مدرسه عالی چرم و کفش تبریز، گامی نو در جهش تولید

0
790
موزه کفش تبریز 1

راه‌اندازی «مدرسه عالی چرم و کفش تبریز» در تبریز با استفاده از نیروهای زبده در قطب چرم و کفش کشور، ضمن افزایش توان رقابتی این محصول با مشابه خارجی و ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری و ارزآوری، گامی نو در مسیر جهش تولید است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از ایرنا، نزدیک به پنج هزار سال پیش، مصری‌ها چیزهایی شبیه کفش ساخته بودند؛ البته بهتر است به آن‌ها بگوییم «پاپوش» تا «کفش»؛ از کفش های مصری‌های قدیم می‌توان به طرز زندگی و طبقات اجتماعی آن زمان پی برد. تمدن ایران، یونان و رم نیز پاپوش های دیگری درست کردند که نشان دهنده طبقه اجتماعی فرد و میزان قدرت او بود.

پاپوش (کفش) کالایی که از بدو تولد خود به عنوان یکی از اقلام ضروری مردم تبدیل شده است، در گذر زمان و جوامع مختلف کارکردهای متفاوتی را به خود گرفته است. رفاه، سطح درآمدی و رشد فناوری به عنوان نمونه هایی از عوامل کلیدی منجر به تفاوت رویکرد های تولید و خرید در این صنعت شده است؛ تفاوت‌هایی که پاپوش را برای گروهی از مصرف‌کنندگان از کالای صرفا مصرفی و ضروری به کالایی لوکس تبدیل کرده است. در بررسی اسناد بالادستی صنعت کفش ایران، گزارش‌ها و سندهایی گردآوری شده است که نشان‌ دهنده تلاش این صنعت برای تدوین راهبردهای کلان از سال ۱۳۸۶ می باشد.

تاریخچه کفش در ایران

تاریخچه کفش در ایران نشان‌دهنده مهم ترین عناصر فرهنگی و تغییر در سبک پوشش در طول تاریخ بلند این سرزمین است. وجود تنوع گسترده‌ای از آداب و رسوم در اقوام مختلف ایران، باعث شده است کفش یا به اصطلاح «پاپوش یا پای‌افزار» به‌طور شگفت‌انگیزی با ضرورت‎های فرهنگی و اقلیمی متناسب باشد، برای مثال، کفش مردم شمال با جنوب کشور هم از نظر شکل و هم کاربرد کاملاً متفاوت است.

تاریخ کفش نیز به مانند دیگر پوشاک از یک سو دست‌خوش تحولات هنری و از سویی دیگر بر حسب نوع کاربرد تغییرات زیادی به خود دیده است. در گذشته‌های دور کفش برای مردم عامی تنها نقش پاپوش برای محافظت از پا را ایفا می‌کرد، ولی امروزه کفش بیش از هر زمان دیگری در راستای زیبایی و مد قرار گرفته است.

پای‌افزار در ایران بر حسب نگرش‌های قومیتی، اعتقادی و عملکردی دارای تاریخ طول و درازی است. از زمان قدرت‌گیری امپراتوری‌های بزرگ در سال‌های قبل میلاد، کفش‌ها نیز به نمایندگی از شکوه پادشاهی دچار تغییرات بسیاری شدند.

صنعت کفش ایران در افق ۱۴۰۴ صنعتی ریشه دار، برگرفته از هویت ایرانی و اسلامی، تامین کننده ۹۰ درصد نیاز داخلی با جایگاهی برتر در منطقه و برخوردار از توان فن و هنر و همگام با فناوری روز دنیا با هدف ارزآوری، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران معرفی شده است؛ در بین گزارش‌های مورد بررسی سند راهبردی توسعه صنعت کفش ایران که در اسفند ۱۳۸۹ نگارش یافته است، حاوی اطلاعاتی کاربردی کرد در این بخش است، زیرا ارکان اصلی راهبردهای صنعت کفش را در افق ۱۴۰۴ می توان دید.

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پس از مدت ها تحقیق و بررسی بر آن شد تا در سال جهش تولید و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب و در راستای رفع موانع تولید در سال جاری، با اخذ مجوز راه اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شعار پیوند دانشگاه و صنعت جامعه عمل پوشانده و در کنار فعالان اقتصادی و بازوان توانمند در عرصه تولید قرار گیرد و با آموزش مهارت های نوین و مورد نیاز صنعت ترم کفش نسبت به تربیت نیروی کار ماهر بپردازد.

آخرین متدها با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در این مدرسه ارایه می شود

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز از تأسیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش این دانشگاه در سال جهش تولید خبر داد و با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه حل مسئله ملی است، اظهار کرد: این دانشگاه در سالی که گذشت در زمینه سرای نوآوری کفش و چرم و تأسیس مرکز تحقیقات چرم و کفش و طرح پایش کفش و چرم فعالیت‌های متعددی انجام داده است که امسال در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، رونق تولید کفش که یک مسئله استانی و ملی است، پیشتاز خواهیم بود.

عزیز جوانپور-رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

عزیز جوانپور با تاکید بر اینکه باید رویکردی در پیش گرفته شود تا صنعت، لزوم حضور و تاثیرگذاری دانشگاه در حل مشکلات و ارایه راه حل ها را لمس کند، افزود: دکتر طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، بحث چرم و کفش را که پیشینه ای دراز در آذربایجان شرقی دارد، را در دستور کار واحدهای دانشگاه آراد اسلامی آذربایجان شرقی قرار داده است.

جوانپور خاطرنشان کرد: بعد از ایجاد نخستین مرکز علمی، مهارتی و عمومی رباتیک و بهره برداری موفق از آن، دومین مدرسه علمی و مهارتی چرم و کفش در واحد تبریز جهت تسریع در عملیاتی کردن طرح ها به زودی راه اندازی می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به برنامه‌های پژوهش محور دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نوآوری در حوزه چرم و کفش، گفت: بیش از ۷۰۰ زمینه تحقیقاتی در مورد چالش های صنعت چرم و کفش در قالب برنامه پایش احصا شده که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه ها و رساله های پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهند.

جوانپور با اشاره رشته‌های مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش، گفت: کلیه مهارت‌ های مربوط به صنعت چرم و کفش مانند ساخت و دوخت چرم، طراحی و

قالب‌سازی و پستهاسازی انواع کفش‌های زنانه، مردانه، پوتین، چکمه، ورزشی، صندل و ماکاسین، آموزش مهارت‌های مدیریتی و فروش و بازاریابی و حسابداری بهای تمام شده محصول از جمله رشته‌های آموزشی این مدرسه مهارتی است.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی این مدرسه فقط کوتاه‌مدت و میان‌مدت مهارتی خواهد بود، افزود: این دوره‌ها با استفاده از آخرین متد آموزشی روز دنیا و بهترین دستگاه‌ها و با بهره‌مندی از حضور اساتید برجسته و مجرب کشور برگزار می شود و محدودیتی برای برگزاری دوره‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد.
جوانپور خاطرنشان کرد: سرفصل‌ های استاندارد آموزشی تعیین شده برای دوره‌ها مطابق آخرین استانداردهای بین‌المللی و با تاکید به برند ملی و بومی چرم و کفش اصیل تبریز می‌ باشد.
وی افزود: این مدرسه به همت دانشگاه آزاد اسلامی و همیاری اهالی صنعت چرم و کفش بنا نهاده شده است که دوره‌های کارورزی، کاربنیان و کارآفرینی به صورت پیشرفته برگزار می کند و در پایان هر دوره گواهی معتبر آموزشی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با تاکید بر اینکه برای ثبت‌نام در این مدرسه مهارتی محدودیت سنی و تحصیلاتی وجود ندارد، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌ های انجام شده در سال جاری، پذیرای حداقل یکهزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان باشیم و رده‌های مهارتی از اول سال تحصیلی برگزار شود.
 

سازمان فنی و حرفه ای، پشتوانه مهارتی صنایع است

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز این سازمان را متولی آموزش و مهارت حرفه ای به تمام مشاغل و حرف معرفی کرد و گفت: سیاست سازمان آموزش فنی و حرفه ای، واگذاری آموزش هاست و آموزش فنی و حرفه ای با این رویکرد در راس مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای قرار می گیرد.

رضا اختیار وکالتی با استقبال از ایجاد مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز در قطب چرم و کفش کشور، خاطرنشان کرد: مشاغل موجود در جامعه روز به روز در مسیر تخصصی شدن در حرکت است که در این راستا باید مهارت آموزی نیز با محوریت ایجاد مشاغل جدید و نو صورت گیرد.
وی ادامه داد: همکاری تمامی نهادها و دستگاه ها در خصوص ارائه آموزش های صحیح و متناسب و مورد نیاز بازار کار در حوزه های مختلف مورد انتظار است.
وی همچنین در خصوص ورود آموزش های مهارتی در بخش صنعت گفت: بهترین نفراتی که متولی ارائه این نوع از آموزش ها هستند، از خود صنایع می باشند و بر این اساس تجهیز صنایع باید از طریق صنعت انجام گیرد.

ثمرات مدرسه عالی چرم و کفش

حدود ۵۰ واحد صنعتی، بیش از سه هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد در بخش فروش و ۳۰۰ واحد خدماتی کفش در تبریز فعالیت می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار نفر در صنعت کفش تبریز فعالند و این شهر با بیش از ۸۰ تا ۹۰ میلیون جفت تولید سالانه ۶۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

با عنایت به آسیب های جدی در حوزه کارگری و کمبود شدید نیروی انسانی صنعت چرم و کفش که به دلیل مشکلات زیاد و طولانی مدت اقتصادی و فرهنگی و عدم استقبال جامعه کارگری جهت کار در صنعت چرم و کفش به وجود آمده است، امید است با راه اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش، اهداف و چشم انداز در نظر گرفته شده محقق شود.

 اهتمام در جهت تحقق شعار «جهش تولید»، مرتفع شدن مشکلات کمبود نیروی کار ماهر در صنعت کفش، افزایش توان معیشتی خانواده های مذکور اشتغال هدفمند جوانان و پیشگیری از بزهکاری های احتمالی در جامعه از جمله اهداف درازمدت تاسیس این مدرسه مهارتی در تبریز است.

 بیشتر مخاطبان در جامعه هدف آذربایجان شرقی در چهار گروه به شرح زیر معین شده و امید است با همت و یاری مسئولان در دستیابی به اهداف از چشم انداز های اجرایی و عملیاتی مدرسه عالی مهارتی در مکتب همانند سایر ماموریت‌های موفق توفیق حاصل شود.

۱- آموزش نیروهای بالفعل کارگاه ها و کارخانجات و فروشگاه های عرضه محصولات چرم و کفش

۲- آموزش جوانان و افراد بالقوه علاقمند از تمامی سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هدف

۳- آموزش مشارکتی برای نیروهای آماده به کار طبقه محروم اقتصادی جامعه هدف

۴- آموزش مشارکتی برای نیروهای آماده به کار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید