قواعد عیب یابی در تولید زیره و کفش با مواد پلی یورتان- قسمت پنجم

0
835
زیره کفش

رمضان حسن‌پور کارشناس ارشد فروش، تولید و خدمات فنی مواد پلی یورتان کفشتالیف: رمضان حسن‌پور
کارشناس ارشد فروش، تولید و خدمات فنی مواد پلی یورتان کفش

دلایل ایجاد حباب‌های کوچک در زیره
وجود رطوبت در مواد تشکیل دهنده
رطوبت موجود در محیط با گروه‌های فعال ایزوسیانات واکنش داده و تولید دی‌اکسید کربن می‌کند. حباب‌های دی‌اکسید کربن به عنوان حباب‌های کوچک در بخش‌هایی از زیره به دام می‌افتند. رطوبت از طریق عوامل مختلفی از قبیل: ایزوسیانات، پلی‌ال، کاتالیست، رنگ و افزودنی‌های دیگر که به سیستم اضافه می‌شوند ایجاد می‌گردد. معمولا رطوبت موجود در این مواد اولیه از طریق جذب رطوبت از هوای محیط بوجود می‌آید در نتیجه وجود این آلودگی رطوبت در مواد اولیه، حباب‌های ریز در زیره مشاهده می‌شود.

وجود رطوبت در قالب
اگر دمای قالب آنقدر بالا نباشد تا رطوبت موجود در محیط که در سطح قالب نشسته است را تبخیر کند، باعث ایجاد حباب‌های ریز در زیره خواهد شد. همچنین در محیط‌هایی که رطوبت بالا است اگر قالب سرد شود (دمای قالب زیر نقطه شبنم برسد) رطوبت به صورت مایع داخل قالب می‌نشیند و اگر قالب دوباره به اندازه کافی حرارت داده نشود، آب به صورت قطرات در کف قالب مانده و با تزریق مواد، زیره‌ها دارای حباب‌های ریز خواهند بود.
به کار بردن نامناسب واکس آبی در قالب نیز باعث به جا ماندن قطرات ریز رطوبت در قالب شده و حباب‌های ریز در زیره‌ها دیده می‌شوند. با ایجاد قطرات ریز آب در قالب، معمولا حباب‌های ریز در سطح زیره دیده می‌شوند که بیشتر در قسمت پایین سطوح عمودی مشاهده می‌شود.

گاززدایی ناقص از مواد اولیه
اگر ایزوسیانات قبل از هم خوردن و نیز قبل از مخلوط شدن با پلی‌ال گاززدایی نشود، حباب‌های ریزی به دام می‌افتد که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

روش‌های ریزش نادرست درون قالب
اگر فاصله سر نازل دستگاه تا کف قالب زیاد باشد هنگام ریزش مواد به درون قالب، مواد مایع به اطراف پاشیده خواهند شد که در مواد با ویسکوزیته پایین بیشتر مشاهده شده و باعث ایجاد حباب‌های ریز می‌شود.
سیستم گاززدایی (هوازدایی) دستگاه تزریق به طور مناسب کار نکرده و گاززدایی مختل شده است
در دستگاه‌هایی که سیستم اندازه‌گیری دقیق دارند معمولا گاززدایی در تانک ذخیره مواد انجام می‌شود. با این سیستم گاززدایی مواد مستقیما از تانک ذخیره به سرمیکس هد که اختلاط مواد در آن انجام می‌شود هدایت می‌شوند. اگر کارکرد سیستم گاززدایی دچار اختلال شود و یا آب بندی قطعات در سر نازل مختل شود، هوا به سیستم وارد شده و گاززدایی به درستی انجام نمی‌گردد.

راه حل‌های جلوگیری از ایجاد حباب‌های کوچک در زیره
-همه مواد اولیه شیمیایی تحت نیتروژن خشک نگهداری شوند.
-نگهداری مواد اولیه تحت نیتروژن خشک از جذب رطوبت هوا جلوگیری می‌کند. با این کار حتی از اکسید شدن برخی مواد شیمیایی که در تماس مستقیم با هوا هستند جلوگیری خواهد شد.

همه مواد اولیه، قبل و بعد از هم زدن گاززدایی شوند
گاززدایی (هوازدایی) از همه ترکیبات قبل و بعد از هم زدن باعث می‌شود تا هوای به دام افتاده در مواد و سیستم خارج شود. همچنین گاززدایی از مواد اولیه، آب موجود در مواد را از سیستم خارج می‌کند و از واکنش آب (H2O) با گروه‌های ایزوسیانات (NCO) که دی‌اکسید کربن (CO2) تولید می‌کند جلوگیری می‌نماید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید