قصد داريم زنجيره تامين پلی يورتان در صنعت کفش را کامل کنيم

سامان نامی عنوان کرد:

0
584
قصد داريم زنجيره تامين پلی يورتان در صنعت کفش را کامل کنيم

گروه صنعتی نامی با بیش از 70 سال تجربه ارزنده بازرگانی و تولیدی توانسته است نقش قابل‌توجهی در نوآوری صنعت پلی‌یورتان ایفا کند. در این راستا شرکت رسام پلیمر نامی به عنوان زیرمجموعه این گروه صنعتی موفق به اخذ مجوز دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1395 شد که گام بسیار مهمی در راستای خودکفایی کشورمان ایران در صنعت پلی‌یورتان برداشته است.

این مجموعه با پشتوانه سرمایه‌های انسانی خود و نصب و راه‌اندازی یکی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید سیستم هاوس موفق به تولید و ارائه انواع پلی‌استرهای تخصصی،  پری پلیمرها،  کاتالیست‌ها و پلی میکس‌ها برای صنایع مختلف کفش، عایق‌های صنعتی، خودروسازی، لوازم خانگی و ابر و اسفنج، چسب‌سازی، رنگ‌سازی و سایر صنایع مرتبط به بازار های داخلی و خارجی شده است.

به سود حداقلی برای شب عید راضی شدیم

سامان نامی مدیر بازرگانی گروه صنعتی نامی در گفت‌وگو با مجله اخبار صنعت چرم و کفش درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته عنوان کرد: در اسفند ماه سال گذشته شرکت ما تعطیل نبوده‌ و براساس برنامه تا آخرین‌های روز این ماه پایانی سال را مشغول به کار بوده‌ایم و تمام سعی خود را به کار گمارده‌ایم تا مشتری شب عید لنگ کالایی نماند.

نامی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ها شب عید به یکباره افزایش یافت، آیا شما نیز در این بازه زمانی افزایش قیمت داشته‌اید، خاطرنشان کرد: شرکت ما براساس تعهداتی که داشتیم و طبق قراردادهای خود قیمت ارائه کرده‌ایم و حتی در برخی مواقع ما با قیمت‌های قبل کار می‌کردیم و همین موضوع سبب شده بود مشتریان نسبت به قیمت بازار، کالا را از ما ارزان‌تر می‌خریدند. از این رو خرسندیم از بحران کوچکی که در پایان سال ۱۳۹۹ ایجاد شد، قادر به عبور شده و نزد مشتری‌ها روسفید شدیم.

وی ادامه داد: شاید قیمت‌هایی که ارائه می‌کردیم، بالاتر بود، اما در نظر بگیرید که یک تولیدکننده کفش در شرایط کرونایی و بحرانی که از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، بلاخره اتفاق‌های بسیاری را دیده بودیم و یک شب عید مانده بود که تولیدکننده نیاز به تولید داشت و اگر در چنین شرایطی هوای همدیگر را نداشته باشیم و با همدیگر همکاری نمی‌کردیم شاید در واقع سال ۱۳۹۹ سال سیاه کفش می‌شد، بنابراین ما به سود حداقلی خود در شب عید راضی شدیم و در وهله اول مشتری را دیدیم، چراکه در برخی نقاط قیمت مواد اولیه گران شد، ولی ما بین یک ماه تا ۴۰ روز سعی کردیم که قیمت‌ها خود را ثابت نگه داریم، چراکه در این شرایط چرخ صنعت باید می‌چرخید و این‌گونه نیست که همه فشارها متحمل مشتری یا مصرف‌کننده نهایی شود. این فشار تورمی باید بین همه تقسیم می‌شد.

مدیر بازرگانی گروه صنعتی نامی در ادامه خاطرنشان کرد: ما سال گذشته بیشتر اجناس خود را پیش‌فروش کردیم و مشتری‌ها با همان قیمت از ما خرید کرده بودند. این استراتژدی تنها در جهت کمک به صنعت بود. زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، مشتریانی که ۱۰ تا ۱۱ ماه سال را با شرایط سخت کار را پیش برده و با ما پیش آمده بودند، با افزایش قیمت جهانی و داخلی، بهترین راهکار از سوی ما، فروش به قیمت پایین‌تر بود تا حداقل شب عید چرخ آنها نیز بچرخد و کارها به پیش برود. در این قضیه نیز فشار تورمی تقسیم شد. البته این موضوع را نیز در نظر بگیرید که کمترین تولیدکننده‌ای تا تاریخ ۲۷ اسفند تولید داشت، اما ما آن روز و تا لحظه‌ای که نیاز وجود داشت را تولید کردیم.

نامی در ادامه افزود: در هر بحرانی تمام کسانی که در آن سیستم قرار دارند، متحمل ضرر می‌شوند، ولی واقعیت آن است که تمام سعی ما بر این بود که از این بحران عبور کنیم. البته کماکان کم و کاستی وجود دارد، اما مهم‌ نتیجه کار است، فکر می‌کنم نتیجه کار ما به خوبی خودش را نشان داد و از ضرر بحران کمبود و گرانی مواد پیشگیری به عمل آورد و تلاش ما همواره بر این بود که نمره بالای قبولی را بگیریم.

از ابتدای سال کار را آغاز کردیم

مدیر بازرگانی گروه صنعتی نامی  با اشاره به آغاز کار این شرکت در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ما از پنجم فروردین ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کردیم، البته در آن میان با فوت ناگهانی پدر روبرو شدیم، اما از فردای تعطیلات دوباره کار را آغاز کردیم. آن روزها مشتری نبود که تقاضایی داشته باشد که ما قادر به تامین آن نباشیم، البته تاکنون نیز این روال ادامه دارد.

تولید گریدهای جدید پلی يورتان

نامی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری شروع به تولید گریدهای جدید کرده‌ایم که کارهای بسیاری نو  و جدیدی هستند. این تولیدات جدید به نوبه خود می‌تواند کمک شایانی به صنعت کفش کند، چراکه مسائل مختلفی در این صنعت وجود دارد، برای نمونه یک حجم بالایی از صادرات به عراق که صندل و دمپایی است، به‌خاطر گرانی محصول تولیدشده در ایران را از دست داده‌ایم. یکی از دلایل گرانی کفش به زیره کار برمی‌گردد. در این شرایط ما موادی تولید کرده‌ایم که ۱۵ درصد وزن زیره را کاهش می‌دهد که این ۱۵ درصد تاثیرات بالایی در قیمت تمام‌شده دارد. یا در کارهای تخصصی مانند کفش‌های ایمنی یا پوتین‌های سربازی، مجبور به استفاده از زیره‌های دو دانسیته هستیم که هزینه‌های بالاتری دارد، در حالی که ما موادی تولید کرده‌ایم که از جنس پی‌یو دقیقا با خواص لاستیک است. کسانی که کارهای ایمنی دو دانسیته استفاده می‌کنند به جای این اقدام پرهزینه، این‌ جنس را استفاده کنند. این جنس تا پیش از این واردات بود و از آنجا که میزان مصرف برای این کار کم بود، واردکننده راغب به واردات آن نبود و مصرف‌کننده هم ترجیح می‌داد با پی‌یو داخلی کار خود را راه بیندازد، اما این کالایی است که خریدار اگر میزان کم هم بخواهد ما قادر به تولید آن هستیم.

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید

این فعال حوزه کفش در پاسخ به این پرسش که چه میزان از سهم بازار را در اختیار دارید، گفت: ما از ابتدای سال‌جاری تاکنون نسبت به سال گذشته، ۵۰درصد افزایش ظرفیت تولید داشته‌ایم. این هدف را از سال گذشته برنامه‌ریزی کرده بودیم که تاکنون قادر به محقق شدن آن شده‌ایم. همان‌گونه که سال گذشته مشتریان تامین کردیم، امسال هم می‌توانیم.

قادر به تامین هر جنسی در بازار هستیم

نامی افزود: هم‌اکنون مشتریانی که جنس خوب و باکیفیت می‌خواهند، می‌توانیم به‌راحتی به آنها خدمات ارائه بدهیم. ما قادر به تامین هر جنسی خاص و مورد نیاز در بازار هستیم. حتی در تولید فوم‌های گرم مورد استفاده در کفی کفش، تولیداتی داریم که با قیمت مناسب آن را ارائه می‌کنیم. تمام قیمت‌ محصولات ما نسبت به بازار مناسب است.

وی درباره قیمت‌های کانتینری نیز خاطرنشان کرد: موضوع آن است که قیمت فروش عمده با خرده متفاوت است و این عمده و خرده در کار ما، بحث کانتینر و ست می‌شود و طبیعی است قیمت کانتینری و ست با هم متفاوت است، هرچند قیمت‌های ما همیشه ثابت است.

نامی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌فروش هم دارید، عنوان کرد: اگر احتمال بدهیم که صنعت ما وارد بحران خواهد شد، حتما این کار را خواهیم کرد. به عبارت دیگر، اجازه نخواهیم داد که بحران این صنعت را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. با افتخار این کار را انجام می‌دهیم و حتی قرارداد سالانه با‌ مشتری داریم.

ورود به کنسرسیوم کفش

این فعال صنعت کفش در ادامه تصریح کرد: ما وارد کنسرسیوم کفش شده‌ایم و یکی از علت‌های اساسی ما در این کار کمک به چرخه تامین، تولید و صادرات کالای ایرانی بوده است و به این موضوع افتخار داریم که کالای صادراتی ایران با یک برند خوب شناخته شده است. حتی برخی کشورها برندهای ما را کپی می‌کنند و این امر به دلیل کیفیت خوب برخی کالاها و برندهای ماست. از این‌رو تمایل پیدا کردیم که وارد این کنسرسیوم شویم.

نامی درباره صادرات نیز گفت: ما صادرات داشته‌ایم و قیمت‌های صادراتی ما همواره با قیمت‌های جهانی رقابت داشته است. امسال به چند کشور جدید ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان و عمان و حتی به ترکیه صادرات داشته‌ایم. نمایشگاه سوریه را نیز داریم. برای نمایشگاه کفش و چرم استانبول (AYSAF) بعدی نیز حضور خواهیم داشت. امسال در صادرات فعال بوده‌ایم و قصد داریم که سهم صادرات کشور به لحاظ پلی‌یورتان را افزایش دهیم. البته تا آنجایی که ممکن است بازار داخلی را تامین می‌کنیم، بعد به صادرات می‌پردازیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مصرف‌کننده‌ای که از ما کالایی می‌خرد باید برایش ارزش خرید داشته باشد، این ارزش خرید شامل کیفیت و قیمتی می‌شود. بنابراین طبیعی است کسی که مرتب کالای ایرانی خریداری می‌کند، بدون شک برایش ارزش خرید وجود داشته است. این ارزش خرید برای کالای ما نیز وجود دارد.

بومی‌سازی صنعت کفش ایران

این فعال حوزه کفش در ادامه با اشاره به موادی که تولید کرده‌اند، گفت: در مورد مواد پلی‌یورتان باید یادآور شوم که این ماده معادل لاستیک و تی‌پی‌یو است که به نسبت اینکه مشتری بخواهد زیره لاستیک یا تی‌پی‌یو تولید کند، بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود و همچنین تولید راحت‌تری خواهد داشت. از سویی به هیچ عنوان تفاوت ظاهری با خواصی با لاستیک ندارد. از نظر قیمت نیز به نسبت قیمت‌های پلی‌یورتان ‌های نرمالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تا حدی بالاتر است. اگر مشتری تی‌پی‌یو خرید کند، هزینه آن گران‌تر درمی‌آید.

نامی در ادامه یادآور شد: شرکت‌های بزرگی که کفش‌های ایمنی و‌ کار و پوتین‌های سربازی با دو دانسیته در کشور تولید می‌کنند، ۵ شرکت هستند که این شرکت‌ها به‌صورت مرتب از محصولات ما استفاده می‌کنند و در این زمینه نیز بسیار راضی هستند. با این وجود اختلاف قیمت بسیار پایین است و به نسبت لاستیک و تی‌پی‌یو به نسبت به‌صرفه تمام می‌شود.         

وی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم این است که این ماده در ایران ساخته شده و به نوعی محصولی بومی شده به‌شمار می‌رود. نمونه‌های آن را در نمایشگاه امپکس رونمایی کردیم که البته برخی باور نمی‌کردند که ما قادر شده‌ایم که چنین چیزی را بتوانیم تولید کنیم. از ابتدای سال تولید انبوه داشته‌ایم و در تهران، تبریز و قم مشتریانی هستند که به‌صورت مرتب از آن استفاده می‌کنند.

این فعال حوزه کفش ادامه داد: در مواد دانستیه پایینی که ۱۵ درصد کاهش وزن را به همراه دارد، باید یادآور شوم که این مواد در دمپایی (این کار بیشتر در دمپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد)، جفتی ۲۰۰ گرم مورد نیاز است که یک ‌جفت دمپایی را با ۱۵ گرم سبک‌تر می‌توان تحویل مشتری داد.

نامی افزود: جالب است بدانید این جنس ما تفاوتی با نمونه‌های خارجی دارد، برای نمونه کشوری مانند ترکیه از سال ۲۰۱۷ میلادی شروع به تولید این مواد کرده بود، اما مواد آن کاملا سفت بود، در حالی که ما قادر شدیم که آن را نرم تولید کرده و به مشتری تحویل بدهیم، بدون آنکه جمع‌کردی داشته باشد و راحت می‌توان با آن کار کرد. این را با فناوری جدید انجام داده‌ایم و جنس در عین توپری، اما سبک تولید کرده‌ایم.

وی درباره فناوری تولید این ماده یادآور شد: فناوری این کار جدید است و ابتکار آن متعلق به بی‌ای‌‌س‌ف آلمان است که در سال ۲۰۱۵‌میلادی ابداع شده است. عنوان کردم که در سال ۲۰۱۷ ترکیه تلاش کرد آن را تولید کند، اما قادر نشد، چراکه دانستیه پایین می‌آمد برای اینکه بخواهند کار را شق و رق نگه دارند، در نهایت کار سفت می‌شد و حالت سنگ پیدا می‌کرد، در حالی که در ایران برای نخستین‌بار ما این کار را انجام دادیم و از  نرم تا سفت آن را می‌توانیم تولید کنیم.

این فعال حوزه کفش ادامه داد: در قم بسیار از این نوع تولید می‌شود که روی قیمت تمام‌شده آنها اثرگذار است. البته ممکن است که ابتدا ۳ تا ۴ درصد قیمت مواد افزایش یابد، در عوض به‌صورت میانگین ۱۵ درصد وزن آن را کاهش می‌دهد (در برخی قالب‌ها این سبکی حتی به ۲۰ درصد نیز می‌رسد) و روی  دانستیه ۲۵۰ تولید می‌شود که این عدد برای پی‌یو یک عدد باورنکردنی است.

نیاز صنعت کفش کشور به پی‌یو

نامی درباره نیاز صنعت کفش به پی‌یو عنوان کرد: کشور به ۵۰ تا ۵۵ هزار تن پی‌یو برای مصرف کفش نیاز دارد. ۷۰ درصد این ‌نیاز را شرکت‌های داخلی تامین می‌کنند. شرکت ما تا پایان سال ۱۳۹۸ ذهنیت تولید ۴۰ تا ۴۵ هزار تنی رت داشت، اما در پایان سال ۱۳۹۹ برآورد ما روی ۵۰ تا ۵۵ هزار تن بود.

نامی ادامه داد: هر کس برحسب توانایی خودش همکاری می‌کند.

وی درباره قیمت‌ها در حوزه مواد اولیه صنعت کفش عنوان کرد: در زمینه قیمت ما شاهد هستیم که از یک‌سو قیمت مواد اولیه در سطح جهان به‌ شدت گران شده و از اواسط تیر ماه شروع به افزایش قیمت کرده است. البته شرکت ما تا ابتدای شهریور ماه قیمت‌ها را تغییر نداد و ما سعی کردیم روی قیمت‌ها ثابت بمانیم تا قیمت جهانی کاهش پیدا کند که این اتفاق روی نداد و به روند صعودی خود ادامه داد و ما نیز مجبور شدیم، ابتدای شهریور ماه قیمت‌های خود را افزایش دهیم که البته نسبت به افزایش قیمت جهانی، کمترین میزان افزایش قیمت را داشته‌ایم، – یعنی حدود ۵ درصد – در حالی که یکی از مواد اولیه مهم خود ما حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

نامی همچنین درباره تاثیر قیمت‌های جهانی روی کالای داخلی عنوان کرد: قیمت‌ها در بورس کالا تعیین می‌شود، در فرمول بورس کالا، قیمت‌های جهانی و ارز نیما هر دو لحاظ می‌شود. هفتگی از بورس کالا قیمت‌ها تعیین می‌شود، از این‌رو قیمت جهانی افزایش یابد، قیمت بورس کالا نیز افزایش می‌یابد.

برنامه‌های شرکت نامی برای سال ۱۴۰۰

مدیر بازرگانی گروه صنعتی نامی در ادامه با اشاره به این موضوع که نیاز به دفتر کار بزرگ‌تری داریم، عنوان کرد: از آنجا که در صنایع مختلف کار می‌کنیم به جای بزرگ‌تر نیاز داریم، از یک‌سو صنعت کفش را گسترش داده‌ایم و از سوی دیگر به صنایع دیگر نیز وارد شده‌ایم. به همین دلیل جای بزرگ‌تری را برای دفتر کار انتخاب کرده‌ایم.

زنجیره تامین پلی‌یورتان کفش را کامل می‌کنیم

نامی همچنین با اشاره به برنامه‌های شرکت نامی برای ۶ ماه دوم سال‌جاری خاطرنشان کرد:‌ ما تا پایان سال قصد داریم که زنجیره تامین پلی‌یورتان کفش را کامل کنیم، به‌گونه‌ای که هر کس در هر جای دنیا مواد پلی‌یورتان خاصی را دیده باشد، امکان تولید آن را داشته و تحویل بدهیم. این مهمترین هدف ما تا پایان سال است. از این‌رو می‌خواهیم تولید همراه با نوآوری و باکیفیت داشته و حتی با شرکت‌های اروپایی نیز رقابت داشته باشیم. در این مسیر گام‌های نخستین را برداشته‌ایم. در این راه دو سه گرید اساسی وجود دارد که آنها را باید کاملا تولید و عرضه کنیم و در نخستین نمایشگاه – تا آبان ماه اگر نمایشگاهی برپا شود- در آنجا رونمایی خواهیم کرد.

نوسان قیمت و تناژ را کنترل می‌کنیم

وی با اشاره به هدف دوم شرکت خاطرنشان کرد:‌ هدف دوم ما تامین مشتریان این صنعت است و تا آنجایی که امکان دارد، سعی داریم، نوسانات بازار از نظر قیمت و تامین تناژ را به حداقل ممکن برسانیم تا کمترین میزان فشار به مشتریان وارد شود. سال گذشته هرچند تمام سعی خود را به کار گرفتیم که مشتری و بازار لنگ کالا نماند، اما برخی نواقص وجود داشت و امسال قصد داریم که این نواقص را پوشش دهیم و تلاش خواهیم کرد که مشتریان کمترین نوسان را از نظر تامین مواد پلی‌یورتان را داشته باشند.

قصد داریم صادرکننده کالای باکیفیت به منطقه باشیم

مدیر بازرگانی گروه صنعتی نامی در ادامه هدف سوم شرکت را هدف صادراتی برشمرد و عنوان کرد: ما قصد داریم که به عنوان صادرکننده کالای باکیفیت به منطقه باشیم. همان‌گونه در برخی کالاها، مانند فرش و پسته ایرانی زبانزد است، ما نیز قصد داریم که در صنعت پلی‌یورتان و مواد شیمیایی، ایران جزو کشورهای زبانزد در منطقه به‌شمار آید. از این‌رو در نمایشگاه شهریور در سوریه حضور داریم و علت حضور هم نیاز خود مصرف‌کنندگان سوریه به مواد ما است. ما با سوریه کار کرده‌ایم که از نظر کیفیت مواد ما را پسندیده‌اند، امیدواریم که از کالای ایرانی به خوبی یاد کنند.

نامی در ادامه یادآور شد: اگر در زمینه صادرات نوآوری نداشته باشیم، به‌گونه‌ای که به لحاظ کیفیت از کشورهای اروپایی عقب بمانیم، بدون شک از صادرات عقب می‌مانیم. همچین دانستیه‌های پایین‌تر را نیز صادرات داشته‌ایم.

سخن آخر

این فعال حوزه کفش در پایان خاطرنشان کرد:‌ افزایش تولید بدون نوسان و کمترین قیمت هدف کلی ما تا پایان سال است. طی سال گذشته مشتری‌های ما دچار نوساناتی شدند. در سال جدید و از ابتدای سال تمام سعی خود را به کار گرفته‌ایم که این نوسانات را به حداقل ممکن برسانیم و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که مشتریان کمترین نوسان را داشته باشند. از بابت کیفیت محصولی که تهیه می‌کنند، این قول را می‌دهیم که با بهترین کیفیت و قابل رقابت با کالای خارجی آن را تهیه خواهیم کرد. همان‌گونه که هم مصرف‌کنندگان داخلی و هم خارجی کالای ما را ترجیح می‌دهند. البته در مقابل نیز از دوستان حمایت از تولید داخلی را خواستاریم.

نامی همچنین یادآور شد: شرکت نامی همچنین وارد کنسرسیوم کفش شده است و رسالت کنسرسیوم تامین، تولید و صادرات محصولات ایرانی است، که به نوعی رسالت مقدسی را پیگیری می‌کند. کمترین کار ما این است که این کنسرسیوم را حمایت کنیم تا اهداف آن را محقق کنیم. تلاشگرانی در این صنعت وجود دارد، از جمله ماشین‌سازان، تولیدکنندگان کفش و زیره و… که کالای باکیفیت تولید می‌کنند که برای عرضه در بازارهای جهانی نیاز به حمایت دارند. از این رو هر کمکی از دست ما برآید، انجام می‌دهیم تا اینکه این کار به بار بنشیند. در انجمن نیز هر کمکی از دست ما برآيد، دریغ نخواهیم کرد تا اهداف صنعت کفش به بار بنشیند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید