سرزمینی از جنس کفش

0
929

سرزمین کفش یکی از این شهرک‌های صنعتی در جنوب غرب تهران است. بعد از نمایشگاه ایران شابز فرصتی فراهم شد تا بتوانیم از این شهرک بازدیدی کنیم و با سید حسین هاشمی نسب، رئیس هیات مدیره سرزمین کفش و مدیر برند کفش سیاره گفت و گویی داشته باشیم و از چگونگی تشکیل این تعاونی جویا شویم. ماحصل این گفت و گو را در ادامه می‌‌خوانید.

  • لطفا خودتان را معرفی و انگیزه به وجود آمدن این شهرک را توضیح دهید.  

سید حسین هاشمی نسب، مدیر برند کفش سیاره و تولیدکننده کفش هستم. ما همیشه فکر می‌کردیم که چرا دولت هیچ حمایت و خدمتی به تولیدکننده نمی‌کند تا آن که از طرف اتحادیه فرا خوانده شدیم و به ما اطلاع دادند که شهرداری تصمیم دارد شما تولیدی‌ها از شهر خارج کند. ما نپذیرفتیم و تقاضای محل مناسب برای نقل و انتقال کردیم تا بتوانیم از شهر خارج شویم. 

گفتند که در قرچک برایمان جا در نظر گرفته اند. بعد از بازدیدی که از این مکان کردیم متوجه شدیم که با موقعیت مکانی تولیدکنندگان ما همخوانی ندارد چون ما در جنوب غرب تهران هستیم و شهرک صنعتی قرچک دقیقا در جنوب شرق تهران واقع شده است. ما این پیشنهاد را نپذیرفتیم و خودمان تصمیم گرفتیم مکان مناسبی را خارج از شهر پیدا کنیم.

برای خرید زمین هیات امنا تشکیل دادیم و بعد هم با نظر دوستان تصمیم گرفتیم که این هیات امنا را به یک تعاونی تبدیل کنیم تا شخصیت حقوقی داشته باشد و بتوانیم از دولت هم خدمات دریافت کنیم.

در سال 1395 این تعاونی تاسیس شد و هیات مدیره انتخاب گردید و من هم به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب شدم. در سال 1398 هم دومین مجمع برگزار شد و با لطف دوستان دوباره برای ریاست هیات مدیره تعاونی سرزمین کفش انتخاب شدم.

از همان سال 95 ما به دنبال تهیه زمین بودیم. زمینی را مشخص کردیم و تعدادی از واحدهای جنوب غرب تهران را که در خیابان فلاح و یافت آباد بودند گرد هم آوردیم. مشکلات زیادی در پیدا کردن زمین داشتیم از جمله وجود معارض در زمین‌های کشاورزی. زمین های بزرگ معمولا کشاورزی هستند بنابراین پیشنهاد دادیم که در پرند زمین خریداری کنیم.

اخوی من از بنیانگذاران شهر پرند و شهردار پرند بودند که این پیشنهاد از طریق ایشان به ما داده شد. بعد از صحبتی که با اعضا داشتیم آنها نیز پذیرفتند. مذاکرات انجام شد و ما را جزو صنایع کوچک برای تقسیم بندی زمین به متراژهای هزار متر پذیرفتند. حدود 5 ماه زمان گذاشتیم تا کارها انجام گیرد اما متاسفانه در مزایده‌ای که شهر عمران پرند برگزار کرده بود، تخلف‌هایی انجام گرفت و اطلاعات تعاونی ما در اختیار شرکت دیگری قرار گرفت و آنها مزایده را بردند و ما نتوانستیم در پرند زمین بگیریم.

بعد از حدود دو ماه به یک موسسه که زیر نظر قوه قضائیه کار می کرد معرفی شدیم. زمین‌های توقیف شده‌ای بود که باید آنها را می‌فروختند تا پول مردم را که شاکی بودند پرداخت کنند. با آنها وارد مذاکره شدیم و با لطف خدا توانستیم زمین‌های خوبی را خریداری کنیم و عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

زمین‌ها واقع در کیلومتر 7 جاده ساوه و 20 کیلومتر نزدیک تر از پرند است. این زمین 37 هکتار است و در کنار اتوبان واقع شده است. برای این زمین معارضی وجود ندارد و مشکلی برایمان بوجود نخواهد آمد.

تیرماه سال 1396 قرارداد زمین نوشته شد و ما چک‌ها را پرداخت کردیم و به صورت اقساطی زمین خریداری شد. قرار بود که خرداد سال 1397 کل مبلغ زمین را پرداخت کنیم ولی با مشکلاتی که وجود داشت نتوانستیم مبلغ را پرداخت کنیم و با لطف مسئول دادگاه دو بار اقساط را عقب انداختیم و سرانجام در دی ماه 1397 زمین به نام شرکت تعاونی سند خورد.

در بهمن ماه 1397 نیز قراردادی برای انجام کارهای اداری، گرفتن مجوزها، تغییر کاربری و نقشه و نظارت تا پایان کار با شرکت ستون پایه بسته شد. خدا را شکر تا به امروز کارها انجام شده و موافقت شهرداری و شورای شهر نیز گرفته شده است.

شهردار باغستان نیز بعد از توضیحاتی که به ایشان در مورد ساماندهی مشاغل دادیم بسیار به ما کمک کرد.

کارگاه‌های ما در داخل شهر حداکثر 200 متر بود اما اکنون می‌توانیم کارگاهی با وسعت هزار متر زمین و 600 متر در سه طبقه بنا احداث کنیم. در کارگاه‌های قبلی 15 تا 20 نفر کارگر داشتیم اما حالا می‌توانیم نیروی کار را افزایش دهیم و حتی به 60 نفر هم برسانیم.

  • نیروی کار را از کجا تامین می‌کنید؟

خوشبختانه زمین ما به قول نظامی‌ها، سوق‌الجیشی‌ترین جا در تهران است. ما چند کیلومتر بعد از اسلامشهر هستیم. دقیقا روبروی ما ضلع جنوب اتوبان اکبرآباد است که مرکز نیروی کار کفاشی است. تولیدکننده‌ها و بیشتر کارگرها در اینجا زندگی می‌کنند و ما از بابت نیروی کار هیچ مشکلی نداریم. نیروی کار اکثرا متعلق به اسلامشهر، شهریار و اکبرآباد هستند.

  • در تعاونی چند عضو دارید؟

216 عضو داریم و زمین به 261 قطعه تقسیم شده است. اعضا به فراخور حال خودشان دو یا چند قطعه را خریداری کرده‌اند.

نقشه‌ها کشیده شده و خیابان بندی‌ها هم انجام شده است. شهرداری هم خیابان‌ها را تایید کرده است. این شهرک از نظر معابر و خدمات یکی از بهترین شهرک‌های صنعتی خدماتی خواهد بود.

بیمارستان، درمانگاه، آتش نشانی، مرکز خدماتی رفاهی و یک ساختمان تجاری دارد. یک مجتمع بزرگ تجاری که در طبقه اول آن هایپرمارکت و در طبقه دوم آن مجتمع نمایشگاهی برای نمایشگاه دائمی کیف و کفش و محصولات جانبی است در نظر گرفته شده است.

هتل هم برای مشتریانی که از شهرستان و خارج از کشور می‌آیند نیز در نظر گرفته شده است.

  • ساخت و ساز توسط تعاونی انجام می‌گیرد یا به شرکتی واگذار شده است؟

ساخت مجتمع تجاری چون هزینه زیادی دارد با مشارک یک سرمایه‌گذار ساخته خواهد شد.

در جنوب غرب تهران مجتمع تجاری وجود ندارد و اگر این مرکز تاسیس شود هم برای سرزمین کفش خوب خواهد بود و هم برای کسانی که در این منطقه تردد می‌کنند.

  • ساختمانی که ما مراجعه کردیم، دفتر شرکت تعاونی است؟

بله. این ساختمان را در سال 1396 با پول اعضا خریداری کردیم. برنامه تعاونی‌ها به این صورت است که پول پرداختی بابت سهام را نمی‌توانند هرجایی مصرف کنند. ما برای این که ارزش پول دوستان حفظ شود تصمیم گرفتیم که برای تعاونی ساختمانی را خریداری کنیم تا جای ثابتی داشته باشد. بنابراین یک واحد 134 متری را به عنوان دفتر تعاونی خریداری کردیم.

  • به چه دلیل در نمایشگاه ایران شابز شرکت کردید؟

برنامه ما برای حضور در نمایشگاه این بود که شرکت تعاونی را به تولید‌کننده های صنف و کسانی که از شهرستان می‌آیند معرفی کنیم تا با نوع کار ما آشنا شوند. از طرف دیگر در نظر داشتیم که مسئولین از وزارت تعاون و وزارت صنعت با کار ما آشنایی پیدا کنند وکمک‌هایی که می‌توانند برای ما انجام دهند که خدا را شکر بسیار عالی بود و بازخورد خیلی خوبی هم برای اعضا و هم برای شرکت تعاونی داشت.

در نمایشگاه بالغ بر 100 نفر از اعضا حضور داشتند. ما بخشی از محصولات تولیدکننده‌ها را ارائه کردیم و مشتریان زیادی از بنکدارهای تهران و شهرستان از تولیدات ما استقبال کردند.

  • از وزارت تعاون کسی به نمایشگاه آمد؟

خیر. اتحادیه ‌شهرهای مختلف مثل اصفهان، قم، تبریز از محصولات ما بازدید کردند. مدیرعامل جدید کفش ملی نیز کارها را پسندیدند و یک سری توافق اولیه با شرکت‌ها برای تامین کفش‌هایی که نیاز داشتند انجام شد.

  • در حال حاضر زمین‌ها خرید و فروش می‌شود؟

زمانی که ما زمین‌ها را گرفتیم تعاونی 140 عضو بیشتر نداشت و ما مجبور بودیم تا اعضا را افزایش دهیم تا بتوانیم پول زمین‌ها را پرداخت کنیم.

متاسفانه تولیدکننده‌ها به تعاونی‌ها اعتماد ندارند و اوایل ما مجبور بودیم از دوستانی که  حضور داشتند درخواست کنیم تا زمین‌های بیشتری را خریداری کنند. هر قطعه زمین به مبلغ 90 میلیون تومان و به صورت اقساطی فروخته شد. کسانی که چند قطعه خریده‌اند در حال فروش هستند که تا 400 میلیون تومان هم فروخته شده است. نکته مهم این است که خرید و فروش در داخل اعضا صورت می‌گیرد.

به لطف خدا کلیه مجوزها گرفته شده است و در آبان ماه کلنگ زنی و کارهای قطعه بندی و دیوارکشی آغاز می‌شود.

  • هر کس خودش ساخت و ساز می‌کند؟

خیر. برنامه ما این است که تعاونی با نقشه‌های متحدالشکل خودش ساخت و ساز را انجام دهد. ممکن است کسی از نظر مالی مشکل داشته باشد و قرار بر این شد که تعاونی با شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها صحبت کند. تصمیم داریم زیر نظر وزارت تعاون از بانک توسعه تعاون، وام با درصد مناسب برای ساخت سوله‌ها دریافت کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید