قاچاق پوست آهو در پوشش مراکز تکثیر در اسارت

0
642
قاچاق پوست آهو در پوشش مراکز تکثیر در اسارت

اخبار صنعت چرم و کفش، افرادی سودجو به منظور تولید و فروش قاچاق پوست آهو اقدام به ایجاد مراکز پرورش و تکثیر در اسارت آهو کرده اند.

از دیر باز پوست حیوانات برای انسان‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته است. انسان‌های اولیه با شکار حیوانات به دنبال تهیه لباس و فرار از سرما بودند. اما امروزه برخی با اهداف تجاری اقدام به شکار حیوانات می‌کنند. از جمله انگیزه‌های شکار آهو، فروش پوست آن به منظور تهیه کیف، کفش، لباس، تزئینات و تهیه عطر است.

افرادی سودجو به منظور تولید و فروش قاچاق پوست آهو اقدام به ایجاد مراکز پرورش و تکثیر در اسارت آهو کرده اند.
 
 از دیر باز پوست حیوانات برای انسان‌ها اهمیت ویژه‌ای داشته است. انسان‌های اولیه با شکار حیوانات به دنبال تهیه لباس و فرار از سرما بودند. اما امروزه برخی با اهداف تجاری اقدام به شکار حیوانات می‌کنند. از جمله انگیزه های شکار آهو، فروش پوست آن به منظور تهیه کیف، کفش، لباس، تزئینات و تهیه عطر است.
 
آهو از دیر باز به دلیل ضمانت امام رضا (ع) برای نجات یک آهو، این حیوان نزد ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و ایرانیان،این گونه در معرض خطر را بسیار دوست دارند. در سال‌های گذشته با تصویب قوانین سفت و سخت در گمرکات و محیط زیست، شکار این گونه کمتر شده است. اما همچنان خرید و فروش آن آزادانه در حال انجام است.
 
شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شکار آهو جرم و تخلف است. چون جز گونه‌های حمایت شده است با متخلفین برخورد قانونی می‌شود. در شرایط کنونی با توجه به خشک سالی و کم آبی همکاران ما در سازمان محیط زیست در حال پایش این گونه‌ها هستند و تمام تلاش خود را میکنند تا از شکار گونه‌های حافظت شده جلوگیری کنند.
 
منتظمی در خصوص صدور پروانه شکار توسط سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق آمار، سال ۹۸ تعداد ۱۰۱ پروانه شکار صادر شده است که بخش اعظم آن به شکارچیان داخلی و بخش اندکی به شکارچیان خارجی تعلق گرفته است، که بخش اعظم مجوز‌های صادر شده در بخش خارجی مربوط به شکارچیان خارجی بوده است و در سال ۹۹ مجوزی در خصوص شکار صادر نشده است.
 
منتظمی در مورد شیوه صدور پروانه برای مسافران خارجی افزود: درخواست صدور مجوز برای شکارچیان خارجی توسط شرکت‌های گردشگری انجام می‌شود، بدین صورت که اگر مسافر‌های خارجی مشکل ورود به کشور را نداشته باشند پس از گذراندن سیر قانونی و صادر شدن روادید برای آن‌ها توسط شرکت‌های گردشگری درخواست پروانه‌ی شکار می‌شود.
 
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد خرید و فروش آزادانه پوست آهو در فضای مجازی گفت: طبق آمار این پوست‌ها در مراکز تکثیر در اسارت و شکار با پروانه بوده و تخلفی در کار نبوده و در صورت مشاهده برخورد جدی با متخلفان صورت میگیرد.
 
با شنیدن صحبت‌های مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ۲ سوال دیگر در ذهنمان مطرح شد. ۱- بیشترین کشفیات حیات وحش در طی ۲ سال گذشته مربوط به کدام گونه بوده است؟
۲ – چه تعداد از این کشفیات پوست آهو بوده است؟
 
برای گرفتن پاسخ سوالاتمان چند روزی با فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست سرهنگ جمشید محبت خانی تماس گرفتیم، اما او پاسخگو نبود.
 
برای بررسی بیشتر به سراغ یکی از فروشندگان پوست آهو رفتیم.

این فروشنده گفت: پوست آهو در اغلب مواقع یک کالای قاچاق محسوب می‌شود و چنانچه کسی یک قطعه پوست آهو بدون مجوز شکار، به همراه داشته باشد، محاکمه شده و به جریمه و گاه زندان محکوم می‌شود.
 
وی افزود: ما به زحمت و با قیمت بسیار بالا پوست آهو را به صورت غیر مستقیم از مزرعه‌ها و دامداری‌های پرورش آهو خریداری می‌کنیم. حمل این پوست‌ها تا مقصد، خود پروژه دشوار دیگری است، چون برای حمل مثلا ده قطعه پوست، ده مجوز لازم است! در حالیکه اغلب افراد با خرید پوست بز و حتی جانوران حرام گوشت و یا پوست‌های مصنوعی چینی به یک صدم قیمت، خیال خود را راحت می‌کنند و سختی و عذابی را هم تحمل نمی‌کنند! و به دروغ آن را به اسم پوست آهو ارائه می‌کنند.
 
این فروشنده پوست آهو اظهار کرد: دباغی و سمباده کاری پوست هم مرحله بعدی است، تکه پوستی به اندازه انگشت یک انسان، گاه فقط حدود نیم ساعت سمباده می‌خورد تا شبیه کاغذ شود و قابل نگارش شود.

منبع: شعار سال

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید