ظهور خلاقیت در نمایشگاه آی مد

0
1317

شصت و دومین نمایشگاه بین‌المللی آی مد از 10 الی 13 مهر در مرکز نمایشگاهی CNR استانبول برگزار شد. مجله اخبار صنعت چرم و کفش به عنوان تنها غرفه‌دار ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. در زمان برگزاری نمایشگاه آی مد طبق روال معمول با تعدادی از بازدیدکنندگان به گفتگو نشستیم و نظرات آنان را درباره نمایشگاه جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

مدل‌ها و رنگ‌های متنوع

حسن‌جانی یکی از تولیدکنندگان کفش ماشینی که برای اولین بار از نمایشگاه بازدید کرده است می‌گوید: در نمایشگاه هم کفش‌های دست‌دوز و هم کفش‌های تزریقی به نمایش درآمده بودند که هم چرمی بودند و هم غیرچرمی. به جرات می‌توانم بگویم که چهل درصد غرفه‌ها کفش‌های تزریقی داشتند.

رنگ‌بندی‌ها و مدل‌های متنوعی که در نمایشگاه ارائه شده بود بسیار جذاب بود. بیشتر کارهای مردانه را پیگیری کردم که از رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، کرم و سورمه‌ای استفاده شده بود ولی کاری که با مدل و طرح و یراق‌آلات انجام داده بودند بسیار چشمگیر بود در حقیقت مدل‌های رویه خیلی عالی بود.

زیره‌ها هم از تنوع و کیفیت بالایی برخوردار بودند که قابل مقایسه با ایران نیست و مشخص است که ارتباط بیشتری با اروپا دارند و توانسته‌اند از مدل‌های بیشتر و مواد اولیه با کیفیت‌تری استفاده کنند.

من برای بار اول است که از نمایشگاه آی مد بازدید کرده‌ام و تجربه بسیار خوبی بود. برای دوره بعد هم حتما از نمایشگاه بازدید خواهم کرد. باور نمی‌کردم که نمایشگاه اینقدر تاثیرگذار باشد چون باعث می‌شود دید تولیدکننده نسبت به کار، مدل و رقبا بازتر شود ما در ترکیه رقبای قدرتمندی داریم چه خود ترکیه‌ای‌ها و چه سوریه‌ای‌هایی که در ترکیه مستقر هستند و به تولید کفش روی آورده اند.

غرفه مجله اخبار صنعت چرم و کفش
افشین شادی مهر، مدیر مسئول اخبار صنعت چرم و کفش – علی اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش ماشینی

کاهش فروش در اروپا

یکی دیگر از دوستانمان که 26 سال است کارخانه تولیدی کفش در رومانی دارد یاسر است که در نمایشگاه گاردا هم گفت و گویی با وی داشتیم. یاسر در مورد نمایشگاه آی‌مد می‌گوید: در اینجا هم همان رویه ایتالیا را دنبال می‌کنند. بیشتر کفش‌ها اسپرت است و برای سال آینده رنگ خردلی پسند روز خواهد بود. از رنگهای فسفری نیز زیاد استفاده کر‌ده‌اند. متاسفانه میزان کفش چرمی نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است اینجا هم چرم کم مصرف می‌کنند البته کفش‌های کلاسیک همچنان چرم هستند ولی کفش‌هایی که حالت اسپرت دارند برای نمای بیشتر از چرم مصنوعی استفاده می‌کنند.

زیره‌ها بیشتر پلی‌یورتان، نئولایت و ترمو هستند و زیره‌های شفاف هم پسند روز است. قیمت کفش‌های اسپرت از 26 دلار تا 35 دلار است که بسیار قیمت خوبی است. مدل‌ها بیشتر همان مدل‌های قدیمی هستند با زیره‌های جدید و جنس‌های مختلف. در کل من از این نمایشگاه زیاد راضی نبودم البته در نمایشگاه گاردا و میکام هم اوضاع به همین روال بود. یک افت اقتصادی در دنیا به وجود آمده و در حال حاضر تولید خیلی بیشتر از مصرف شده است. در اروپا هم فروش افت کرده به خصوص کفش‌های مجلسی چرا که مردم بیشتر به دنبال کفش‌های راحت می‌گردند تا کفش‌های فانتزی و مجلسی. در آخر هم برای همه هموطنانم آروزی سلامتی و موفقیت دارم.

نمونه ای از کفش های عرضه شده در نمایشگاه آی مد

متقاضی بیشتر برای کفش‌های اسپرت

علیرضا هدایت‌پور نیز یکی دیگر از بازدیدکنندگان بود. وی سال‌ها در خیابان ونک فروشنده کفش بوده است و اکنون در استانبول زندگی می‌کند. هدایت‌پور در مورد نمایشگاه آی مد می‌گوید: برای آن دسته از عزیزانی که نتوانستند از نمایشگاه بازدید کنند بسیار متاسفم چرا که فکر می‌کنم دیدن مدل‌های جدید و فعالیت رقبا به انسان انگیزه می‌دهد. نمایشگاه بسیار عالی بود و فکر می‌کنم برای سال آینده رنگ بنفش رنگ قالب باشد. من بیشتر از کفش‌های چرمی بازدید کردم که مدل‌های بسیار متنوعی داشتند.

مدل‌های زیره و پاشنه بسیار عالی بودند و قیمت‌هایشان نسبت به گذشته افزایش چندانی پیدا نکرده است ولی چون ارزش پول ما کم شده به نظر قیمت‌ها گران می‌آید مثلا همان کفشی که ده سال 22 دلار می‌خریدیم الان نهایت 25 دلار است.

تعداد کفش‌های اسپرت افزایش پیدا کرده چون متقاضی بیشتری دارد و مردم به خاطر مشغله کاری که دارند بیشتر از این کفش‌ها به جای کفش‌های مجلسی و پاشنه‌دار استفاده می‌کنند.

برای تمام ایرانیان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم هرجا که هستند پیروز باشند چون مردم ما بسیار فهیم و زحمتکش هستند. در زمینه کفش بسیار حرفه‌ای تر از ترک‌ها هستند و تکنیک بالایی در تولید کفش دارند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید