۷۰ درصد صنف سراجان در اختیار اتباع افغانستان

0
860
۷۰ درصد از فعاليت صنف سراجان در اختیار اتباع افغانستان

رئيس اتحاديه سراجان تهران در تبعات حضور اتباع افغانستانی در صنف سراجان بيان داشت: در حال حاضر حدود يک هزار اتباع افغانستانی بالغ بر ۷۰ درصد از فعاليت اين صنف را در اختيار خود گرفته اند و برخي از آنها کارخانه چرم مصنوعی را مال خود کرده اند! که همين امر باعث شده بسياری از همکاران هم وطن با مشکل بيکاري مواجه شوند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از اتاق اصناف تهران، سيد محمود موسوی، رئيس اتحاديه سراجان تهران گفت: در ابتدا اتباع افغانستانی به عنوان کارگر وارد اين صنف شده‌اند؛ اما رفته رفته به توليدکننده، فروشنده مواد اوليه و در حال حاضر برخی نيز بنکدار و صادرکننده شده اند و همچنان از آنها حمايت مي شود. اين امر به نفع کشور نيست؛ زيرا حواله ها ارزی آنها نامعلوم است.

وي افزود: بيشتر اتباع افغانستاني هيچ گونه مدارک شناسايی نداشته و بر عملکرد آنها نظارت نمي شود. برخي از آنها نيز اقامت پنج ساله داشته و پروانه کار در صنف سراجي دريافت کرده اند؛ اما هيچ گونه ارتباطي با صنف سراجان ندارند.

رئيس اتحاديه سراجان تهران در خصوص اقدامات انجام گرفته براي رفع اين چالش بيان داشت: طي جلسهاي که با حضور افراد ذيربط در وزارت کار برگزار شد، مصوب شد، اتباع افغانستاني به هيچ عنوان در صنف سراجان حق کارگري، توليدي، بنکداري و خام فروشي ندارند. زيرا از نيروهاي افغانستاني تنها بايد در مشاغل سخت استفاده شود؛ با توجه به اين موضوع متاسفانه باز شاهد صدور مجوز فعاليت براي اتباع افغانستاني هستيم. خوشبختانه پليس امنيت و نيروي انتظامي در اين راه کمکهاي بسياري کردند تا هيچ گونه مجوزي صادر نشود. از همين رسانه از تمامي نمايندگان محترم مجلس درخواست مي شود طي بازديد ميداني از بازار توليد کيف و چمدان، از نزديک شاهد حضور حداکثري افغانستاني ها باشند.

وي تصريح کرد: قطعا با اعمال قانون در برخورد با نيروهاي کارگري افغانستاني در صنف سراجان به طور قانوني نيروهاي افغانستاني حق کار کردن در صنف سراجان نخواهند داشت و همين امر باعث خواهد شد تا نيروهاي کارگري ايراني بتوانند بر سرکار خود برگشته و ايجاد اشتغال کنند. متاسفانه بازهم تاکيد مي کنم حضور نيروي هاي افغانستاني باعث بيکاري کارگران ايراني شده است.

موسوي تاکيد کرد: از دولت محترم و مجلس شواري اسلامي درخواست داريم تا حضور نيروهاي افغانستاني براي کليه مشاغل را ساماندهي کنند. از تمام رسانه ها براي حمايت از توليد و کارگران تشکر مي کنم.

وي در خصوص پتانسيل رقابت کالاهاي توليد داخل (کيف چمدان) با کالا هاي خارجي بيان داشت: ۱۰۰درصد، خوشبختانه کالاهاي داخلي کيفيت بالايي داشته و قابليت رقابت را با کالاهاي خارجي دارند. در حال حاضر توليدات داخل به کشورهاي عراق، ارمنستان و عمان صادر ميشود.

موسوي با اشاره به تاثير شيوع بيماري کرونا بر فعاليت سراجان گفت: بيماري کرونا به صنف سراجان خسارتي بزرگي وارد کرد؛ از سوي مدارس تعطيل شد. از سوي ديگر دولت اعلام کرد قرار است مدارس بازگشايي شود؛ اما مدارس همچنان تعطيل ماند و کالاهاي توليدکنندگان در انبارها دپو شد و اين امر ورشکستي و مشکلات بسياري براي توليدکنندگان به همراه داشت.

وي با ابراز تاسف از فقدان حمايت دولت از صنف متبوع خود در ايام شيوع کرونا افزود: با وجود اينکه در زمان شيوع بيماري کرونا، مدارس، عروسي، حج، مسافرت و مجالس مهماني برگزار نشد؛ اما متاسفانه دولت هيچ گونه حمايتي از صنف سراجان نکرده است. اين امر باعث شد درصد بالايي از شاغلان اين صنف ورشکست شده و با مشکلات بسياري مواجه شوند و در نتيجه بسياري از توليدکنندگان به شغل هايي همچون پيک موتوري و دست فروشي روي بياورد. موسوي تصريح کرد: متاسفانه در اين بين مشکلات ناشي از مراکز و سازمان هاي دولتي در صنف سراجان وجود دارد به طور مثال بيمه تحت هر شرايطي نسبت به دريافت حق بيمه کارگران بدون اغماض رفتار مي کند و همين طور مشکلات مالياتي نيز مزيد بر علت شده است. وقتي ما توليد به معناي واقعي نداشته ايم و محصولات به دليل کرونا در انبار دپو شده و توليدکنندگان با مشکل اقتصادي و عدم نقدينگي، ورشکستگي و يا بيکار شده اند، هيچ گونه اغماضي از سوي سازمان مالياتي و ارداه بيمه نمي شود.

رئيس اتحاديه سراجان تهران در خصوص اين اتحاديه گفت: اتحاديه سراجان شامل توليدکنندگان چمدان، کيف زنانه، ساک، کوله مدارس، کمربند، کيف پول بند ساعت مي شود که ۲۲۰۰ عضو جواز دار در اتحاديه استان تهران عضو هستند؛ البته ۲ هزار عضو غير مجوزدار نيز در اين صنف فعاليت مي کنند. ساليانه ۱۰۰ هزار چمدان، ۶۰ هزار ساک توليد مي شود که اين ميزان نياز داخل را برطرف مي کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید