مانع اصلی صادرات کفش نوسان قیمت چرم است

0
903
مانع اصلی صادرات کفش نوسان قیمت چرم است

رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: نوسان قیمت مواد اولیه کفش بویژه چرم مانع اصلی توسعه صادرات آن در سال جاری بوده و این موضوع قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است.

اخبار صنعت چرم و کفش – محمد محمدی در گفتگو با ایرنا افزود: در شرایط کنونی برخی از تولیدکنندگان کفش چرم طبی به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه کفش به سمت تولید کفش چرم مصنوعی سوق یافته‌اند.

وی با بیان اینکه چرم خام در داخل کشور تامین می‌شود، بیان کرد: مواد شیمیایی مربوط به لعاب و جلای چرم از خارج وارد شده که  قیمت این مواد در سال جاری افزایش زیادی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: قیمت چرم طبیعی امسال با نوسانات شدیدی همراه بود و بدین دلیل نرخ تمام شده کفش‌های چرمی نه تنها در مشهد بلکه در شهرهای دیگر کشور نیز افزایش یافت و این موضوع کار تولید را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشهدی دشوار کرد.

رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: زمانی که قیمت مواد اولیه کفش در نوسان باشد، نمی توان نرخ مشخصی برای محصول صادراتی این بخش تعیین کرد، زیرا انعقاد قرارداد برای صادرات باید بر مبنای میزان مشخص و قیمت ثابتی باشد.

محمدی ادامه داد: از زمان صادرات کفش تا رسیدن آن به دست مشتری در کشور مقصد صادراتی حداقل دو ماه طول می کشد، در طول همین دو ماه قیمت زیر کفش و رویه چرمین آن نوسان زیادی داشته و این موضوع بر صادرات محصول تاثیر می گذارد، لذا دشواری صادرات کفش باعث شد تولیدکنندگان مشهدی بیشتر به تولید و عرضه برای مصرف داخل کشور تمایل پیدا کنند.

رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: کرونا از ابتدای امسال فعالیت این صنف را در برخی ایام با نوساناتی همراه کرد و در این میان تحولات افغانستان نیز در کاهش صادرات کفش به آن کشور بی‌تاثیر نبود.

 محمدی با بیان اینکه آمار دقیقی از صادرات کفش در دست نیست، افزود: نظارت و کنترل بیشتر بر روی صادرات کفش ضروری است تا اصول آن به صورت دقیق رعایت شود.

وی ادامه داد: در آذرماه امسال نمایشگاه کفش و چرم در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر شد و گروه حرفه‌ای از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کفش این شهر حضور موثر و پررنگی در نمایشگاه داشتند، بازدیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی از کفش‌های عرضه شده در این نمایشگاه دیدن کردند که یکی از اتفاقات خوب امسال در صنعت کفش رقم خورد.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان کفش مشهد برای شرکت نمایشگاه کالای جمهوری اسلامی ایران در اسفندماه امسال در تاجیکستان برنامه حضور داشتند اما آنقدر حضور تولیدکنندگان و عرضه کالایی آن در نمایشگاه مشهد قوی بود که دیگر محصول جدید صادراتی برای عرضه در نمایشگاه تاجیکستان نداشتند.

محمدی اظهار داشت: با این حال پایان سال جاری و خرداد ماه سال آینده نمایشگاه هایی در ترکیه و قرقیزستان برپا می شود که درصدد هستیم گروهی از تولیدکنندگان کفش مشهد را برای حضور پررنگ و تاثیرگذار آنها به آن نمایشگاهها اعزام کنیم تا بستر توسعه صادرات در این زمینه فراهم شود و تولیدکنندگان بتوانند شیوه اصولی کار را نیز بیاموزند.

رییس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: تولید کیفی و استاندارد لازمه رونق صادرات کفش است، اما تولید خوب نیازمند دستگاه و تجهیزات مناسب است، دولت به جای اینکه تسهیلات مالی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد، بهتر است دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آنها را تامین نماید تا سطح کیفی محصولات ارتقا یابد و صادرات رونق گیرد.

محمدی افزود: هم اینک کفش‌های تولیدی مشهد در کشورهای عراق و افغانستان مشتری زیادی دارد اما لازمه افزایش میزان صادرات و کشورهای مقصد صادراتی، تقویت تولیدکنندگان و تامین دستگاهها و تجهیزات آنها است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید