عملکرد خوب ماشین‌سازی ام‌گروپ در سال رکود

0
1044
بهروز فرزام مدیر ماشین‌سازی شرکت ام‌گروپ

اخبار صنعت چرم و کفش – ماشین‌سازان جوان در حوزه ماشین‌آلات کفش به‌ویژه تولید ماشین‌آلات پی‌یو در کشور به خوبی قادر شده‌اند، جای خود را در میان ماشین‌سازان قدیمی‌تر پیدا کنند. بهروز فرزام مدیر ماشین‌سازی شرکت ام‌گروپ جزو همین جوانانی است که با تلاش فراوان قادر شده است به چنین جایگاهی دست پیدا کند.

عملکرد خوب ماشین‌سازی ام‌گروپ در سال ۱۳۹۹

گروه ماشین‌سازی ام‌گروپ با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی در سال‌جاری، اما توانسته است که عملکرد قابل قبولی در این سالی که همواره با رکودهای بسیار به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها دست به گریبان بوده است، داشته باشد. بهروز فرزام مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی ام‌گروپ در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش عنوان کرد: سال ۹۹ برای ما سال خوبی بود، به‌گونه‌ای که توانستیم ۷۲ دستگاه یک دانسیته و دو دانسیته و کاموایر  بسازیم. این در حالی بود که قیمت‌ها مدام در حال تغییر بود و  فشار بسیاری به ما وارد شد، اما ما تمام قراردادها‌ را با همان قیمتی که در قرارداد قید شده بود، به مشتری تحویل دادیم.

فرزام در ادامه با اشاره به این موضوع که قیمت‌ها از ابتدای سال تا کنون دو برابر و حتی  بیشتر از دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: هم اینک ما این طرف سال ۱۸  قرارداد نوشته‌ام که برخی از آنها را برج سوم و چهارم و یک سری را برای برج‌های هفتم و هشتم سال آینده پیش‌فروش کرده‌ایم و اگر در سال آينده قیمت‌ها تغییر کند ما با همان قیمت‌هایی که در قرارداد منعقد کرده‌ایم، کالا را تحویل آنها خواهیم داد.

وی با تاکید بر این موضوع که در پیش‌فروش‌ها نیز قیمت‌های ما ثابت هستند، عنوان کرد: تمام قیمت‌های ما ثابت است. این روند به نوعی کمک به مشتری به‌شمار می‌رود.

این سازنده ماشین‌آلات کفش‌ با تاکید بر این موضوع که مهم این است که با علاقه کار کرد، گفت: باید هدف داشته باشید و بدانید که چیکار می‌کنید، زمانی که ندانید چیکار می‌کنید جای پیشرفت برای شما باقی نمی‌ماند. باید با شوق و علاقه کار کرد و کاری که می‌سازید همواره باید بهتر از قبل باشد.

برنامه‌های سال ۱۴۰۰ یک ماشین‌ساز جوان

بهروز فرزام در پاسخ به این پرسش که برای سال ۱۴۰۰ چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: ما تمام دستگاه‌های صنعت کفش در زمینه پی‌یو را ساخته‌ایم، فقط یک روتاری باقی مانده است که اگر آن را هم بسازیم مجموعه ماشین‌آلات ساخت ما کامل خواهد بود که احتمالا برج سوم یا چهارم سال آینده آماده می‌شود.  

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت یک دستگاه روتاری چه مدت زمان می‌برد، عنوان کرد: ما می‌توانیم ماهی یک دستگاه روتاری بسازیم. اما اگر قرار باشد سالی یکبار بسازیم دیگر جوابگو تولید نخواهد بود و به‌صرفه نیست.

فرزام در ادامه یادآور شد: در نمایشگاه امپکس از کشورهایی همچون ترکیه، ونزوئلا، کابل، سوریه و عراق به ما مراجعه کرده و از ما دستگاه روتاری می‌خواستند. چون سیستم کشورهای دیگر با ما فرق می‌کند و بیشتر به‌دنبال دستگاه اتوماتیک هستند که به راحتی و توسط یک نفر بتوان با آن کار کرد. از این رو تصمیم گرفتیم که حتما دستگاه روتاری را بسازیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با ساخت دستگاه روتاری سایر قراردادهای شما کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده سایر قراردادهای ما کمتر نمی‌شود، یک سوله ۲ هزار متری در شهرک صنعتی نصیرآباد برای ساخت کاموایر و روتاری و… در نظر گرفته‌ایم. روتاری برای صادرات عالی است، البته در ایران هم حدود ۱۴ تا ۱۵ نفر درباره ساخت دستگاه روتاری با ما صحبت کرده‌اند.

این ماشین‌ساز پی‌یو در ادامه خاطرنشان کرد: من دستگاه‌های خود را بدون نقص می‌سازیم و خدمات پس از فروش داریم. این دستگاه روتاری که می‌سازم، استهلاک و تزریق آن با سایر دستگاه‌های روتاری متفاوت است. سیستم گرمایش آن همانند کاموایر بوده و با افزایش هزینه اندکی اتومات می‌شود. برای تزریق، سیستم ویبریشن و تحرک قالب دارد. خودش اسپری می‌زند و خودش هم خشک می‌کند. دستگاه‌اش نیز جمع و جور است که در هر کارخانه‌ای جا می‌شود.

فرزام همچنین درباره قیمت آن نیز عنوان کرد: قیمت آن ممکن است که سال بعد گران‌تر شود. با چند کارخانه‌دار مذاکره شده که  از دم قسط و بدون پرداخت پول اولیه به آنها این دستگاه‌ها را بدهیم. اگر نپسندیدند می‌توانند آن را برگردانند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت‌های شما ارزان‌تر است، عنوان کرد: چندان هم ارزان نیست. زمانی که فروش افت پیدا می‌کند، ما مجبور می‌شویم که کمی قیمت را پایین بیاوریم که مردم سفارش بگیرند، به همین دلیل رقابت همیشه وجود دارد. زمانی که رقابت باشد مشتری نیز وجود دارد، اما زمانی که رقابت نباشد، سود را تولیدکننده نمی‌برد. رقابت سبب پیشرفت شده و سبب می‌شود دستگاه‌های جدید بیاوریم و فناوری را ارتقا بدهیم.

این سازنده ماشین‌آلات پی‌یو در پاسخ به این پرسش که آیا با قیمت‌های پایین‌تر به سوددهی لازم می‌رسید، عنوان کرد: بدون شک سوددهی دارد. ما به هیچ عنوان از کیفیت خود نمی‌کاهیم و دستگاه‌های من همه یک شکل است و جنس ضعیف هم نداریم و تنها به سود کمتر قانع هستیم و این نیز به نفع مشتری است. ما روی دست کسی نمی‌زنم. من برای دستگاه خود قیمت تعیین می‌کنم، همان‌گونه که دیگران هم حق دارند این کار را انجام بدهند. ما هر جا دستگاه فروخته‌ام، پشت‌سر آن مشتری آمده است. در حالی که مشتری عِرقی به کسی ندارد، اگر دستگاه اصولی باشد، دوباره مشتری آن خواهد شد.

فرزام در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از مشتری‌ها عنوان می‌کنند که زمانی که ما کار خود را آغاز کرده‌ایم، آموزشگاه‌ها زیاد شده است. تعمیرات را بیشتر کارخانه‌دارها یاد گرفته‌اند و خود تعمیرات بیشتر در کارخانجات انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه امپکس چه تاثیراتی بر کار شما به همراه داشته است، عنوان کرد:‌ بازدیدکنندگان ما هم در امپکس و هم در قم بسیار زیاد بودند. ما را می‌شناسند و بازخورد خوبی از نمایشگاه داشتیم و یکی از پربازدیدترین نمایشگاه بودیم. قرار است سال آینده دو برابر امسال فضا داشته باشیم، چراکه قرار است هم دستگاه روتاری و هم سه دستگاه دیگر را سال آینده به نمایشگاه ببریم. کشورهای دیگر دستگاه‌های مختلف را در نمایشگاه‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهند. در کشور ترکیه دستگاه‌های مختلف است، اما در ایران دستگاه‌های چندانی وجود ندارد.

مدیر شرکت ماشین‌سازی ام‌گروپ در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه کاموایر به مدت یک ماهه آماده می‌شود و ما نیز آن را آماده کرده‌ایم. کاموایر از ۴۰۰ میلیون تا ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد و به دلیل قطعاتی که مورد استفاده قرار گرفته است، گران است. بستگی به قطعاتی که در این دستگاه به کار گرفته می‌شود، قیمت آن متفاوت خواهد بود.

سخن آخر

فرزام در پایان عنوان کرد:‌ معمولا در کل دنیا رقابت روی کیفیت کالا است نه روی قیمت آن، اما در ایران رقابت روی قیمت است. ما کالای خوب با قیمت مناسب تولید می‌کنیم و یعنی به معنای رقابت است. ما قصد داریم که این ماشین‌سازی را تبدیل به کشور چین کنیم. البته در خط تولید خود کالای باکیفیت تولید خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید