فروش کفش کاهش یافت

0
1082
فروش کفش کاهش یافت

شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی کشور سبب شده بازار کفش با رکود و افت تقاضا مواجه شود و این امر برخی تولیدی‌های این کالا را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مراکز و فروشگاه‌ها تعطیل شدند تا از ازدحام جمعیت و شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری شود. این موضوع باعث شد تا شرکت‌های تولیدی ضرر‌های زیادی را متحمل شوند. با گذر زمان اکثر مشاغل دوباره شروع به کار کردند، اما وضعیت برایشان مثل قبل نبود.

کرونا درآمد بسیاری از مردم در جامعه را کاهش داد و به همین دلیل، توان مردم برای خرید کالا تضعیف شد. یک نمونه از تولیدکنندگانی که ضرر زیادی را در این شرایط متحمل شدند، شرکت‌های تولیدی کفش بودند.

از نظر کارشناسان و تولیدکنندگان، تولیدی‌های کفش به دو دلیل زیان زیادی دیدند؛ دلیل اول اینکه، کفش جزو آن دسته از کالا‌هایی است که خرید حضوری آن بسیار عقلانی‌تر از خرید مجازی است. قالب بندی کفش‌ها با هم تفاوت دارند و امکان مرجوعی شدن کالا، در خرید آنلاین را بالا می‌برد. دلیل دوم اینکه، مردم با وجود مشکلات اقتصادی، دیگر مثل قبل از زمان شیوع کرونا، از خرید چند مدل کفش لذت نمی‌برند یا به عبارتی دیگر، به کفش به عنوان کالای تجملاتی نگاه نمی‌کنند و فقط برای رفع نیاز خود، خرید کفش را انجام می‌دهند.

سالیانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون جفت کفش در ایران تولید می‌شود

علیرضا جباری دبیر اتحادیه کفش اظهار کرد: آمار تولیدات کفش‌های ماشینی در این سال‌ها دقیق نیست و در واقع، تقریبی و شناور است. سالیانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون جفت کفش در ایران تولید می‌شود و حدود ۵۰۰ هزار نفر در زنجیره تامین مشغول به کار هستند.

دبیر اتحادیه کفش بیان کرد: از اواخر سال ۱۳۹۸ با شروع بیماری کرونا و مشکلات بی‌شمار اقتصادی کشور، صنعت کفش نیز مانند بسیاری از صنایع با اُفت چشمگیری مواجه شد و تعداد زیادی از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مجبور به تعطیلی و تعدادی هم مجبور به تعدیل نیروی کار شدند. هنوز آمار دقیقی از تولید کفش در سال جدید مشخص نشده، ولی قطعا نسبت به زمان گذشته اُفت محسوسی داشته است.

او ادامه داد: از یک طرف با بسته بودن مدارس و نبود مهمانی‌ها و مراسم عروسی و اوضاع بد اقتصادی، مصرف کفش به شدت از طرف مردم پایین آمده و از طرفی هم با تورم سرسام آور و گران شدن چند باره مواد اولیه از جمله مواد زیره کفش، (PU یا پلی یورتان) و مشتقات آن و جنس رویه کفش که چرم طبیعی، اشبالت، چرم مصنوعی، آستر و تکسون و بسیاری اقلام ریز و درشت که در تولید کفش نقش دارد، کفش نیز مانند اکثر اقلام با رشد بسیار زیاد قیمت مواجه شد. این عوامل و پایین آمدن مصرف، دست به دست هم داد تا تولید کننده، بنکدار و تک فروش در این پروسه، متحمل ضرر‌های فراوان شوند.

جباری ضمن بیان اینکه مالیات تولیدکننده و پخش کننده نیز طبق ضرائب مالیاتی افزایش داشته است، توضیح داد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا، هر ایرانی به طور متوسط بین ۲ تا ۳ جفت کفش در سال خریداری می‌کرد که امروزه قطعا این آمار کاهش پیدا کرده است. همچنین در تولید کفش، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از منابع وارداتی استفاده می‌شود و حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مابقی نیز از تولیدات داخلی است. امیدواریم با ریشه کن شدن این بیماری و مدیریت تخصصی مسئولین امر، در آینده از این بحران خارج شویم.

مالیات تولیدکنندگان بدون هیچگونه تخفیفی افزایش یافت

میثم گوهری مدیرعامل یک شرکت تولیدی کیف گفت: ما در واقع تولید کفش و کیف داشتیم اما در دوران کرونا به دلیل زیادتر بودن عرضه نسبت به تقاضا و انبار شدن اجناس، نتوانستیم به حد کافی فروش داشته باشیم؛ در نتیجه، حقوق کارگران تامین نشد و تولیدی کفش خود را منحل کردیم و در حال حاضر، فقط تولیدی کیف داریم.

او درباره وضعیت مالیات برای تولیدی‌ها در دوران کرونا توضیح داد: در سال اول مالیات گرفته شد و تخفیف مالیاتی نداشتیم. در سال دوم هم مالیات همانند قبل گرفته شد.

فضای مجازی به فروش کفش کمک کرد اما احتمال مرجوعی شدن کالا زیاد است

گوهری درباره فروش اینترنتی کیف و کفش گفت: اکثر فروش‌ها در اینترنت، به گونه‌ای است که تبلیغات انجام می‌شود و مردم پس از کسب اطمینان، برای خرید حضوری به محل فروش مراجعه می‌کنند. فضای مجازی کمک بزرگی به تولیدی‌ها و دیگر مشاغل کرده است. مردم دیگر زیاد در خیابان به دنبال مغازه یا تولیدی نمی‌گردند، بلکه می‌خواهند همه چیز به روز باشد. به همین دلیل، از اینترنت برای انتخاب فروشگاه مورد نظرشان اقدام می‌کنند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش در تهران بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا، لطمه زیادی به تولیدی ما وارد شده است. مردم هم از لحاظ مالی دیگر توان خریدن کفش جدید ندارند و هم اینکه از خانه زیاد بیرون نمی‌آیند که نیاز به کفش داشته باشند.

او ادامه داد: کارگران زیادی در تولیدی من کار می‌کردند، اما از زمان کرونا به سختی توانستم ۸ نفر از ۲۰ نفر آن‌ها را در تولیدی نگه دارم و حقوقشان را پرداخت کنم.

این تولیدکننده کفش ادامه داد: یکی از راه‌های نجات تولیدی ها، فضای مجازی است که می‌توان از آن فروش بهتری داشت. البته این شیوه فروش، یک مشکل هم دارد و آن هم این است که به دلیل متفاوت بودن قالب کفش‌ها، احتمال برگشتی آن پس از فروش مجازی زیاد است.

بر اساس این گزارش، کرونا ضربه سختی به تولیدی‌های کفش وارد کرده و بسیاری آن‌ها را تا مرز ورشکست شدن برده است. طبق گفته تولیدکنندگان، مالیات آن‌ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته که با آمدن دولت جدید، امید می‌رود مشکلات این بخش تا حدودی رفع شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید