سرمایه؛ مشکل بزرگ هنر چرم‌دوزی

0
26
سرمایه؛ مشکل بزرگ هنر چرم‌دوزی

با توجه به آثار باستانی به جامانده از قبل میلاد مسیح، تاریخ گواه از بهره جستن ایرانیان از چرم و کاربرد آن در لباس و جنگ افزار چرمی می‌دهد، این هنر هنوز هم در اصفهان چشم گردشگران ایرانی و فرنگی را به خود خیره می‌کند و طرفداران زیادی دارد اما به گفته فعالان این حوزه، سرمایه مشکل بزرگ هنر چرم‌دوزی است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از تسنیم، محمد همت‌یار، استادکار چرم با اشاره به سابقه چرم در اصفهان، گفت: سابقه استفاده از چرم به 200 سال پیش که دباغی چرم به صورت سنتی بوده، برمی‌گردد و در میدان نقش جهان دباغی چرم انجام می‌شده است و کم‌کم کار دباغی از شهر خارج شده و به صورت کارخانه‌های چرم‌سازی رشد یافته است.

همت‌یار در مورد وضعیت کنونی دباغی چرم در اصفهان بیان کرد: اکنون چرم در اصفهان دباغی و برای رنگرزی و بقیه مراحل به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود. در زمان قدیم کفش‌های چرمی اصفهان، زیورآلات و لباس چرمی در اصفهان معروف بوده است.

وی با اشاره نحوه آشنایی با کار چرم گفت: در زمان نوجوانی و جوانی در تولیدی کفش در کنار پدر تعلیم دیدم که پس از مدتی تعطیل شد و بعد از آن به صورت مستقل فروشگاه کوچک محصولات چرمی راه انداختم که رونق چندانی نداشت. به خاطر استعداد و علاقه شخصی که به تولید محصولات دست‌دوز چرم دارم با چرم‌های باقی مانده در کارگاه،کیفی دست دوز طراحی کردم و در فروشگاه فروختم و کیف دوم را طراحی کردم که آن هم با استقبال روبه رو شد.

وی افزود: کم‌کم تشویق شدم که طراحی‌های دیگر انجام دهم و سبک جدیدی در تولید کیف چرم ابداع کردم به این صورت که اینq

با توجه به آثار باستانی به جامانده از قبل میلاد مسیح، تاریخ گواه از بهره جستن ایرانیان از چرم و کاربرد آن در لباس و جنگ افزار چرمی می‌دهد، این هنر هنوز هم در اصفهان چشم گردشگران ایرانی وفرنگی را به خود خیره می‌کند و طرفداران زیادی دارد اما به گفته فعالان این حوزه، سرمایه مشکل بزرگ هنر چرم‌دوزی است.

به گزارش اخبار صنعت چرم و کفش به نقل از تسنیم، محمد همت‌یار، استادکار چرم با اشاره به سابقه چرم در اصفهان، گفت: سابقه استفاده از چرم به 200 سال پیش که دباغی چرم به صورت سنتی بوده، برمی‌گردد و در میدان نقش جهان دباغی چرم انجام می‌شده است و کم‌کم کار دباغی از شهر خارج شده و به صورت کارخانه‌های چرم‌سازی رشد یافته است.

همت‌یار در مورد وضعیت کنونی دباغی چرم در اصفهان بیان کرد: اکنون چرم در اصفهان دباغی و برای رنگرزی و بقیه مراحل به سایر استان‌ها فرستاده می‌شود. در زمان قدیم کفش‌های چرمی اصفهان، زیورآلات و لباس چرمی در اصفهان معروف بوده است.

وی با اشاره نحوه آشنایی با کار چرم گفت: در زمان نوجوانی و جوانی در تولیدی کفش در کنار پدر تعلیم دیدم که پس از مدتی تعطیل شد و بعد از آن به صورت مستقل فروشگاه کوچک محصولات چرمی راه انداختم که رونق چندانی نداشت. به خاطر استعداد و علاقه شخصی که به تولید محصولات دست‌دوز چرم دارم با چرم‌های باقی مانده در کارگاه،کیفی دست دوز طراحی کردم و در فروشگاه فروختم و کیف دوم را طراحی کردم که آن هم با استقبال روبه رو شد.

وی افزود: کم‌کم تشویق شدم که طراحی‌های دیگر انجام دهم و سبک جدیدی در تولید کیف چرم ابداع کردم به این صورت که این ابداع دست‌سازهای چرمی است که هر قسمت را دوخت متفاوت کار کردم و همچنین با رنگ و واکس مخصوص، چرم را صورت پتینه یا فرم قدیمی درآوردم. سپس در بازدید از یک نمایشگاه تولیدات چرمی، از واژه نساجی سنتی به کار می‌بردند که البته  به دست سازه‌های چرمی بیشتر شناخته می‌شود و من این نام را برای کار خود بیشتر می‌پسندم.

وی با اشاره به مراحل ساخت کیف چرمی علاوه بر داشتن علاقه و ذوق هنری خاطرنشان کرد: بسته به طرح و اندازه و کاربرد کیف، چرم مورد نظر را انتخاب کرده و سنبه متناسب با کار را انتخاب می‌کنند، کیف‌ها با اندازه و کاربرد متفاوت مانند کیف کار، کیف تزئینی یا کیف پول و…است که الگو و سنبه متفاوتی استفاده می‌شود.

این استاد کار چرم در خصوص مراحل کار ادامه داد:  آماده‌سازی الگو قبل از برش چرم در مورد نحوه ایجاد با اهمیت است،  برای تهیه الگو، قطعه‌ای مقوا روی تکسون چسبیده می‌شود و لایه‌ای مشما روی تکسون چسبیده تا دوام الگو بالا برود بعد از آماده شدن الگو، چرم را برش می‌دهیم و سپس آستر بریده و آماده می‌شود و زیپ می‌خورد.

وی با بیان اینکه از صفر تا صد کار دوخت کیف با دست انجام می شود، گفت:کیف متناسب با شکل با چسب متصل، آستر کشیده و سنبه خورده می‌شود و آماده دوخت می‌شود؛ و بعد از پرس، دوخت و پرداخت می‌شود.

همت‌یار با اشاره به کاربرد چرم در ساخت کیف، کمربند، لباس، لوستر، جا لیوانی، پرده، روتختی، رومیزی در مورد طرح‌های بزرگ مثل پرده و روتختی توضیح داد: طرح‌های بزرگ مانند روتختی و پرده از دوختن تکه‌های چرم به صورت مشبک‌سازی و چهل‌تکه که نوعی دوخت قدیمی است، استفاده می‌شود و سپس با  یراق آلات تزئین می‌شود.

وی با بیان اینکه رنگ چرم پس از دباغی استخوانی رنگ است، عنوان کرد: بسته به تقاضا و سفارش مشتری، چرم به رنگ‌های مختلف درمی‌آید که در مخزن رنگ و یا اسپری رنگ می‌شود.

استاد کار چرم اظهار داشت: در رنگ آمیزی چرم می‌توان از رنگ‌های طبیعی مانند پوست گردو، ا نار و…و یا رنگ صنعتی استفاده کرد؛ بعد از رنگ پوشش رزین به مقاومت و ثابت ماندن رنگ کمک می‌کند.

وی با اشاره به جنس انواع پوستی که از آن چرم تهیه می‌شود، گفت: پوست مناسب برای کار چرم در ایران پوست گاو و بعد از آن بز است که دوام کمتری نسبت به پوست گاو دارد؛ البته نوع دیگر چرم ساغری که از الاغ و اسب  به دست می‌آید، محکم و با دوام است و در قدیم بیشتر برای استفاده از زره و سپر چرمی استفاده می‌کردند.

همت‌یار با اشاره به ضرورت گسترش کارهای چرمی بیان کرد: گردشگران و توریست‌های خارجی استقبال خوبی از تولیدات دست ساز چرم می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش ورود گردشگران در کشور به دلیل شیوع کرونا تصریح کرد: در این مدت فروش به صورت مجازی انجام می‌دهیم و حدود 10سال است که محصولات و دست‌سازه‌های چرمی را به خارج از کشور و بیشتر به کشور تایوان ارائه می‌دهم.

استاد کار چرم در مورد مشکلات هنرمندان چرم‌دوز گفت: به طور کلی هنرمندانی که محصولات دست ساز تولید می‌کنند  از زمان ساخت تا فروش محصولش زمانی طول می‌کشد که به اصطلاح خواب محصول می‌گویند که در این مدت هیچ سودی برای او حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر هنرمند به صورت مداوم کار کند نیاز به سرمایه و یا وام دارد که برای آنها مشکل است و متاسفانه گرفتن وام مقدمات و چالش‌هایی برای انتخاب ضامن و… ایجاد می‌کند.

همت‌یار عنوان کرد: اگر به هنرمند و هنر ایرانی بها دهند، می‌تواند با پیشرفت و خلاقیت در کار محصولاتش را در بازار ایران و جهان عرضه کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید