دومین دوره از نمایشگاه برندهای برتر کیف، کفش و لوازم ورزشی-ایران شایز

0
854
دومین دوره از نمایشگاه برندهای برتر کیف، کفش و لوازم ورزشی- ایران شابز 2

برای نوشتن یک گزارش در مورد رویداد خاص یا یک نمایشگاه، می‌توان به صورت‌های مختلف آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. یک نوع تهیه گزارش به صورت خبری است. این که چه اتفاق‌هایی در نمایشگاه افتاد یا چه کسانی از نمایشگاه بازدید کردند یا مقامات مسئول چه بیانیه‌ها و گزارش‌هایی را اعلام کردند. نوع دیگر بیان نقاط منفی و مثبت آن رویداد است. برای نمایشگاه شابز (ایران مال) بنا را بر این گذاشتیم که نکات مثبت و منفی نمایشگاه را در این شماره و سخنرانی‌ها و گزارش کلی را در شماره آینده درج کنیم.

یکی از نقاط مثبت نمایشگاه برندهای برتر کفش، کیف، کالای ورزشی و مواد اولیه- ایران شابز محل برگزاری این نمایشگاه بود. فضای نمایشگاهی ایران مال از شرایط مطلوب و استانداردی برخوردار است. سالن زیبا، تهویه مطبوع، غرفه‌های پیش ساخته تمیز، پارکینگ مناسب و… که حتما کسانی که در این نمایشگاه غرفه داشتند و یا از آن بازدید کرده‌اند بر این امر صحه خواهند گذاشت.
زمان و ساعت برگزاری نمایشگاه نیز بسیار مناسب بود. نمایشگاه ساعت دو بعد از ظهر شروع می‌شد و تا ساعت 10 شب ادامه داشت. حاضرین می‌توانستند تا صبح‌ به کارهای روزانه خود مشغول باشند و برای بعد از ظهر از نمایشگاه بازدید و یا حضور داشته باشند. نمایشگاه در تاریخ 25 الی 28 دی ماه برگزار شد که بهترین تاریخ برای فروش تولیدکنندگان کفش بود و آنها می‌توانستند تا محصولات شب عید خود را در معرض نمایش گذاشته و به فروش برسانند.
استقبال واحدهای تولیدی برای حضور در نمایشگاه بسیار عالی بود و تجربه برگزاری اولین دوره نیز توانسته بود اعتبار خوبی را برای نمایشگاه رقم بزند. از سویی دیگر قیمت مناسبی که بابت غرفه‌ها در نظر گرفته شده بود یک مزیت عالی نسبت به سایر نمایشگاه‌ها بود چرا که با هزینه کمتر می‌توانستند از شرایط و امکانات مناسبی برخوردار شوند.
نمایشگاه روز 25 دی ماه افتتاح گردید و روز 28 دی ماه نیز با یک ساعت تاخیر مراسم اختتامیه برگزار شد. در این میان موارد بسیاری بود که از قول غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بازگو شد که به اختصار آنها را شرح می‌دهیم.
تبلیغات تلویزیونی نسبت به دور اول برگزاری نمایشگاه ایران شابز بسیار محدود بود به طوری که تعداد زیادی از غرفه‌داران خود را آماده کرده بودند تا مانند دوره قبل محصولات خود را به فروش برسانند ولی انتظاراتشان برآورده نشد.
تبلیغات در شهرستان‌ها هم به صورت کامل انجام نشده بود. دور اول نمایشگاه شابز روسای اتحادیه‌های همدان، اصفهان و تبریز نیز حضوری فعال داشتند اما این طور به نظر می‌رسید که در نمایشگاه اخیر حتی از آنها هم به صورت رسمی برای شرکت در نمایشگاه دعوت نشده بود که این خود جای تعجب بسیار دارد.
از نمایشگاهی که نام بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود حداقل از هیات‌های تجاری کشورهای منطقه برای بازدید دعوت به عمل بیاورد ولی متاسفانه در این نمایشگاه خبری از هیات‌های تجاری نبود و امیدواریم که برگزارکنندگان نمایشگاه شابز و سایر نمایشگاه‌های داخلی بتوانند نمایشگاه قم را در این زمینه الگو قرار دهند.
90 درصد کسانی که در دو نمایشگاه شابز حضور داشتند اذعان کردند که نمایشگاه افت داشته و دوره اول بسیار نتیجه بخش‌تر بوده است.
دو نکته عجیب دیگر در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. یکی این که باز هم در نشست خبری که قبل از نمایشگاه برگزار شد، رسانه‌های تخصصی و فعال صنعت حضور نداشتند. با این که مدیرمسئول مجله اخبار صنعت چرم و کفش جزو ستاد برگزاری نمایشگاه بود و شاید هر روز در محل اتحادیه حضور داشت، باز هم ما از این نشست خبری مطلع نشدیم چرا که ظاهرا به صورت آنی تصمیم گرفته شده بود و فرصت این که از ما به عنوان رسانه دعوت شود را نداشتند و روابط بهتری با خبرگزاری‌ها برقرار کرده بودند که ظرف چند ساعت این نشست خبری باحضور آنها برگزار شد. البته پیش از آن هم در نمایشگاه امپکس این اتفاق روی داده بود که نشست خبری بدون رسانه‌های تخصصی صنعت برگزار شد و ما هم همچنان امیدواریم که الگوبرداری در موارد مثبت صورت گیرد.
نکته دیگر این که متاسفانه در مراسم اختتامیه از همه غرفه‌داران دعوت نشده بود و تعدادی از آنها حتی خبر برگزاری مراسم اختتامیه را هم نداشتند. در مراسم اختتامیه هم به برگزارکنندگان لوح تقدیر داده شد که این امر هم برای اولین بار در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی اتفاق افتاد! البته بهتر بود که این تقدیر از برگزارکنندگان توسط اهالی صنعت انجام می‌گرفت نه توسط خودشان. باز هم امیدواریم که سال آینده شاهد نمایشگاهی بهتر و پربارتر باشیم چرا که در هر حال انسان به امید زنده است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید