مدل‌های جدید تهران مدل در راه است

0
1697
جمشید احمدنیا- پاشنه تهران مدل

شرکت پاشنه سازی تهران مدل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید پاشنه است که همواره سعی کرده تا با مدل‌های جدید و با کیفیت و همچنین قیمت مناسب، تولیدکنندگان کفش را حمایت کند. در این راستا حضور در نمایشگاه‌های مختلف جهت به روز کردن مدل‌های محصولات خود را در دستور کار قرار داده است. جمشید احمدنیا در خرداد ماه سفری به نمایشگاه کفش و لوازم جانبی گوانجوی چین داشت که به این بهانه گفت و گویی را با وی انجام داده‌ایم که در ادامه می‎خوانید.

جمشید احمدنیا با اشاره به حضور در نمایشگاه چین اظهار کرد: حدود 12- ۱0 سال است در نمایشگاه کفش و لوازم جانبی که در گوانجوی چین برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم. این نمایشگاه رویداد بسیار بزرگی در زمینه ماشین‌آلات‌ کفش‌دوزی، چرم، لوازم و مواد اولیه کفش است و حتی می‌توان گفت از نمایشگاه آیسف ترکیه قوی‌تر است و دو برابر آن فضا در اختیار دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ از آنجا که چین یک کشور پهناور با جمعیت زیاد است، به ‌طور معمول در نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کند شرکت‌‌کننده‌هایی از تمامی کشورهای جهان از جمله هند و حتی ایتالیا نیز حضور دارند.
احمدنیا افزود: در این نمایشگاه در تمام زمینه‌ها مانند ماشین‌آلات، قالب‌سازی، مواد و لوازم اولیه، زیره و… شرکت‌ها و فعالانی حضور دارند. حضور در این نمایشگاه با توجه به افزایش نرخ دلار و قیمت برخی ماشین‌آلات، نسبت به رویدادهای اروپایی برای ایرانی‌ها مناسب‌تر است.
وی درباره تمایل به همکاری چینی‌ها با ایران، بیان کرد: چینی‌ها تمایل به همکاری با ایرانی‌ها را داشتند اما به‌دلیل مشکلات ارزی که برای ما پیش آمده، واردات کالا برای ایرانی‌ها به صرفه نبود. البته اگر این نرخ برای دلار عادی شود، مجبور هستیم با همین نرخ‌ها و شرایط کار کنیم.
احمدنیا در پاسخ به این پرسش که اگر ماشین‌آلات را وارد کنیم، آیا برای ما کاربرد خواهند داشت، گفت: در چنین شرایطی و با توجه به افزایش نرخ دلار، کار سخت شده، اما ناچار به ادامه کار و پیشرفت هستیم.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در داخل کشور توان ساخت ماشین‌آلات را نداریم، افزود: شاید بتوان این ماشین‌آلات را در داخل ساخت و تولید کرد اما این وظیفه ماشین‌سازهاست و اگر ما پیگیر آن شویم از کار و وظیفه خودمان دور می‌افتیم. ما مجبور به تهیه ماشین‌آلات مورد نیازمان از ماشین‌سازها هستیم.
احمدی‌نیا ادامه داد: قیمت‌ها در نمایشگاه مناسب بود و در حقیقت تغییر زیادی نداشتند ولی به‌دلیل اختلاف نرخ دلار و ریال، تفاوت قیمت‌ها برای ما محسوس بود و دیگر برایمان صرفه اقتصادی نداشت.
وی اظهار کرد: هدف اصلی ما از حضور در این نمایشگاه بازدید از ماشین‌آلات و لوازم مربوط به صنعت کفش‌ بود و اینکه بتوانیم مدل‌ها را جمع‌آوری کنیم و مدل‌های جدید را ببینیم. در این زمینه همچنین از باتجربه‌های کفش مشورت‌ گرفتیم. احمد‌نیا در پاسخ به این پرسش که تنوع مدل‌‌ها در نمایشگاه چگونه بود، گفت: از آنجا که چین یک کشور پهناور است در آن مدل‌های زیادی عرضه می‌شود و از آنجا انواع مدل‌‌ها را آورده‌ایم. هر ۶ ماه یکبار هم بروید، مدل‌های جدیدتری را می‌بینید.
احمد‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا مدل‌هایی که انتخاب می‌کنید در ایران موردپسند قرار می‌گیرد، گفت: ما مدل‌هایی که فکر می‌کنیم در ایران مورد پسند قرار می‌گیرد را انتخاب می‌کنیم، وگرنه در چین بی‌نهایت مدل وجود دارد. البته برای گرفتن این مدل‌ها باید هزینه کنیم و برخی نیز خودشان به ما مدل‌هایی را ارائه می‌دهند، اما در بیشتر مواقع برای آوردن مدل‌ها باید هزینه کنیم. این مدل‌ها را به کفاش‌های ایرانی می‌دهیم و آنها هر مدلی که به سلیقه ایرانی‌ها نزدیک باشد را تولید می‌کنند. برخی مدل‌ها ممکن است برای امسال نباشد و در دو سال آینده آنها را به‌کار بگیریم. وی درباره ثبت مدل‌ها عنوان کرد: ثبت مدل‌ها تاثیری بر کار ما ندارد، اما مانع برخی شیطنت‌ها می‌شود. احمدنیا در ادامه افزود: یک شعبه در تهران داریم که قرار است برخی مدل‌ها را به تهران بیاوریم و به کفاش‌ها نشان دهیم. تصمیم گرفته‌ایم با کفاش‌ها به‌طور مستقیم در ارتباط باشیم و نظرات آنها را جویا شویم. چند جایی را نیز برای این کار در نظر گرفته‌ایم.
براساس الگوی مد‌ل‌هایی که از چین می‌آوریم، قالب‌ها را طراحی می‌کنیم و از کفاش‌ها نیز مشورت می‌گیریم تا قالب‌ها را به سلیقه‌های ایرانی نزدیک کنیم.
احمدنیا در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست انحصاری در زمینه این مدل‌‌ها دارید، گفت: بله به‌طور انحصاری کار می‌کنیم و برخی به مدت ۲ یا ۳ ماه مدل‌ها را از ما خریداری می‌کنند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای شهرهای مشهد، تبریز و همدان چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: در تبریز نماینده فروش ما بسیار قوی فعالیت می‌کند. البته اولویت ما تهران است و پس از آن مشهد. همدان را نیز از طریق نمایندگی تهران پیگیری می‌کنیم.
احمدنیا با اشاره به افزایش قیمت‌ها اظهار کرد: قیمت‌ کالاها، به‌دلیل رشد نرخ مواد اولیه، افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد روند صعودی افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه‌دار باشد چراکه بهای مواد اولیه ۵برابر و نرخ کالاها ۲برابر شده است. سودها کاهش یافته و نرخ دلار ۳هزار تومانی به ۱۳ هزار تومان رسیده است.

برخی کالاها هم که تقلبی شده است. مواد اولیه در آزمایشگاه‌های ما قابل آزمایش است. روزی حداقل ۲۰ نمونه را آزمایش می‌کنیم که در میان این ۲۰ نمونه ممکن است دو نمونه واقعا خوب باشد که برخی مواقع آن دو نمونه هم خوب نیستند. یا اینکه نمونه خوب ارائه می‌دهند اما یک کالای دیگر را بار می‌زنند و برای ما می‌آورند. ما هم نسبت به کفاش‌های بزرگ تعهد داریم. بخش واردات در این صنعت با چنین مشکلاتی روبه‌رو است.
احمدنیا در پاسخ به این پرسش که آیا در واحد صنعتی خود تعدیل نیرو داشته‌اید یا خیر، اظهارکرد: امسال تعدیل نیرو نداشته‌ایم‌ و حتی به نیروهای خود نیز اضافه کرده‌ایم، چون واردات ممنوع شده و تقاضای داخلی افزایش یافته است. البته قیمت‌ محصولات ما در پایین‌ترین سطح قرار دارد که ممکن است از نطر قواعد تجاری این یک کار اشتباه باشد، اما به خاطر کار باید پای کار ماند. زمانی ۳۵ جفت پاشنه می‌فروختیم که سود آن به یک دلار می‌رسید اما ‌اکنون باید ۱۳۰ جفت پاشنه بفروشیم تا به سود آن به یک دلار برسد. تمام هزینه‌ها به دلار تعیین می‌شود که امیدواریم در این زمینه از سردرگمی نجات یافته و به ثبات برسیم.
وی ادامه داد: می‌خواهیم شعب دیگری را با امکانات بیشتری راه‌اندازی کنیم که فقط روند اداری ایجاد آنها باقی مانده است.
احمدنیا افزود: در نمایشگاه‌های قبلی تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی‌ زیاد بود، اما در نمایشگاه امسال ایرانی‌ها حضور کمرنگ‌تر و ترکیه‌‌ای‌ها حضور خوبی داشتند. البته ما سریع‌تر از ترک‌ها مدل‌ها را می‌زنیم چون دستگاه‌های قالب‌‌گیری ما سریع‌تر مدل‌ها را می‌زنند و همزمان ۲۰ نمونه را ارائه و ۹۰ درصد کار را ثبت می‌کنیم. وی ادامه داد: امکان ندارد مدلی در ایران داشته باشیم که در چین نباشد، در این کار و برای این کالا اختراعی وجود ندارد. در زمینه ماشین‌آلات ممکن است اختراعی وجود داشته باشد، اما برای مدل‌ها این موضوع صدق نمی‌کند. حتی چینی‌ها هم در این زمینه ثبت اختراع ندارند و هر مدلی که نیاز داشته باشند همان را می‌سازنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید