رنگ‌ها شما را انتخاب می‌کنند

0
622
فائزه حجازی- طراح

فائزه حجازی

هیچ عاملی سریعتر از رنگ در احساسات ما، چشم انداز ما و حتی رفتار ما تاثیرگذار نیست. چگونگی انتخاب رنگ درست نیز بحرانی است که اکثر مردم با آن روبرو هستند. برای مثال اگر شما یک رنگ اصلی را انتخاب کرده‌اید چگونه رنگ‌های هماهنگ با آن را انتخاب کنید و یا چگونه پالت رنگی را اختراع کنید که هم از لحاظ زیبایی شناسی جذاب باشد و هم بتواند پیام درستی را به مخاطبانتان ارسال کند. در این شماره با پالت‌های انواع رنگ آشنا می‌شوید.

قدرت
قوی‌ترین ترکیبات، پر از هیجان و کنترل، همیشه ترکیبی با رنگ قرمز دارند و مهم نیست که با چه رنگی ترکیب می‌شوند، قرمز هرگز نادیده پنداشته نمی‌شود. قرمز رنگی است قوی، جسور و منتهای درجه از قویترین ترکیبات رنگی، نشان‌ها یا علائمی از احساسات ما هستند مثل عشق و نفرت که نماینگر احساسات فوق‌العاده هستند. در تبلیغات و نمایش‌ها، ترکیبات رنگی قوی برای فرستادن پیام قوی پویایی و هوشیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد آنها همیشه توجه را به خود جلب می‌کنند.

ثروت
پرمایگی در یک رنگ می‌تواند از ترکیب یک ته رنگ قوی با مکمل تیره‌اش به دست آید. برای مثال بور گندمی پر رنگ در نتیجه اضافه کردن سیاه به قرمز به دست می‌آید. بورگندمی و سبز جنگلی تیره در کنار رنگ طلایی با هم استفاده می‌شوند و برای القای وفور نعمت به کار می‌روند. این رنگ‌های تیره و سنگین در بافت‌های گوناگون مثل چرم و پارچه تافته مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک اثر دراماتیکی به یاد ماندنی را خلق می‌کنند. آنها همیشه نمایانگر ثروت و وضعیت اجتماعی بالا هستند.

حرفه‌های شغلی
در دنیای حرفه‌های شغلی، رنگ با دقت ارزیابی می‌شود. در دنیای مد «حرفه» مفهوم خاکستری و تونالیته‌های مشکی دارد زیرا این رنگ‌ها فاقد خصوصیات شخصیتی است و واقعا خنثی هستند. خاکستری‌های گرم، اگرچه زمینه‌هایی کامل برای رنگمایه‌های درخشان و برجسته‌ای مثل قرمز، آبی سیر مایل به سبز یا نارنجی هستند، طرح‌هایی بر اساس یک خاکستری کروماتیک در ترکیب با رنگ‌های زنده تبدیل به رنگ‌های خنثی می‌شوند. خاکستری غیر مهیج اما بسیار کارآمد است. خاکستری یک پیام هوشیاری و وقار و سازگاری همراه با حداقل خلق و خو را می‌رساند.

خوش آمدگویی
ترکیبات رنگی که از زرد – نارنجی یا زرد کهربایی استفاده می‌شود، رنگ‌هایی هستند که بیانگر خوش آمدگویی می باشند. زرد در ترکیب با مقدار کمی قرمز ایجاد ته رنگ‌های مشعشع و تابانی می‌کند که از لحاظ جهانی بسیار جذاب هستند. در درجات بالا، زرد-نارنجی یا زرد کهربایی می‌تواند شبیه به طلایی یا زعفران گران قیمت شود. یک جدول رنگی منوکروماتیک از رنگ زعفرانی که همراه با سفید استفاده شده یکی از زیبایی‌های کلاسیک است و بسیار جالب توجه خواهد بود.
ترکیبات ساخته شده با زرد کهربایی کمرنگ و گرم سازگار است. این ته رنگ می‌تواند در محیط‌های مختلف همراه با رنگمایه‌هایی کرم رنگ برای نمایش محیط‌های جشن و دوستانه مورد استفاده قرار گیرد.

قابل اعتماد
یکی از قابل قبول ترین ته رنگ‌ها، آبی سیر است. ترکیبات استفاده شده در این رنگ پیوستگی و قابل اعتماد بودن را تفسیر می‌کند. همچنین آنها پیامی انکار ناپذیر از قدرت را انتقال می‌دهند. افسران پلیس، افسران نیروی دریایی و افسران دربار ترکیبات رنگی را می‌پوشند که دارای آبی سیر امنیتی باشد. این رنگ بر اشراف و اقتدار در ظاهر دلالت می‌کند. آبی سیر وقتی با قرمز و طلایی همراه شود کمتر سخت و عبوس به نظر می‌رسد اما هنوز ثبات و قدرت را القا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید