مدیریتی کارآمد در برگزاری نمایشگاه تخصصی کفش استان قم

0
671
پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم

پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش، صندل و صنایع وابسته استان قم در حالی برگزار شد که تغییرات مثبتی را در مورد نحوه برگزاری از مدیریت سالن‌ها گرفته تا پذیرایی مدعوین و چاپ کارت ورودی برای بازدیدکنندگان شاهد بودیم. در حاشیه نمایشگاه گفت‌و‌گویی با دکتر زهرا طاهرنژاد مدیر برگزاری نمایشگاه داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طاهرنژاد هستم دکترای برق و الکترونیک و افتخار برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی کفش استان قم را دارم. 13 سال است که در صنعت و در زمینه سیستم‌های برقی، انرژی خورشیدی و سیستم‌های روشنایی فعالیت دارم. عضو کانون نخبگان دختران جوان استانداری و عضو مجمع کارآفرینان اتاق بازرگانی استان قم نیز هستم.
پروژه‌های مدیریتی زیادی را انجام داده‌ام و با صنعت کفش نیز دورادور آشنا بودم. امسال پیشنهاد برگزاری نمایشگاه به من داده شد و با توجه به این که فکر می‌کردم می‌توانم از عهده این کار برآیم، پیشنهاد را پذیرفتم.
در ابتدا یک تیم هشت نفره برای ثبت نام‌ها تشکیل شد. آنها به طور مستقیم و از طریق فضای مجازی با غرفه‌داران در ارتباط بودند. ثبت نام‌ها به سرعت انجام گرفت. البته اجرایی کردن این نوع ثبت نام بسیار سخت بود. در مرحله پیش ثبت نام، لینک فرم‌های پیش ثبت نام از طریق واتساپ یا پیامک برای متقاضیان ارسال می‌شد و آنها می‌توانستند از این طریق فرم‌ها را دریافت کنند. در مرحله ثبت نام قطعی فرمی را تهیه کردیم که نقشه غرفه‌ها همراه با ابعاد و هزینه‌ها، کتاب نمایشگاه و همه اطلاعات مشخص شده بود. حتی عنوان سرکتیبه‌ها هم از طریق واتساپ انجام شد و هیچ لزومی به مراجعه حضوری برای ثبت نام قطعی نبود.
ما به دلیل این که حجم نمایشگاه گسترده بود، هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و از یک هفته قبل فضای نمایشگاه را در اختیار داشتیم و دوستان هفت روز برای غرفه‌سازی زمان داشتند و دو روز قبل از شروع نمایشگاه سالن‌ها را پلمپ کردیم تا به زیباسازی نمایشگاه بپردازیم. ما 250 شرکت متقاضی داشتیم در حالی که سال گذشته تنها توانسته بودیم 67 شرکت را ثبت نام کنیم. سالن B با فضای 600 متر و فقط برای نمایشگاه صنعت کفش اضافه شد. چهارچوب و غرفه‌سازی و سیستم گرمایشی اجرا شد که خدا را شکر رضایت بخش بود.
هزینه سالن B و سالن A یکسان بود با این تفاوت که ما در سالن A فقط کف را تحویل می‌دادیم و واحدها خودشان باید غرفه‌سازی انجام می‌دادند ولی غرفه‌سازی برای سالن B توسط ما انجام گرفت و این جزو شروط نمایشگاه بود که برای سالن A حتما باید غرفه‌سازی انجام گیرد.
اطلاعات تمام افرادی که از نمایشگاه بازدید کردند در سیستم ما ثبت شد و حتی تردد بازدیدکنندگان را هم داریم. حدود 500 کارت دعوت همراه با دو هزار پوستر تبلیغاتی برای دعوت از متخصصین از طریق انجمن و غرفه‌داران توزیع شد. علاوه بر آن از طریق مجلات تخصصی تهران و تبریز نیز تبلیغات نمایشگاهی انجام گرفت. از طریق وزارت امور خارجه هم 30 کشور را به صورت مستقیم دعوت کردیم و به هفت کشور از جمله عراق به صورت مستقیم پوستر و کارت دعوت ارسال کردیم. در شهرهای سلیمانیه، بغداد، اربیل به صورت مستقیم تبلیغات انجام شد. همچنین این اطلاع‌رسانی را هم داشتیم که دو شب اقامت رایگان در هتل و ترانسفر فرودگاهی برای تجاری که به بازدید می‌آیند در نظر خواهیم گرفت. به غرفه‌داران هم اعلام کردیم که اگر میهمانان خارجی دعوت می‌کنند ما برایشان این تسهیلات را در نظر خواهیم گرفت. مشکلات اخذ ویزا را حل کردیم و از مترجم‌های مختلف هم در ترانسفر فرودگاهی و هم در رادیو نمایشگاه و خود نمایشگاه استفاده کردیم. مترجم‌ها هم در سالن نمایشگاه حضور داشتند و اگر غرفه‌داری به آنها نیاز پیدا می‌کرد به صورت رایگان ترجمه برایشان انجام می‌شد.
ما در نمایشگاه اسپانسر مالی نداشتیم و انجمن کفش ماشینی استان قم کلیه هزینه‌ها را پوشش داد و البته نمایشگاه هم بسیار پر هزینه بود ما حتی فضایی هم در اختیار گل‌فروشی و کافی‌شاپ قرار دادیم تا بهتر بتوانیم در نمایشگاه خدمات ارائه دهیم.
صنعت کفش قم قدمتی چندین ساله دارد و 50 درصد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه از استان قم بودند. کسانی که شغل پدر و پدربزرگ‌ها را ادامه داده‌اند. از طرفی دیگر مذهب نیز بر روی فرهنگ این استان تاثیر گذاشته است و بر خلاف خیلی از استان‌ها ما کمتر مهاجر داریم و کسانی که در قم هستند از ابتدا بوده‌اند.
موضوع بعدی این است که اعضای هیات مدیره انجمن کفش استان بسیار به یکدیگر احترام می‌گذارند. من بار اولی بود که با این تیم کار کردم و کمی نگران بودم اما خدا را شکر اعضای خوبی در هیات مدیره هستند و هر کدام بخشی از کار را پوشش می‌دهند.
اعضای تیم اجرایی هم بسیار همکاری کردند. ما از اول به آنها اعلام کردیم که همه حق با غرفه‌دار و بازدیدکننده است و همه تلاش‌ها با این هدف انجام گرفت. مدیرانی در نمایشگاه حضور دارند که هر کدام برای بیش از 50 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و این رقم بسیار قابل توجهی است و به وضعیت فعلی کشور کمک زیادی می‌کند. همه ما با این هدف و با این دید انجام وظیفه کردیم. البته خود برگزاری نمایشگاه هم به طور مستقیم و غیرمستقیم برای 600 نفر اشتغال‌زایی کرد.

مجله اخبار صنعت چرم و کفش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید