سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه صنعت کفش

0
679
علیرضا جباریان فام

علیرضا جباریان‌فام رئیس اتحادیه صنف کفاشان تبریز یادآور شد:‌ بزرگترین مشکل صنعت کفش، عدم سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه کفش است. صنعت کفش وابستگی شدیدی به تامین مواد اولیه از خارج کشور دارد.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش، انتخابات اتحادیه کفاشان تبریز دو روز بعد از برگزاری نمایشگاه برگزار شد و علیرضا جباریان فام با کسب حداکثر آرا در سمت خود در اتحادیه باقی ماند. در طول نمایشگاه تبریز فرصتی دست داد تا گفت و گویی با ایشان داشته باشیم و از صنعت کفش تبریز و مشکلات آن جویا شویم که در ادامه می‌خوانید.

علیرضا جباریان‌فام رئیس اتحادیه صنف کفاشان تبریز

علیرضا جباریان‌فام رئیس اتحادیه صنف کفاشان تبریز عنوان کرد: مشکلات حوزه کفش از نظر زمان‌بندی به دو دسته تقسیم می‌شود، یک دوره مشکلات مربوط به چهار سال گذشته و یک دوره مربوط به سال ۹۷ است که به خاطر تحریم‌ها و نوسانات نرخ دلار آغاز شد. مرداد ماه سال گذشته که با افزایش قیمت ارز همراه بود، با کمبود و افزایش بی‌‌رویه قیمت مواد اولیه همراه شدیم. چراکه برخی از کسانی که در فروش مواد اولیه مشغول به کار هستند، مواد اولیه را دپو کردند تا پس از چند ماه با چند برابر قیمت آن را به فروش برسانند.
این فعال حوزه کفش در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در زمینه تامین مواد پلی‌یورتان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، این ماده اولیه برای صنعت کفش امری حیاتی به‌شمار می‌رود، چرا که ۸۰ درصد مواد اولیه کفش‌هایی که در تبریز دوخته می‌شود از مواد پلی‌یورتان است و در کل بیشتر زیره کفش‌ها با پلی‌یورتان ساخته می‌شوند.
وی با بیان این موضوع که برخی شرکت‌ها در تهیه مواد اولیه از ما حمایت به عمل آوردند، عنوان کرد: با وجود این شرایط سخت تلاش کردیم و اجازه ندادیم که واحدهای تولیدی به تعطیلی کشیده شوند. برخی واحدها چند روزی را تعطیل شده اما سریع مواد اولیه می‌رساندیم که اجازه ندهیم این واحدها تعطیل شوند از این رو قادر شدیم که این بحران را مدیریت کنیم.
جباریان در ادامه تصریح کرد: اما موضوع این است که قیمت‌های مواد اولیه که به شدت افزایش یافته بودند با ثبات نرخ ارز کاهش پیدا نکردند که این امر درنهایت سبب افزایش قیمت محصول نهایی و کاهش قدرت خرید مردم شده است. این عوامل سبب شده که شاهد رکود در صنعت کفش باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا روند قیمت‌های مواد اولیه همچنان افزایشی است، عنوان کرد:‌ در یک ماه اخیر قیمت‌ها به ثبات رسیده‌اند البته در کل از سال گذشته تاکنون با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی افزایشی قیمت‌ها روبه‌رو شده که بعد از عید تا حدی باثبات همراه شده‌اند.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان تبریز با اشاره به راهکارهایی برای خروج از رکود وضعیت فعلی عنوان کرد: یکی از راهکارهای خروج از این رکود، یافتن بازارهای جدید صادراتی است. راهکار دیگر این است که از طریق ایجاد شرکت‌های تعاونی بتوان مواد اولیه را تهیه کرد تا با قیمت ارزان‌تری این مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.
جباریان در ادامه یادآور شد:‌ بزرگترین مشکل صنعت کفش، عدم سرمایه‌گذاری در تامین مواد اولیه کفش است. صنعت کفش وابستگی شدیدی به تامین مواد اولیه از خارج کشور دارد.
این فعال حوزه کفش همچنین یادآور شد: در حال حاضر ۴ دانشگاه روی مواد اولیه کفش کار می‌کنند تا مواد اولیه کفش در داخل کشور تولید شود. در این زمینه دانشگاه آزاد، دانشگاه صنعت، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تبریز کارهایی را آغاز کرده‌اند.
وی ادامه داد:‌ مشکل دیگر صنعت کفش در زمینه فروش است که در این راستا نیاز به برندسازی دارد. البته در سال‌های اخیر برندسازی‌هایی در کشور انجام گرفته است.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان تبریز همچنین به نیروی انسانی ماهر نیز اشاره کرد و گفت: صنعت کفش در زمینه تامین نیروی انسانی ماهر با مشکل اساسی روبه‌رو است. البته در تبریز به دنبال تاسیس هنرستان کفش هستیم که یکی از آرزوهای دیرینه این صنعت است.
جباریان در پاسخ به این پرسش که تجربه آموزشی تهران نتیجه‌های لازم را به همراه داشته است، گفت: دوره‌های آموزشی به نسبت خوبی در تهران برگزار شد، اما از آنجا که تبریز مهد کفش ایران است برگزاری چنین دوره‌های در این شهر بهتر است.
وی با اشاره به سایر اقدام‌هایی که در صنعت کفش انجام شده است، گفت: از طریق اتحادیه کفاشان، نخستین موزه کفش ایران و جهان را تاسیس کردیم. همچنین با توجه به شعار سال که رونق تولید نام گرفته است، این صنف بنیانگذار کمپین خرید از کالای ایرانی است که در این راستا از کفش تبریز شروع کرده‌ایم. در صنعت کفش و حمایت از کالای ایرانی در هیات دولت بسیار مانور دادیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه‌ای به این صنعت دارد. در کل روابط خوبی با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت داریم.
جباریان همچنین افزود: علاوه بر اینها دو دوره همایش ملی کفش برگزار کردیم و همچنین امسال توانستیم که کفش دست‌دوز چرمی تبریز را به ثبت ملی برسانیم و برای ثبت جهانی آن نیز تلاش می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید