بررسی مشکلات اصناف در حوزه مالیات

0
998
قاسم نوده فراهانی

قاسم نوده فراهانی از نشست مشترک روسای اتاق های اصناف تهران و ایران با معاون سازمان امور مالیاتی برای بررسی مسائل و مشکلات اصناف در حوزه مالیات خبرداد.

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به نشست مشترک روسای اتاق های اصناف تهران و ایران با معاون درآمدهای مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: در پی عدم تمدید مالیات ارزش افزوده ساده سازی شده برای اصناف و اعمال ضریب در قانون بودجه سال ۹۹، طی نشستی مسائل و مشکلات اصناف در حوزه مالیات با معاون سازمان امور مالیاتی کشور مطرح شد.

قاسم نوده فراهانی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و رکود و تعطیلی در اصناف و نبود زیر ساخت های لازم، مسایل و دغدغه های اصناف در حوزه مالیات به خصوص مالیات ارزش افزوده را با محمد مسیحی معاون درآمدهای مستقیم سازمان امور مالیاتی مطرح کردیم و ایشان نیز با نظر مساعد سازمان درخواست را به ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ارجاع و پس از طرح در این ستاد، درخواست تمدید ساده سازی ضرایب مالیات ارزش افزوده اصناف تا پایان سال ۹۹ تمدید شد.

نوده فراهانی تصریح کرد: مالیات ارزش افزوده در خیلی از کشورهای دنیا اعمال می شود و ما هم جدا از کشورهای دیگر نیستیم و کشورهای توسعه یافته قانون مالیات ارزش افزوده را با ساز و کاری درست همراه کردند و که ما هم باید تلاش کنیم تا نقایص این قانون را رفع و زیر ساخت های لازم را فراهم کنیم.

رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: مساله ای که در حال حاضر حائز اهمیت است اخذ مالیات ارزش افزوده در چند مرحله است که باعث ایجاد تورم در جامعه شده و نیاز به اصلاح دارد. به عنوان نمونه یک وارد کننده کالا در گمرک یک بار ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کند و پس از آن که بنکدار کالا را میخرد، مجددا باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده برای همان کالا بپردازد و این کالا تا به دست مصرف کننده برسد چندین بار مالیات برای آن پرداخت شده که موجب تورم در قیمت ها می شود.

وی با بیان اینکه مالیات دغدغه اصلی اصناف است، افزود: در اصل باید مالیات ارزش افزوده یکبار آن هم حلقه آخر یعنی مصرف کننده پرداخت نماید، که متاسفانه اینجا اتفاق نمی افتد و وزارت امور اقتصاد و دارایی  و سازمان امور مالیاتی باید به گونه ای برنامه ریزی کند تا جلوی تورم گرفته شود.

نوده فراهانی اظهار کرد: در بحث دریافت مالیات از صنوف چه مالیات مستقیم و چه مالیات ارزش افزوده باید بر مبنای درآمد باشد که در این مساله نیز مشکل داریم. به عنوان نمونه اگر یک آهن فروش صد میلیون تومان فروش داشته باشد به همان میزان فروش مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، در حالی که سود آهن فروشان تنها ۲ درصد است و باید به این مسائل رسیدگی شود.

رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: این مشکلات در اخذ مالیات بین تجار و کسبه نارضایتی را دامن میزند و امیدواریم دولت و مجلس نسبت به این مسائل توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا اصناف متحمل خسارت های زیادی شدند و مالیات امسال باید عدالت محور باشد و اصناف به سه دسته تقسیم می شوند دسته اول که در این ایام باز بودند و فعالیت داشتند مانند خواروبار فروشی ها ، میادین میوه و تره بار و سوپر مارکت ها و …. و دسته دوم صنوفی هستند که ضرر کردند این دسته از صنوف بیمه و حقوق کارگران خود را پرداخت کردند اما به دلیل تعطیل بودند و نداشتن فروش آسیب دیدند مانند پوشاک فروشان ، قنادان و …. و دسته سوم صنوفی هستند که هم آسیب دیدند و هم ورشکست شدند و شرایط هنوز هم برای ادامه فعالیت آنها فراهم نیست مانند تالارهای پذیرایی ، آرایشگاه داران و ….. بنابراین باید با توجه به خسارت های وارده به صنوف حمایت های لازم صورت بگیرد.

نوده فراهانی بیان کرد: اصناف در همه برهه ها با دولت و نظام همراه بودند و در همه عرصه ها برای کمک به دولت پیشتازی کرده اند و اکنون که خسارت دیده اند انتظار کمک و همراهی از دولت را دارند تا بتوانند فعالیتشان را شروع کنند .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید