سنگ مشکلات پیش پای صنعت کفش قم

0
337
ظرفیت‌ های صادراتی قم در حوزه کفش بسیار مطلوب است

صنعت کفش و دمپایی قم با این که کالای اول صادراتی این استان محسوب می‌شود، با مشکلاتی مواجه است که با گره آن با تدبیر مسئولان باز می‌شود.

اخبار صنعت چرم و کفش – قم به‌عنوان قطب تولید کفش ماشینی در کشور، بیش از ۳۰۰ کارگاه دارد و حدود ۷۰ درصد پاپوش‌های صنعتی کشور را تولید می‌کند. روزانه یک میلیون جفت کفش و دمپایی در این استان تولید می‌شود. بیش از ۵ هزار نفر در این صنعت به‌طور مستقیم مشغول فعالیت هستند و ۸۰ درصد تولیدات این صنعت به کشورهای مختلف صادر می‌شود. کفش ماشینی و دمپایی قم که کالای اول صادراتی استان است، با مشکلاتی مواجه شده که برخی از آنها به تحریم‌ها و موانع خارجی ارتباطی ندارد و گره‌های این مشکلات با تدبیر مسئولان بازشدنی است.

تامین مواد اولیه داخلی

یکی از تولیدکنندگان نمونه صنعت کفش و دمپایی قم که ۴۵سال در این صنعت مشغول به فعالیت است، تأمین مواداولیه تولید داخل را مهم‌ترین مسئله تولیدکنندگان این عرصه می‌داند و می‌گوید: برای تولید کفش ماشینی و دمپایی به ۳رشته مواداولیه نیاز داریم که ۸۰ درصد از آنها در داخل کشور تولید می‌شود. در هیچ جای دنیا برای صادرات مواداولیه که نیاز جدی کشور است، معافیت مالیاتی درنظر نمی‌گیرند. معمولا معافیت مالیاتی برای محصولات تولیدی است نه مواداولیه. در کشور ما چون برای صادرات مواداولیه پتروشیمی معافیت مالیاتی درنظر می‌گیرند، فعالان پتروشیمی رغبت بیشتری به صادرات دارند.

حسین صادق‌زاده، با اشاره به اینکه مواداولیه تولید داخل به‌دلیل شفاف نبودن روش قیمت‌گذاری در بورس بالاتر از قیمت جهانی است، می‌افزاید: حدود یک سال است که برخی فعالان و تشکل‌های صنعتی پیگیر شفاف‌سازی‌ در روش قیمت‌گذاری این مواداولیه هستند ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

از دست دادن بازار خارجی و داخلی

این تولیدکننده، افزایش قیمت بازار داخلی را تابع گرانی مواداولیه می‌داند و می‌افزاید: عراق بازار اول صادراتی کفش ماشینی و دمپایی قم است. متأسفانه بازار عراق به‌دلیل افزایش قیمت محصولات صنعت کفش، افت کرده است. ما اخبار مستندی داریم که تاجران عراقی مشغول خریدهای کلان در چین هستند.

صادق‌زاده می‌گوید: به‌دلیل اینکه تولیدکنندگان کفش در چین مواداولیه را ارزان‌تر از ما خریداری می‌کنند و قدرت رقابت با آنها را نداریم. اگر ما بتوانیم مواداولیه را با نرخ جهانی دریافت کنیم، می‌توانیم صادرات محصولات کفش ماشینی و دمپایی را ۲تا ۳برابر افزایش دهیم.

وی درباره افزایش چندبرابری قیمت برخی از مواد اولیه می‌گوید: افزایش قیمت در بسته‌بندی و سایر موارد موجب شده است تا قیمت محصولات تولیدی نسبت به ۲سال پیش، ۳تا ۴برابر شود که این افزایش قیمت توجیه‌پذیر نیست.

یکی از نمایندگان فروش محصولات تولیدی کفش و دمپایی در بازار داخلی با تأیید این مسئله می‌گوید: به دلایلی همچون افزایش قیمت، شیوع کرونا، گرمی هوا و محدودیت راه‌های مواصلاتی، فروش این محصولات در استان‌های دیگر کاهش یافته است. محسن رضایی می‌افزاید: طی ۱۵سال گذشته، نخستین بار است که با کاهش شدید خرید کفش ماشینی و دمپایی در شهرهای کشور مواجه هستیم.

ابوالفضل فراهانی- خانه صنعت و معدن استان قم

بازارهای فتح شده و حذف شده ‌

صادرات کفش ماشینی و دمپایی قم حدود ۱۵سال پیش آغاز شد و این محصول طی چند سال گذشته، کالای نخست صادراتی قم بود. رونق صادرات پاپوش‌های صنعتی زمانی اوج گرفت که چند نمایشگاه بین‌المللی با تلاش فعالان این صنعت در قم برگزار شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن کفش ماشینی استان قم به همشهری می‌گوید: تاجران بیش از ۲۰کشور در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردند و سال گذشته و امسال به‌دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه برگزار نشده است.

ابوالفضل فرهانی عراق، پاکستان، آذربایجان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای میانه را از مشتریان کفش ماشینی و دمپایی قم ذکر می‌کند و می‌افزاید: صادرات این محصول به آفریقا هم شروع شده و پیگیر هستیم که در بازار روسیه هم ورود کنیم.

او درباره از دست دادن بازار ترکیه می‌گوید: مسئولان ترکیه وقتی متوجه شدند که سالانه عدد سنگینی برای واردات کفش ماشینی و دمپایی هزینه می‌شود، تولیدکنندگان کشورشان را به تولید این محصول ترغیب کردند و این کشور اکنون یکی از صادرکنندگان کفش ماشینی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن کفش ماشینی استان قم، نوسانات ارزی و افزایش قابل توجه قیمت مواداولیه را بزرگ‌ترین مانع برای فتح بازارهای بیشتر می‌داند.

به‌گفته فرهانی، حجم صادرات کفش و دمپایی قم به کشورهای مختلف، سالانه حدود ۱۰۰میلیون دلار است. او می افزاید: اگر بورس، قیمت مواداولیه پتروشیمی را واقعی اعلام کند و تولیدکنندگان با کمبود مصنوعی مواداولیه و نوسانات بازار ارز مواجه نشوند، این پتانسیل در استان وجود دارد که توان صنعت کفش و دمپایی ۱۰برابر شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵هزار نفر در صنعت کفش و دمپایی قم به‌طور مستقیم فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: اما مزیت این صنعت در رونق اشتغال خانگی است که حدود ۲۰هزار نفر را مشغول به‌کار کرده است.

شهرک تخصصی در حد شعار

یکی از طرح‌هایی که برای توسعه صنعت کفش فقط در حد شعار و کلنگ‌زنی اجرا شده، ایجاد شهرک تخصصی کفش و دمپایی قم است. ۲سال پیش آیین کلنگ‌زنی این شهرک در مراسمی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، استاندار قم و مسئولان محلی برگزار شد. تولیدکنندگان کفش و دمپایی قم امیدوار بودند که در این شهرک تمامی زنجیره‌های تولید جانمایی شده و اقدام مبارکی برای توسعه این خوشه صنعتی انجام شود. این شهرک در قالب فاز توسعه ۹۶هکتاری شهرک صنعتی شکوهیه پیش‌بینی شده و قرار بود در مرحله نخست زمینه اشتغال ۶۰۰نفر فراهم شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن کفش ماشینی استان می‌گوید: چند سال تلاش کردیم تا این شهرک ساخته شود، ولی در ۲سال اخیر زیرساخت‌های آن آماده نشده است. شرکت شهرک‌های صنعتی، قیمت زمین را افزایش داده و به‌دلیل ساخت کمربندی، چند هزار متر از محدوده این شهرک برای ساخت جاده درنظر گرفته می‌شود.

فرهانی می‌افزاید: به تولیدکنندگان کفش ماشینی گفتند که به ازای هر نفر، ۲هزار متر زمین داده می‌شود؛ درحالی‌که ساخت کارگاه کوچک برای تولیدکنندگانی که ظرفیت و پتانسیل بالایی در تولید کفش ماشینی دارند صرفه اقتصادی ندارد. هر تولیدکننده براساس توان تولید و حجم سرمایه‌گذاری نیاز به زمین دارد.

قم سابقه ۱۰۰ساله در تولید کفش دارد و بزرگ‌ترین کفاشی‌های کشور در این شهر وجود دارد. اکنون هم قم بیشترین کارگاه‌های تولید کفش ماشینی و دمپایی را در خود جای داده و از نظر حجم و تنوع تولید این محصولات، زبانزد است. با ورود تکنولوژی جدید و توسعه فضای مجازی، مسیر فعالان این صنعت برای افزایش تولید و گسترش صادرات هموار شده است. اگر موانع تولید از پیش پای فعالان صنعت کفش و دمپایی قم برداشته شود، بازارهای بیشتری فتح خواهد شد.

 روح‌الله کریمی- همشهری آنلاین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید