ما قدر صنعتگران را در شرایط سخت تحریم‌ها می‌دانیم

0
415
ما قدر صنعتگران را در شرایط سخت تحریم‌ها می‌دانیم

استان قم یکی از استان‌هایی به‌شمار می‌رود که صنایع مختلفی از جمله صنعت کفش به خوبی در آن رشد کرده است. محمود سیجانی حدود ۴ سال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم و درگیر مسائل صنعتگران در این استان بوده است. البته وی به تازگی به سمت «سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران» منصوب شده‌ است تا بتواند در این سمت خدمت کند.
مجله اخبار صنعت چرم و کفش با محمود سیجانی در مقام «رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم» گفت‌وگویی انجام داده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت صنایع قم چگونه است، گفت: به‌طور کلی بیشتر صنایع در قم خوب کار می‌کنند، البته وضعیت برخی صنایع با صنایع دیگر متفاوت است. برخی صنایع بازار صادراتی خوب دارند و برخی صنایع، صنایع میانی و تامین‌کننده به‌شمار می‌روند. در این بین برخی صنایع دارای مشکلات بیشتری هستند.
سیجانی ادامه داد: آنچه در توان استان قم بوده، به حداقل رساندن مشکلات صنایع بوده است. البته با توجه به شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا، صنایع در زمینه صادرات با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.
هرچند صنایع امسال نسبت به سال گذشته، وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی و نساجی وضعیت خوبی دارند. برخی صنایع مانند پتروشیمی که وابسته به مواد اولیه هستند، با کمبود این مواد روبه‌رو هستند. در هر صورت با تغییراتی در روش‌های تامین باید بتوان نیاز این صنایع را مرتفع کرد.

صنعت کفش استان قم، در حال پوست‌اندازی
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به صنعت کفش در استان قم عنوان کرد: صنعت کفش در استان قم روز به روز در حال گسترش است. زمانی که یک صنعت از صنعت کوچک به سمت صنایع متوسط و بزرگ حرکت کند، نشان می‌دهد، حال‌ آن صنعت خوب است، چراکه توسعه یک نقطه قوت به‌شمار می‌رود. صنایع کفش پس از گشایش‌هایی که در حوزه ارز رخ داد، رشد کرد.
سیجانی ادامه داد:‌ صنعت کفش در استان قم ظرفیت بالایی دارد، هرچند نیاز به حمایت بیشتری دارد. البته با توجه به اراده‌ای که در صنعت کفش استان وجود دارد، دورنمای خوبی را برای این صنعت می‌توان متصور بود. در زمینه تامین زیرساخت این صنعت یک استراتژی تهیه می‌کنیم تا شاهد رشد بیشتر این صنعت باشیم.
وی در ادامه افزود: در صنعت کفش و صندل قم با اینکه ظرفیت بالایی وجود دارد و بازار بین‌المللی دارد، اما این صنعت در حال پوست‌اندازی و در حال دوران گذر برای یک جایگاه جدید است.

وضعیت شهرک کفش قم

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به این پرسش که در زمینه شهرک کفش چه اقداماتی انجام شده است، گفت: ما در زمینه شهرک در حال تغییر مدل هستیم، یعنی از شهرک دولتی به سمت شهرک خصوصی پیش می‌رویم. شهرک دولتی با مشکلاتی همراه بود و فرآیند ایجاد زیرساخت آن طولانی شد. ضمن اینکه شهرک خصوصی نیز با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده شده است، تفاوتی با شهرک دولتی ندارد. این شهرک در جاده کاشان و قم قرار دارد که یکی از گزینه‌های مطلوب صنعتگران است که ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم. حمایت استاندار در این زمینه جلب شده است تا در مسیر مطلوب خود مستقر شوند.

تعامل بخش خصوصی و دولتی، ضرورتی انکارناپذیر
سیجانی ادامه داد:‌ رابطه ما با بخش خصوصی بسیار خوب است، البته ما باید به‌گونه‌ای با مسئولان ارشد ارتباط بگیریم که نظر آنها را به بخش تخصصی جلب کنیم. از سویی بخش خصوصی باید به‌راحتی مسائل و مشکلات خود را با ما در میان بگذارند. ما نیز باید در این مسیر با آنها راحت باشیم و دیدگاه آنها را بشنویم.

۲۵ سال خدمت

وی درباره سابقه خدمت خود نیز عنوان کرد:‌ من حدود ۲۵ سال است که در قم هستم چند سال ابتدای کار خود به عنوان کارشناس بودم، حدود ۱۶ تا ۱۷ سال نیز معاون بودم و به مدت ۴ سال است که مدیر شده‌ام. از کارشناسی در این زمینه رشد کرده‌ام. لیسانس مهندسی شیمی صنایع و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دارم و ۲۵ سال در صنعت حضور دارم. ابتدا کارشناس شیمیایی و غذایی بوده‌ام. البته چرخش شغلی داشتم. از این‌رو از دیگران بسیار آموخته‌ام. سازمان‌های تخصصی نیاز به نگاه‌های تخصصی دارند. به هر حال در حوزه خود، باید متمرکز شد تا آن حوزه را به پیش ببرد.
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: در مجموع داشتن یک همگرایی و تمرکز در روسای ان‌جی‌اوها و مدیران دولتی، نماینده‌ها و فعالان اقتصادی بسیار می‌تواند در پیشرفت و تعالی یک صنعت موثر باشد.

وظیفه مدیران دولتی

سیجانی در ادامه با برشمردن وظایف مدیران دولتی در بخش صنایع عنوان کرد: مدیران دولتی متولی بخش صنعت هستند و همان‌گونه که صنعتگر را جذب می‌کنند، به عنوان پدر خانواده باید چتر حمایتی خود را بر سر بخش خصوصی بگسترانند. مدیر بخش صنعت اختیار سایر حوزه‌ها مانند بانک، مالیات یا تامین اجتماعی را ندارد. این پدر، باید برای صنعت مطالبه‌گری کرده و در زمینه جذب سرمایه‌گذاری باید تلاش کند. البته باید به بخش‌های دیگر نیز اشراف کامل داشته باشد، برای نمونه در زمینه مالیات بیش از اندازه عدول یا مطالبه نکند. اگر هر بخش شامل دستگاه‌های زیرساختی و مالیاتی و…. کار خودش را انجام ندهد، کل این مجموعه به‌درستی نمی‌تواند عمل کند، بنابراین کند یا متوقف می‌شود.

بخش دولتی یاور بخش خصوصی

وی در پاسخ به این پرسش که ارتباط شما به عنوان یکی از مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت با اتاق اصناف چگونه است، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت یک نظارت عالیه بر اتاق اصناف دارد. اتاق اصناف یک تشکل قانونی است که بسیاری از تکالیف، ماموریت و اختیارات را دارد. حتی نسبت به انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و… اختیارات بیشتری دارد در حد سیاستگذاری، صدور مجوز پروانه‌های کسب و ایجاد و عزل اتحادیه‌ها است، از این‌رو بسیار تاثیرگذار است.
در زمینه نظارت نیز در قالب کمیسیون نظارت بر اصناف عمل می‌کند. از این رو هم نقش حمایتی و هم‌ نقش نظارتی دارد. اتاق اصناف به عنوان تشکل مردمی قوی، نقش تصدیگری در حوزه اصناف دارد. بخش دولتی در حریم بخش خصوصی نباید دخالت کند و بخش خصوصی نیز باید بخش دولتی را حمایت کند.

باید از بخش خصوصی حمایت کرد

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت کنونی بازار و تولیدکنندگان عنوان کرد: شرایط بازار شرایط مطلوبی نیست و ما باید از بخش خصوصی حمایت به عمل آوریم.
در این شرایط بخش خصوصی است که به دولت کمک می‌کند و ملاحظه مشتری را دارد، بنابراین باید مورد حمایت قرار بگیرد.
سیجانی در پاسخ به این پرسش که رابطه اداره کل صنعت، معدن و تجارت با شهرک‌های صنعتی چگونه است، گفت: یکی دو دستگاه زیرمجموعه وزارتخانه هستند اما سازمان صمت به عنوان یک سازمان اصلی است. با توجه مشکلاتی که وجود داشت، امیدواریم که این ارتباط بیشتر شود و نقش حاکمیتی صنایع بیشتر شود. این دو دستگاه‌هایی هستند که باید بیشتر به همدیگر کمک کنند.

قدر صنعتگران را می‌دانیم

وی درباره اهمیت صنعتگران در کشور عنوان کرد: ما قدر صنعتگران را در این شرایط سخت تحریم‌ها می‌دانیم که اگر خدمت آنها نبود مشکلات کشور بیش از این می‌شد‌، چرا که با شرایط سخت تولید و صادر کرده‌اند. در بحث تامین ارز مشکلاتی وجود داشت که صنعتگران با تولیدات و صادرات این ارز را تامین کردند.
وظیفه ما حمایت از تولید و صنعتگران است، زیرا این توان را دارند که اشتغالزایی کنند و فناوری‌های نوین را به کار بگیرند و کالای با کیفیت خوب تولید کنند، به گونه‌ای که در برخی مواقع کالای داخلی از کالای مشابه خارجی نیز کیفیت بالاتری دارد.

وضعیت نمایشگاه بین‌المللی قم

این مقام مسئول درباره نمایشگاه بین‌المللی قم عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی قم افتتاح می‌شود و استاندار به‌صورت ویژه از این نمایشگاه حمایت به عمل آورده است. این نمایشگاه متعلق به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی و اتاق اصناف است که سهامدار آن هستند.
سیجانی ادامه داد: ما نمایشگاه را در راستای افزایش تولید، اشتغال و صادرات و فروش می‌بینیم و از آن حمایت می‌کنیم. سال گذشته کمک بلاعوض به نمایشگاه کردیم و درصدد کمک‌های بیشتری هستیم.
اوایل سال آینده فاز نخست نمایشگاه افتتاح خواهد شد و سوم اسفند نیز افتتاحیه نخستین نمایشگاه توانمندی برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید