رئیس اتحادیه لوازم جانبی کفش تبریز: برای حمایت از اعضاء تمام قد ایستاده ایم

0
2339
مسعود مودتی- رئیس اتحادیه لوازم جانبی کفش تبریز

یکی از اتحادیه‌هایی که برای رفع مشکلات پیش آمده برای صنف کیف و کفش طی ماه‌های اخیر تلاش بسیاری کرده و در این راه موفقیت‌هایی نیز به دست آورده اتحادیه لوازم جانبی کفش تبریز است. برای اطلاع از فعالیت‌های این اتحادیه در سال گذشته گفت و گویی با «مسعود مودتی» رئیس این اتحادیه انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید.

مسعود مودتی سال گذشته را سالی پرکار معرفی می‌کند و می‌گوید: دقیقا کار شهرک صنعتی، صنفی چالیش یک سال طول کشید. از اردیبهشت سال 97 که ریاست جمهور تشریف آوردند کار ما شروع شد.
برای تنظیم قراردادها، واگذاری زمین‌ها، انتخابات هیات مدیره و … یک سال به طور شبانه روز کار کردیم و کاری کردیم کارستان. البته تمام این کارها جز با لطف خدا و همکاری و تعاملی که بین مسئولین کشوری و استانی و تولیدکننده‌ها بوجود آمد میسر نبود.
این شهرک اولین شهرک تخصصی، صنفی و صنعتی چرم، کیف و لوازم جانبی کیف و کفش در ایران است. اکثر شهرک‌ها صنعتی هستند در حالی که این شهرک صنفی هم هست یعنی علاوه بر بخش تولید وکارخانه دارای بخش تجاری هم هست.
شهرک چالیش 35 هکتار است که 90 درصد آن به فروش رفته است. بالغ بر 160 قطعه از 300 متر تا 8000 متر به فروش رفته که در حال تحویل است. زیرساخت‌ها کاملا آماده شده و گاز و برق موقت وصل شده است و آب لوله کشی شده جریان دارد و در حال جدول بندی شهرک هستیم.
ساختمان اداری تقریبا آماده است. در این ساختمان محل‌هایی برای اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در نظر گرفته‌ایم. سالن بزرگی نیز برای برگزاری جلسان هیات مدیره در نظر گرفته‌ایم و هیات مدیره شهرک در این ساختمان مستقر خواهند شد.
یکی از فازهای شهرک مخصوص واحدهای تجاری است که تقریبا تمام شده است ساختمان سه طبقه‌ای برای آنها در نظر گرفته‌ایم. طبقه زیرزمین که انبار است، طبقه وسط برای شوروم و طبقه آخر هم قسمت دفتری است که تقریبا 10 تا از این مغازه‌ها تمام شده و 4 تا از آنها هم تحویل داده شده است.
مسعود مودتی افزود: آقای باقری جزو بنیانگذاران این شهرک هستند و اکنون به عنوان رئیس هیات مدیره شهرک نیز انتخاب شده‌اند. علاوه بر این ایشان رئیس خانه صنعت معدن تبریز و عضو هیات مدیره شهرک‌های صنعتی نیز هستند.
وی با توجه به این که 90 درصد تولیدکنندگان در بازار تبریز به عنوان واحدهای کوچک در حال فعالیت هستند گفت: هدف ما این است که این واحدهای کوچک و متوسط را به شهرک انتقال دهیم تا بتوانند پیشرفت کنند بنابراین هزار واحد کارگاهی کوچک را به شهرک منتقل خواهیم کرد.
اولین ساختمان که برای این امر در نظر گرفته‌ایم ساختمان پروژه شهریار است که دو هزار متر مساحت دارد. حاج آقا باقری هم با بانک کارآفرین صحبت کرده‌اند که برای هر کدام از این تولیدی‌ها وام روستایی با بهره شش درصد تعلق می‌گیرد یعنی اولین شهرکی است که جزو مناطق روستایی محسوب می‌شود.
رئیس اتحادیه لوازم جانبی کفاشان تبریز ضمن تشکر و قدردانی از جناب ماهوتی در مورد نمایشگاه امسال تبریز گفت: ایشان خیلی زحمت کشیدند هرچند که نامهری‌های فراوانی به ایشان شد. نمایشگاه تبریز بعد از تهران جزو اولین نمایشگاه‌هایی است که برگزار می‌شود و استقبال کننده خوبی هم دارد. امسال نمایشگاه لوازم کفش نیز در مرداد ماه برگزار می‌شود که اعضا در آن شرکت کرده‌اند و سالن‌ها هم پر شده است. امیدوارم که برای تمام هم صنفی‌ها این نمایشگاه برکت داشته باشد.
اتحادیه لوازم جانبی کفش تبریز نیز در کنار آقایان ماهوتی و نجفی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تبریز خواهد بود. در دوره قبل که نمایشگاه بسته شده آقای نجفی بسیار زحمت کشیدند و ایشان همواره یکی از حامیان صنعت در تبریز بوده‌اند.
مسعود مودتی در مورد مالیات‌های اعضای اتحادیه گفت: امسال به لطف خداوند و تلاشی که مدیریت جدید اتاق اصناف داشتند برای اولین بار شاهد بودیم که مقدار مالیاتی که اعضا پرداخت کرده‌اند بسیار نزدیک به مالیاتی که دولت تعیین کرده بوده است که جای تشکر بسیار دارد. فقط تعدادی از واحدها مشکل داشتند که ما اعتراض و پیگیری خواهیم کرد.
مشکلی که در تبریز پیش آمده مربوط به چرم‌فروشان است. قبلا چرم‌فروشان به صورت عمده چرم را به تولیدکننده‌ها می‌فروختند اما الان هیچ تولیدکننده‌ای از فروشگاه‌ها چرم نمی‌خرد و فروش آنها محدود شده به خرده‌ فروشی‌های کوچک.
مالیات‌ها بر حسب سنوات قبل محاسبه می‌شود در حالی که فروش این فروشگاه‌ها به مقدار زیادی کاهش یافته است و واقعا در حقشان ظلم شده است. خواهشی که داشتیم این است که جلسه‌ای با مدیریت دارایی بگذاریم ودر این خصوص با آنها مذاکره کنیم که نحوه محاسبه مالیات برای خرده فروشان چرم تغییر پیدا کند.
وی در مورد بحث آموزش گفت: به لطف خدا من مسئول کمیسیون آموزش اتاق اصناف تبریز شده‌ام. سال گذشته یک گروه به نام اندیشه‌ورز درست کردیم که روسای اتحادیه، مسئولین استان و مسئولین سازمانی در آنجا عضو هستند و بحث‌های مدیریتی، دانش بازاریابی و مدیریت نوین در این گروه مطرح می‌شود. از طرفی دیگر با دانشگاه هم صحبت کرده‌ایم تا کلاس‌های آموزشی مدیریت برای روسای اتحادیه و هم صنفی‌ها برگزار شود.
وی در خصوص جذب اعضای جدید اتحادیه گفت: تصمیم گرفتیم با توجه به سال رونق تولید تعداد اعضا را افزایش دهیم و پروانه کسب صادر کنیم. قبلا متاسفانه 99 درصد کیف توسط افغانی‌ها تولید می‌شد اما در حال حاضر دیگر برای آنها هم تولید کیف به روش سابق مقرون به صرفه نیست و تعداد زیادی از آنها از این صنف رفته‌اند. از طرفی بیشتر تولیدکنندگان کیف تبریز در خانه‌ها مشغول به کار هستند سعی کردیم تا با در نظر گرفتن امتیازاتی، آنها را به بازار کار معرفی کنیم تا دیده شوند و محصولاتشان را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند. امیدوارم تا پایان سال 98 صد تولیدکننده کیف فعال در تبریز داشته باشیم.
مسعود مودتی در مورد انجام امور خیریه نیز گفت: ما مرکزی به عنوان مرکز نیکوکاری و خیرین بازار تبریز داریم که متشکل از روسای اتحادیه هستند. در این مرکز سعی می‌کنیم تا کمک‌های مردمی را جمع کنیم و به دست نیازمندان برسانیم. در سال گذشته هزینه درمان چند کودک پرداخت شد علاوه بر آن توانستیم با یاری و همت اعضا و مردم برای صد نفر پول پیش خانه را تهیه کنیم.
تعداد زیادی جهیزیه فراهم کردیم و چند نفر از هم صنفی‌هایمان که به دلایل مالی در زندان بودند را آزاد کردیم. این مرکز زیر نظر کمیته امداد امام خمینی است ولی درآمد و هزینه با اعضا و بازاریان تبریز است و کمیته امداد فقط بخش نظارتی دارد.
در این مرکز برای تعدادی از خانم‌ها کلاس آموزشی کیف سازی برگزار کردیم و نحوه خرید، تولید و فروش به آنها آموزش داده شد. فروشگاهی هم در پاساژ جواهر تهیه کردیم تا محصولاتشان در آنجا به فروش برسد.
مسعود مودتی در پایان گفت: خدا را شاکرم که جزو اتحادیه‌هایی هستیم که همه اعضا با هم تعامل داریم و سعی کردیم تا کارها به نحو احسنت پیش برود. در پایان هم از شما تشکر می‌کنم. از شش سال پیش که آقای شادی‌مهر را می‌شناسم جزو نفراتی بودند که عاشقانه در صنف و صنعت زحمت کشیدند و من از ایشان تقدیر و تشکر می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید