنگامی که در برابر مواد در حال ظهور که عمدتا از پلاستیک‌های مبتنی بر سوخت فسیلی تشکیل شده‌اند، قرار می‌گیرند، اهمیت آن آشکار می‌شود.

هر ساله، در سراسر جهان حداقل ۸ میلیون تن پوست در دباغخانه‌ها بازیابی شده و ارزش افزوده پیدا می‌کنند. پوستی که در کشتارگاه‌ها باقی می‌ماند، می‌تواند به سادگی به زباله تبدیل شود و در محل، دفن یا سوزانده شود.

از بین بردن پوست‌های باقی مانده از کشتارگاه‌ها به جای استفاده از آن، حدود ۵ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کند.

در حالی که بازیابی و بازیافت پوست توسط دباغخانه‌ها علاوه بر اینکه محصولی با ارزش افزوده بالا، زیبا و بادوام تولید می‌کند، از تولید و انتشار ۵ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند.

حال این سوال مطرح است که آیا هیچ‌یک از مواد جدید جایگزین چرم، چنین قابلیتی را دارند؟ پاسخ کاملا روشن است. زیرا علیرغم پوشش گسترده رسانه‌ای که از عرضه محصولات جدید جایگزین چرم حمایت می‌کند، هنوز اطلاعات کمی در مورد عملکرد و ترکیب این مواد وجود داردو علاوه بر اینکه هنوز پایداری این مواد نیز اثبات نشده است.

تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای اخیر بین ۸ مورد محصولات جدید چرمی که توسط موسسه آلمانی FILK انجام شده، نشان داده که عملکرد فنی این مواد جدید و چرم، اشتراکات کمی دارند. چرم در اکثر پارامترهای عملکردی مربوطه بسیار برتر از گزینه‌های بررسی شده بود و هیچ یک از گزینه‌ها، نمی‌توانست برابر چرم باشد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد پایداری اکثریت این مواد جدید به دلیل نیاز به مقادیر زیادی از مواد مصنوعی مانند پلی اورتان که به همسازسازی مواد با چرم کمک می‌کند، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

حال با توجه به اینکه از یک سو عملکرد مواد جدید نسبت به چرم کمتر و ترکیبات تا حد زیادی مصنوعی است و از سوی دیگر چیزی در مورد تأثیرات زیست محیطی فرآیندهای تولیدی مشخص نیست، آیا واقعاً ادعاهای که پیرامون پایداری مواد جدید وجود دارد،‌ واقعی است؟ به خصوص وقتی با چرم مقایسه می‌شود؟

به نظر می‌رسد عامل اصلی این وضعیت می‌تواند تا حد زیادی به بازاریابی مد باشد. به هر حال جایگزینی یک ماده بادوام، زیست تخریب‌پذیر و پایداربا چرمی خلاف است.

در حال حاضر فضای کافی برای تنوع انتخاب مواد در بازار وجود دارد و صنعت چرم هیچ مشکلی با رقابت سالم ندارد، به شرطی که این رقابت منصفانه باشد.»

منبع: internationalleathermaker

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید