درود بر اصناف

0
290
درود بر اصناف

سلام بر عزیزانی که هر ماه مطالب ما را دنبال می‌کنند.
آخرین روز از اولین فصل قرن جدید هم گذشت و این روز مصادف شد با بی‌مهری دولتمردان به صنف و صنعت. این بی‌مهری نه فقط به دلیل مالیات، چک صیادی و گرانی‌های ناشی از عوارض گمرکی و نرخ کارگری بلکه به خاطر روز بزرگداشت اصناف بود. تغییرات در زمان و مکان برگزاری روز ملی اصناف آن هم در روزهای آخر توجیه پذیر نیست. تصور کنید که یک روز را برای میهمانی بزرگ درنظر می‌گیرند و به یک باره بدون اطلاع رسانی کافی تاریخ و مکان آن را تغییر می‌دهند. اول تیرماه به 31 خرداد تغییر پیدا می‌کند و محل اجلاس سران نیز به مجلس منتقل می‌شود و اهالی صنف و صنعت با تواضع خاص خود تن به این تغییرات می‌دهند.
اما چرا این ماجراها باید برای صنعت و صنف اتفاق بیفتد؟ واقعا تقصیر خودمان نیست که با ما این کار را می‌کنند و خودمان مقصر ماجرا نیستیم؟ 15 سال است که با اتحادیه‌ها در ارتباط مستقیم هستم. دوستی زمانی به من گفت که اتحادیه‌ها نماینده بی‌جیره و مواجب دولت‌ها در صنف و صنعت هستند. من با این حرف مخالفت کردم ولی اکنون می‌بینم که دولت چگونه صنف و صنعت را به بازی گرفته است. تا 29 خرداد هنوز بخشنامه مهلت تمدید اظهارنامه‌های مالیاتی داده نشده بود و مالیات‌ها هم هنوز مشخص نیستند.
دولت عزیز نمی‌داند که این گونه با اصناف و صنایع باحیا برخورد کردن چه عواقبی درپی خواهد داشت. در حال حاضر دستگاه پوز ملاک دریافت مالیات از اصناف شده است در حالی که وکلا، پزشکان و چند گروه دیگر به دلیل فرار از مالیات حق الزحمه خود را به صورت دلار، طلا و پول نقد دریافت می‌کنند و ماموران مالیاتی بالای سر اصناف و صنایعی که دارای جواز و تابلو و شناسنامه هستند، ایستاده‌اند.
تامین افزایش بودجه دولت با گرفتن مالیات‌های سنگین بر عهده اصناف افتاده است و این امر موجب گرانی و نارضایتی خواهد شد. آیا دولت نمی‌داند که با این سیاست اشتباه چه لطمه‌ای به اعتماد و ارتباط مردم با خود می‌زند؟ خیلی‌از ما اعتقاد داریم که 90 درصد از کسانی که باید مالیات پرداخت کنند از آن فرار می‌کنند و تا طرح دعوا شود و این پول بخواهد به خزانه دولت برسد شاید سال‌‌ها طول بکشد و به دولت فعلی هم نرسد.
در نهایت تا وقتی که اتحادیه‌های ما که آنقدر بر سر انتخابات فعال هستند به قدرت و اهمیت کارشان پی نبرند و مسیر را به همین طریق ادامه دهند، اصناف که نقش یک چهارمی در جامعه را دارند موفق نخواهند شد.


افشين شادی‌مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید