کرونا صنعت کفش فلسطین را احیا کرد

0
868
کرونا صنعت کفش فلسطین را احیا کرد

در میان مردم فلسطین ضرب المثلی رواج دارد که می گوید: هر مصیبتی، فوایدی نیز دارد. مصداق بارز این ضرب المثل شیوع کرونا و اتفاقاتی است که در پی آن برای صنعت کفش فلسطین رخ داده است. در واقع که ویروس کرونا صنعت کفش فلسطین را احیا کرد.

با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت واردات کالاهای چینی از جمله کفش به فلسطین، صنعتگران استان الخلیل به فکر احیای این صنعت قدیمی افتاده تا نیاز بازار را تامین کنند. از این رو کارگاه های کوچک تولید کفش، بار دیگر کار خود را آغاز کردند.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، صنعت کفش در استان الخلیل فلسطین اشغالی، در مقایسه با سایر صنایع یکی از مهم ترین محورهای اقتصادی فلسطین محسوب می شود، تا جایی که کفش «خلیلی» به نمادی از کیفیت بالا در صنعت کفش این کشور تبدیل شده است.

بر اساس داده های اداره مرکزی آمار فلسطین، در سال 2016 بیش 37 هزار و 500 نفر در 11 هزار و60 تولید کفش در کرانه باختری رود اردن فعالیت می کردند. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی این موسسه در حال حاضر حدود 120 تولیدکننده رسمی و 160 تولیدکننده غیررسمی کفش در این منطقه فعالیت می کنند. ظرفیت تولید آنها حدود 20 درصد از نیاز کشور است که در مقایسه با واردات 20 میلیون جفت کفش از چین نشان دهنده تسلط محصولات چینی در بازار کفش الخلیل است.

یکی از چالش های مهم پیش روی فعالان صنعت کفش در فلسطین محدودیت هایی است که از سوی رژیم صهیونیستی برای واردات چرم از غزه به استان الخلیل اعمال می شود. در نتیجه در شرایطی که  این امکان برای تولیدکنندگان کفش در استان الخلیل ایجاد شده  تا صنعت کفش را در این استان احیا کنند، عدم تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید کفش یکی از دغدغه های فعالان این صنف است.

در سال 2013 وزارت اقتصاد فلسطین بر اساس سند توسعه صنعت چرم و کفش، نخستین علامت تجاری را با نام «ساخت الخلیل» برای کفش های تولید شده در استان الخلیل صادر کرد و در همان سال با همکاری بخش خصوصی و حمایت مالی آژانس فرانسه، صنعت کفش به عنوان یکی از 5 بخش اصلی صنعت در این استان معرفی شد.

در ادامه و در سال 2015 نیز 9 تولیدکننده کفش در الخلیل در نمایشگاه بین المللی کفش در دوسلدولف آلمان حضور پیدا کردند و تولیدات خود را به نمایش گذاشتند. هرچند که پیش از این، کفش های الخلیل به برخی از کشورهای اروپایی صادر می شد و محبوبیت خاصی در کشورهای اروپایی داشت.

داده های آماری اداره مرکزی آمارفلسطین همچنین گویای آن است که با افزایش میزان واردات کفش های چینی به فلسطین اکثر کارخانه ها و کارگاه های ساخت کفش در استان الخلیل تعطیل یا نیمه تعطیل و بیش از 85 درصد از کارگرانی که در این کارگاه ها مشغول به کار بودند، اخراج شدند.

صنعتگران صنعت کفش در الخلیل معتقدند که تجار و مغازه داران برای دستیابی به سود بالا ترجیح می دهند کفش های چینی ارزان قیمت و بی کیفیت را به جای کفش های تولید الخلیل را عرضه کنند. کفش های ساخته شده در  الخلیل به طور متوسط 40 دلار و کفش های چینی 9 دلار به فروش می رسد به همین دلیل سود حاصل از فروش کفش چینی برای فروشنده بیشتر است.

اما به گفته صنعتگران کفش در الخلیل با شیوع کرونا و ممنوعیت واردات کالا از چین درهای کارگاه های تولید کفش بار دیگر گشوده شد و فعالان صنعت کفش امیدوارند که با حمایت وزارت اقتصاد این کشور، تولید کفش در این منطقه رشد داشته باشد.

واردات سالانه 18 میلیون جفت کفش از چین

واردات سالانه 18 میلیون جفت کفش از چین

حسام الزغل ، رئیس اتحادیه صنایع چرم در استان الخلیل گفته است که صنعت کفش  الخلیل یکی از بخش های آینده دار فلسطین است که توانایی زیادی برای رقابت در بازارهای جهانی دارد. چرا وضعیت بازار  نشان می دهد که توقف واردات کفش چینی منجر به بهبود اقتصاد فلسطین ، افزایش نیروی انسانی و افزایش حجم سرمایه گذاری در این صنعت شده است

به گفته الزغل سالانه 18 میلیون جفت کفش از چندین کشور از جمله چین وارد فلسطین می شود این  در حالی است که  تولید داخلی سالانه حدود 4 میلیون و 500 هزار جفت کفش است. بنابراین متوقف کردن واردات از چین و برخی از کشورهای اروپایی باعث ارتقا صنعت کفش و چرم در الخلیل می شود.

منبع:hafryat

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید