فروش یعنی چه؟

0
333
افشین شادی مهر مدیر مسئول مجله اخبار صنعت

سرمقاله

فروش یعنی چه؟

با سلام به خوانندگان عزیز و همراهان همیشگی مجله
این روزهای گرم تابستانی با اتفاقات زیادی همراه بوده است که مزید بر علت حالِ بد مردم شده و شاید مطرح کردن یکی از این اتفاقات خالی از لطف نباشد. افراد زیادی به این موضوع اعتقاد دارند و بسیاری هم ندارند ولی دور از واقعیت هم نیست؛ در علم آسترولوژی(اختر شناسی) بسته به اینکه جایگاه زمین نسبت به خورشید و ماه چگونه است اتفاقات خاصی برای افراد روی زمین رقم می‌خورد که باعث می‌شود حالات و روحیات خاصی پیدا کنند. به طور مثال شاید شنیده باشید که می‌گویند اوضاع قمر در عقرب است یعنی ماه در برج عقرب قرار گرفته و کارها به درستی پیش نمی‌رود و به قول معروف اوضاع به کام نیست.
این تحولات روی افکار و روحیات ما نیز اثر می‌گذارد و حتی به نوعی در خرد جمعی جامعه هم اثرگذار است به طوری که احساس می‌کنیم حال جمع‌مان بد است ولی نمی‌دانیم چرا.
ما در روانشناسی موضوعی داریم با عنوان پذیرش و آن یعنی وقتی نسبت به موضوعی آگاهی داشته باشیم آن موضوع یا مسئله نسبت به زمانی که در پذیرش آن موضوع نیستیم، راحت‌تر حل می‌شود. یعنی وقتی مسئله‌ای پیش می‌آید و ما در پذیرش آن هستیم راحت‌تر می‌توانیم آن را حل کنیم و وقتی بدانیم این شرایط بر جامعه حاکم است کمی آرام می‌شویم.
موضوع قابل توجه این است که ما خود نیز تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیریم و خودمان نیز این مشکل را داریم پس باید از خودمان شروع کنیم و بعد با این دید که یک مورد فراطبیعی در جامعه اتفاق افتاده است با افراد جامعه روبرو شویم.
بعنوان مثال اگر من یک فروشنده باشم و فکرم درگیر باشد چگونه می‌توانم در این شرایط روحی جنسم را به مشتری بفروشم؟ پس با آگاهی نسبت به این موضوع که مشتری که وارد سازمان می‌شود ممکن است با امواج و آلودگی‌هایی درگیر بوده باشد و اکنون احتیاج به یک آرامش روانی دارد، باید اول بتوانم خودم را آرام کنم و بعد او را در محیط آرام قرار دهم تا بتوانم کالای خود را خوب عرضه کنم. در سمیناری که داشتیم من سوالی از حاضران پرسیدم که فروش یعنی چه؟ فروش یعنی ارتباط یک انسان با انسانی دیگر برای تبادل یک ارزش.
پس وقتی مشتری به سازمان ما می‌آید اول باید ارتباط میان دو انسان برقرار شود پس باید به چشم یک انسان که ممکن است درگیر هر حالتی باشد به مشتری نگاه کنیم تا بتوانیم تبادل ارزش خود را انجام دهیم.
حال چرا ارزش؟ چون اگر ما به دید یک کالا یا یک شی به موضوع نگاه کنیم نمی‌توانیم آن رابطه خوب انسانی را بوجود آوریم؛ محصول ما یک ارزش است، یک فرهنگ است و در نهایت عشق است و وقتی به کالای خود مثل عشق یا فرهنگ نگاه کنیم خیلی قشنگ‌تر می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم.
به قول برایان تریسی «فروش پایان یک معامله نیست بلکه شروع یک تعامل است».


شاد و پيروز باشيد با ايده‌ها و انرژي مثبت
افشين شادي‌مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید