دیدار سفیر بنگلادش در ایران با استاندار آذربایجان‌‌شرقی

0
367
دیدار سفیر بنگلادش در ایران با استاندار آذربایجان‌‌شرقی

استاندار آذربایجان‌‌شرقی با معرفی برخی ظرفیت‌‌های استان، آمادگی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استان را برای همکاری با این کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی اعلام کرد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از دنیای اقتصاد، عابدین‌‌خرم در دیدار با سفیر بنگلادش در ایران در محل استانداری با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و بنگلادش اظهار کرد: این اشتراکات می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای گسترش مناسبات و همکاری‌‌های دو کشور باشد. وی با بیان اینکه آذربایجان‌‌شرقی یکی از استان‌های مهم و تاثیرگذار ایران است، افزود: این استان دارای تاریخ و فرهنگ غنی بوده و شهر تبریز به عنوان مهد تمدن شیعه، تاثیرات بزرگی در جغرافیای ایران و منطقه داشته است. خرم با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان از لحاظ اقتصادی هم در سطح منطقه محوریت دارد، گفت: استان ما ظرفیت‌‌های کم‌‌نظیری در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی دارد و در تولید محصولاتی مانند فولاد، مس، چرم، کفش، فرش، شیرینی و شکلات و محصولات گلخانه‌‌ای در کشور سرآمد است.

 وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی استان جزو فعال‌‌ترین بخش‌های اقتصادی در کشور هستند که آمادگی همکاری در طرح‌های مشترک سرمایه‌‌گذاری به‌‌ویژه تولید و صادرات محصولات مورد نیاز کشورهای مختلف را دارند.

 استاندار آذربایجان‌‌شرقی همچنین به ظرفیت‌‌های تاریخی و گردشگری استان اشاره کرد و یادآور شد: تبریز به عنوان نقطه اتصال به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا، آماده میزبانی از گردشگران بنگلادش و تقویت همکاری‌‌ها در این حوزه است.

 وی همچنین بر ارتباط بخش‌های خصوصی و هیات‌‌های تجاری و اقتصادی آذربایجان‌‌شرقی و بنگلادش تاکید و اظهار کرد: برنامه‌‌ای با زمان‌‌بندی مشخص برای همکاری‌‌های دوجانبه تدوین شود.

 سفیر بنگلادش در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز گفت: شهر تبریز به‌‌خاطر مولانا و شمس برای مردم بنگلادش شناخته‌‌ شده است و کفش تبریز هم شهرت خاصی در این کشور دارد.

گوسال اعظم سارکر با اشاره به موقعیت جغرافیایی تبریز و آذربایجان‌‌شرقی به عنوان نقطه اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا متذکر شد: علاقه داریم که در بحث تجارت و سرمایه‌‌گذاری با این استان همکاری کنیم.

 وی با اشاره به اینکه برخی از محصولات تولیدی این استان، جزو نیازهای مردم بنگلادش است، افزود: در زمینه چرم با تولیدکنندگان تبریز در ارتباط هستیم و در سایر حوزه‌ها هم سعی می‌کنیم تولیدکنندگان این استان را با سرمایه‌‌گذاران خودمان ارتباط دهیم.

 سفیر بنگلادش همچنین با اشاره به ظرفیت‌‌های این کشور و ایجاد بخش‌های جدید اقتصادی، از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی آذربایجان‌‌شرقی خواست با مطالعه این ظرفیت‌‌ها، از زمینه‌های موجود برای همکاری مشترک با بنگلادش استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه فرصت‌‌های خوبی برای فعالیت‌‌های اقتصادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از زمینه‌های مورد علاقه ما، بحث گردشگری است که می‌توانیم با دعوت از تورگردانان بنگلادش برای سفر به تبریز، بسته‌های همکاری در این خصوص را تعریف کنیم.

رئیس اتاق تبریز در دیدار با سفیر بنگلادش در تهران با اشاره به حجم پایین مبادلات تجاری دو کشور بر لزوم افزایش ارتباطات اقتصادی آذربایجان شرقی و بنگلادش تاکید کرد.

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز هم در دیدار با سفیر بنگلادش در تهران در محل اتاق تبریز با اشاره به لزوم افزایش تجارت دو‌جانبه میان استان آذربایجان شرقی و بنگلادش گفت: حجم تجارت میان این دو کشور در حال حاضر پایین است که باید به کمک یکدیگر، شاهد بالا رفتن این میزان باشیم. وی ادامه داد: در کنار افزایش تجارت میان دو کشور، بحث مشارکت در تولید بسیار اهمیت دارد. تبریز دارای ظرفیت بالایی در صنایع مختلف است که از جمله آن می‌توان به فولاد، صنایع‌‌دستی، خشکبار، کفش و چرم، نساجی، صنایع غذایی و شیرینی و شکلات و دیگر صنایع پیشرفته این شهر اشاره کرد.

ژائله با اشاره به وجود کارخانه پتروشیمی در تبریز گفت: این کارخانه توان تولید محصولات پتروشیمی مورد نیاز بنگلادش را دارد. از سوی دیگر سرمایه‌‌گذاری مشترک در حوزه نساجی و چرم نیز می‌تواند مورد توجه دو کشور باشد. رئیس اتاق تبریز با تاکید بر امکان تبادل هیات‌‌های تجاری و برگزاری نشست‌‌های دو‌جانبه تجاری گفت: بنگلادش می‌تواند نیازمندی‌‌های سرمایه‌‌گذاری خود را اعلام کند تا ما نیز در شهر تبریز به صنعتگران و تولیدکنندگان خود، این نیازمندی‌ها را معرفی کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید