صنعت چرم سودان؛ ثروتی که هدر می‌رود

0
275
صنعت چرم سودان؛ ثروتی که هدر می‌رود

هرساله و همزمان با عید قربان، ۱.۵ میلیون قطعه پوست خام در صنعت چرم سودان به دست می‌آید، اما نبود امکانات این ثروت را هدر می‌دهد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، عید قربان در کشورهای مسلمان تنها محدود به ذبح گوسفند و اطعام فقرا نیست، بلکه همزمان با فرارسیدن عید قربان،‌ بسیاری از صنایع دیگر از جمله صنعت چرم رونق پیدا می‌کند.

فعالان صنعت چرم هر ساله در انتظار فرارسیدن عید قربان هستند تا جان تازه‌ای به فعالیت‌های خود ببخشند و رکود یکساله را جبران کنند.

با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان‌نشین، هر ساله و پس از پایان عید قربان مقادیر قابل توجهی پوست به دباغخانه‌ها فروخته می‌شود اما در کشور سودان به دلیل نبود دباغخانه‌های مجهز و نبود امکانات لازم، هر ساله بخش زیادی از پوست‌ حیوانات ذبح شده به هدر می‌رود.

 امسال و همزمان با عید قربان، دولت سودان جمع‌آوری ۵۰ هزار قطعه پوست از پایتخت این کشور، خارطوم را هدف‌گذاری کرد.

طبق گفته دبیر کل شورای عالی محیط زیست خارطوم، میزان پوست حاصل از ذبح گوسفند در عید قربان در خارطوم بیش از ۱.۵ میلیون قطعه به ارزش ۱۵۰ میلیون ‌دلار برآورد شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود در سودان دباغخانه‌های مجهزی وجود ندارد که بتوانند مقادیر بالای پوست را دباغی کنند یا چرم را برای مدت بیش از ۳ سال در انبارهای بزرگ نگهداری کنند.

کارشناسان صنعت چرم در سودان می‌گویند: وضعیت صنعت دباغی چرم امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود بازار و کاهش بازار جهانی چرم خوب نیست.

 سال گذشته و پس از پایان مراسم عید قربان،‌ پوست حیوانات قربانی در سودان جمع‌آوری نشد و در نتیجه موجب نابودی و هدررفت پوست خام شد

طبق آمار ارائه شده از سوی شبکه الجزیره‌نت، تعداد دباغخانه‌های سودان ۲۰ مورد بیشتر نیست، که بیشتر آنها نیز بسیار قدیمی و فرسوده است.

امسال نیز به دلیل شیوع کرونا و بارش باران در این کشور در روزهای عید قربان که مانع حمل و نقل پوست از محله‌ها و روستاها شده بود،  مقادیر بسیار زیادی از پوست‌ها هدر رفت

یکی از اعضای بخش چرم و کفش سودان می‌گوید: سودان به عنوان پنجمین کشور در تولید چرم رتبه بندی می‌شود، اما با این وجود، صنایع چرمی نهایی ندارد که بتواند با تولید کفش، کیف و سایر محصولات ارزش افزوده ایجاد کند.

بیشتر پوست تولید شده در سودان  خارجیانی از سوریه ، لبنان ، ترکیه و چین با قیمت‌های بسیار ناچیزی خریداری می‌شود.

منبع: aljazeera

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید