موزه کفش تبریز، هفتمین موزه کفش در دنیا

0
824
موزه کفش تبریز

از آنجا که تبریز شهر اولین‌هاست پس اصلا تعجب برانگیز نیست که اولین موزه کفش ایران هم در تبریز باشد. موزه کفش تبریز در قسمت زیرزمین عمارت شهرداری تبریز قرار دارد و محل نمایش کفش‌هایی از اقوام و زمان‌های مختلف و همینطور تجهیزات کفاشی ست. افتتاح این موزه در ماه مهر ۱۳۹۴ با حضور مسئولان تبریز صورت گرفت و امروز گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

اخبار صنعت چرم و کفش – صنعت کفش در شهر تبریز قدمتی طولانی دارد و کیفیت و زیبایی کفش چرم تبریز در دنیا شناخته شده است پس برای نشان دادن اهمیت کفش در سلامتی انسان، اولین موزه کفش ایران در این شهر افتتاح شد.

جالب است بدانید که موزه کفش در تبریز، هفتمین موزه کفش در دنیا است. برای گردآوری کفش‌های قدیمی از سراسر ایران، نامه ای به روسای اتحادیه کفاشان هر شهر ارسال شد تا قدیمی‌ترین مدل‌های کفش شهرشان را کشف کنند و به موزه تحویل دهند. یکی از روش‌هایی که کفش‌های قدیمی را کشف کردند این بود که از کتاب ها و عکس ها کمک بگیرند و خوشبختانه از این طریق هم سرنخ های خوبی به دست آوردند. در این موزه ۲۰۰ نوع کفش وجود دارد که در کنار تجهیزات کفاشی به نماشی گذاشته شده است. یکی از قدیمی ترین کفش ها که قدمتی ۴۵۰ ساله دارد، کفش چرم بوفالو است که با استفاده از روش های سنتی و مواد روغنی ساخته شده است.

اشیای این موزه از کفش های سنتی سراسر ایران هستند و در بخش دیگری از موزه هم تجهیزات و وسایل ساخت کفش جمع آوری شده است. به غیر از موزه کفش تبریز، در دیگر نقاط دنیا هم ۶ مورد از موزه های تخصصی کفش وجود دارند که از میان آن ها می توان به موزه رومنس فرانسه، موزه باتا تورنتو، موزه کلارک و موزه سرخپوستان ونکوور اشاره کرد.

همانطور که گفتیم موزه کفش تبریز در عمارت شهرداری قرار دارد و امروز با اعمال تغییراتی در صدد بالا بردن کیفیت خود است. این موزه اولین موزه کفش ایران و هفتمین موزه کفش دنیا به شمار می رود و امروز تصمیم بر آن شده که کفش های قدیمی از سراسر ایران جمع آوری و در این موزه در معرض نمایش قرار بگیرند.

منبع: ایران آنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید