شرگت گلزار؛ ارائه‌دهنده طرح‌های نو در صنعت کفش

0
690
محمد حاجی براتی، مدیر شرکت گلزار

چندی پیش در نمایشگاه کفش قم بود که شاهد حضور جوانی محلاتی بودیم که با شور و شوق محصول نویی را به صنعت کفش و صنعتگران آن عرضه می‌کرد. آن هم محصولی که اخیرا در یک نمایشگاه خارجی دیده بودم و به نوعی کل نمایشگاه بر محور آن محصول بود. این محصول نوعی پارچه است که در رویه کفش لمینت می‌شود و با طرح و نگارهای متنوعی که دارد جلب توجه می‌کند. این جوان یکی از اعضای خانواده حاجی براتی است که با داشتن سابقه‌ای طولانی در صنعت نساجی، حال گذری به صنعت کفش زده‌اند و نوآوری خود را به این صنعت عرضه کرده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با محمد حاجی براتی و دو فرزند ایشان است.

شروع فعالیت پدر خانواده در صنعت نساجی
از سال 1359 کارم را از بافت تریکو شروع کردم. در آن زمان 18 سال داشتم و درواقع به واسطه چند تن از دوستانم وارد این حرفه شدم و کار را از صفر در شهر محلات شروع کردم. بعد از خدمت سربازی در سال 1363 با خرید یک دستگاه کوچک دستی کار را به تنهایی و به صورت مستقل ادامه دادم. بعد از آن به صورت داوطلب به جبهه رفتم و پس از چند سال وقتی برگشتم برای ادامه کار یک شریک برای کارم گرفتم و به این ترتیب قوی‌تر کار را شروع کردیم. سال 1372 با شرکای دیگر کار جدیدی را آغاز کردیم و در سال 1376 شرکت گلزار را به ثبت رساندیم. در حال حاضر نیز با 36 سال سابقه فعالیت در صنعت نساجی به همراه دو فرزندم در این مسیر ادامه می‌دهیم.

ورود رسمی به صنعت کفش از 4سال قبل
کار ما به چند بخش تقسیم می‌شود. تریکو را در سال 1377 تمام کردیم و به عبارتی از دنیای بافت تریکو کناره‌گیری و وارد صنعت پارچه شدیم. جالب است بدانید ما از ابتدای ورودمان به کار تریکو، فانتزی کار بودیم و کارهای ساده تولید نمی‌کردیم به همین دلیل قیمت کارهای‌مان در بازار بالاتر از تولیدات همکاران‌مان بود. از سوی دیگر با توجه به نوآوری‌هایی که در دستگاه ایجاد کردیم و علاقمندی که به کار کفش داشتیم وارد این صنعت نیز شدیم. الان چهارسال است که یک نوع پارچه مخصوص را به صورت انبوه تولید می‌کنیم. در واقع پشت این پارچه لمینت می‌شود و در رویه کفش استفاده می‌شود و به اسم TG نیز شناخته شده است. از نکات قابل توجه در خصوص پارچه‌های تولیدی گلزار این است که طی دوسال گذشته محصولات تولیدشده توسط این پارچه‌ها جزو پرفروش‌ترین کفش‌ها در ایران بوده است که توسط تولیدکننده‌های مختلف تولید می‌شود. درواقع ما پارچه را از صنعت دیگری به صنعت کفش آوردیم، چرا که ما معتقدیم همیشه باید به دنبال بازار جدید باشیم وگرنه محکوم به شکست هستیم. به عبارت دیگر اگر نتیجه‌ای از کارمان می‌گیریم به دلیل عشق به این کار و سختی‌هایی که برای آن می‌کشیم است.

نوآوری و متفاوت بودن؛ خصیصه بارز کار ما است
با فعالان صنعت کفش از سال‌ها پیش ارتباط داشتیم و با یکی از این عزیزان شروع به کار کردیم و به این طریق این پارچه در رویه کفش مورد استفاده قرار گرفت. البته یکی از کارهای برجسته‌ای که ما انجام می‌دهیم این است که کارمان متفاوت باشد یعنی کمترکسی حاضراست چنین ریسکی کند و به جای انجام یک کار روتین به انجام کارهای متفاوت و هزینه بر بپردازد.
ما این پارچه را ابتدا در رنگ مشکی و پس از آن در رنگ‌های مختلف تولید کردیم و در حال حاضر روزانه حداقل 20هزار جفت کفش با این پارچه در مارک‌های مختلف تولید می‌شود.
علاوه بر آن یک نوع پارچه دیگر نیز داریم که وارد سومین سال تولید می‌شود. این پارچه اسپیسر است و به صورت شابلنی طرحدار تولید می‌شود؛ یعنی هر قسمت از کفش با یک طرح و نگار خاص خودش کار می‌شود که درواقع الگو گرفته از ذهن و ایده مشترک‌مان با کفاش است.

ارائه محصولات متنوع در صنعت کفش
کارهای مختلفی برای صنعت کفش تولید کرده‌ایم چرا که بر خلاف گذشته که کفش با چرم درست می‌شد، امروز پارچه‌های بافت و اسپورت مد شده است که بسیار متنوع است. به عبارت دیگر به دلیل تنوع پذیر بودن انسانها است که مد به این سمت در حال تغییر است چون در چرم تنوع تا حدودی جواب می‌دهد اما همانطور که می‌دانید صنعت نساجی بزرگترین صنعت دنیا است و پیچیدگی و تنوع بسیار بالایی دارد. با این وجود ما در حال افزایش ظرفیت و توان تولیدمان هستیم و تا شش ماه آینده کارخانه جدیدمان را افتتاح خواهیم کرد که قابلیت‌های بالایی دارد. علاوه بر اینکه تنوع محصولات‌مان بسیار بالا است، در بحث نوآوری نیز توانایی بالایی داریم و تمام ماشین آلات‌مان نیز آلمانی است. از نخ‌های خارجی و داخلی استفاده می‌کنیم البته در صنعت کفش، 40 درصد نخ مورد استفاده محصول کشور کره جنوبی است چون کیفیت مورد نظر ما را دارد.

شرگت گلزار؛ ارائه‌دهنده طرح‌های نو در صنعت کفش
محمد حاجی براتی، مدیریت شرکت گلزار در کنار پسرش

سابقه حضور پارچه اسپیسر در صنعت کفش ایران
پارچه‌های اسپیسری که ما تولید می‌کنیم به صورت طرح‌دار است اما سال‌های سال به صورت ساده در ایران تولید می‌شد و کفاشان در گذشته این پارچه را با وزن سبک خریداری می‌کردند و پشتش را لمینت می کردند. باید بدانید که بحث اسپیسر این است که باید تبادل هوا به خوبی انجام شود و برای فصل بهار و تابستان کارایی زیادی داشته باشد اما کفاشان با لمینتی که انجام می‌دادند جلوی گردش هوا را می‌گرفتند. به همین دلیل ما برای تولید پارچه‌های خانواده اسپیسر دو کار انجام دادیم؛ یکی بحث سنگین بودن پارچه بود که وزن پارچه را بالا بردیم و در مرحله دوم که بسیار هم مهم است بحث طرحدار کردن پارچه است که به صورت شابلونی انجام داده می‌شود. به این معنا که هر جای کفش یک طرح و نگار خاص دارد. البته ایده این کار هفت سال پیش به ذهنمان رسید اما وقتی آن را نزد بزرگان کفش بردیم از آن استقبال نکردند. به همین دلیل صبر کردیم تا اینکه امروز در حال جا افتادن و فراگیر شدن در صنعت کفش است.
جالب است بدانید که در تولید پارچه پوشاک نیز مدت زمانی را صبر می‌کنیم تا بازار به ما برسد؛ یعنی از بازار ایران معمولا جلوتر هستیم که عمدتا به دلیل ذوق و علاقه‌ای است که از اوایل کار داشتیم و همیشه می‌خواستیم در بازار متفاوت ظاهر شویم. به عبارت ساده‌تر اینکه همیشه دوست داریم چیزی تولید کنیم که کسی نداشته باشد و برای تحقق این امر همیشه ایده‌های جدیدی ارائه می‌دهیم که مستلزم هزینه کردن است. به همین دلیل امروز در بحث تولید پارچه اسپیسر طرح دار نیز در صنعت کفش پیشرو هستیم. تعدادی کار دیگر هم داریم که هنوز رونمایی نکرده‌ایم تا کارهای فعلی‌مان در بازار به طور کامل جابیفتد.

میزان و نحوه سفارش گرفتن از مشتریان صنعت کفش
ما برای هر طرحی که هر مجموعه‌ای برای ما می‌آورد حداقل 15 هزار جفت سفارش می‌گیریم چون طرحی را که می‌آورند به صورت انحصاری برای همان مجموعه تولید می‌کنیم و آن را به تولیدکننده دیگری نمی‌دهیم مگر با کسب اجازه از خودشان. درواقع این موضوع یک حسن برای این صنف و صنعت است.
از نظر طرح و دیزاین نیز باید بدانید که نحوه کار به این صورت است که با طراح مجموعه سفارش دهنده جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و با همفکری همدیگر یک خروجی خوب برای آن مجموعه پیدا می‌کنیم. البته بحث طراحی ما هزینه‌ مازادی برای سفارش دهنده ندارد بلکه وظیفه کاری ما است که باید انجام شود. از سوی دیگر برای تولیدکنندگانی که طرح و ایده‌ای مدنظرشان نیست نیز نمونه‌هایی داریم که این دسته از افراد نیز می‌توانند از این طرح‌های مختلف انتخاب کنند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید